SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
29 octobre 2008 29 oktober 2008
________________
Question écrite n° 4-1899 Schriftelijke vraag nr. 4-1899

de André Van Nieuwkerke (sp.a+Vl.Pro)

van André Van Nieuwkerke (sp.a+Vl.Pro)

au ministre pour l'Entreprise et la Simplification

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen
________________
Copropriétés - Gestion - Plaintes Mede-eigendommen - Beheer - Klachten 
________________
copropriété
gestion
recours administratif
courtier
mede-eigendom
beheer
beroep in administratieve zaken
makelaar
________ ________
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
5/1/2009Dossier gesloten
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
5/1/2009Dossier gesloten
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1898
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-448
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2660
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1898
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-448
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2660
________ ________
Question n° 4-1899 du 29 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1899 d.d. 29 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

En matière de gestion de la copropriété, différents problèmes apparaissent dans la pratique, comme celui du non-respect des obligations légales ou de la déontologie.

Les copropriétaires ont la possibilité de porter plainte auprès de l’Institut professionnel des agents immobiliers (IPI).

Cette procédure de plainte semble toutefois laisser à désirer.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1. Comme la procédure de gestion des plaintes se déroule-t-elle à l’IPI ?

2. Comment le plaignant est-il entendu ?

3. Comment le plaignant est-il informé du résultat auquel a conduit le traitement de la plainte ?

4. Quel est le calendrier suivi ?

5. Quel est l’objet de la majorité des plaintes ?

6. Quelle publicité la gestion des plaintes reçoit-elle ?

7. Combien de plaintes ont-elles été déposées en 2007 et combien ont-elles été traitées cette même année ? Quelle est, ces dernières années, l’évolution du nombre de plaintes ?

 

Bij het beheer van mede-eigendom komen in de praktijk meerdere problemen voor zoals de niet-naleving van wettelijke verplichtingen of van de deontologie.

De mede-eigenaars hebben de mogelijkheid om klacht in te dienen bij het Beroepsinstitut van vastgoedmakelaars (BIV).

Toch schijnt deze klachtenprocedure niet naar wens te verlopen.

Graag kreeg ik dan ook antwoord op volgende vragen :

1. Hoe verloop te procedure voor klachtenbehandeling bij het BIV ?

2. Hoe wordt de klager gehoord ?

3. Hoe wordt de klager in kennis gesteld van het resultaat waartoe de behandeling van de klacht heeft geleid ?

4. Welke is de timing die wordt gevolgd ?

5. Waarover gaan de meeste klachten ?

6. Welke ruchtbaarheid wordt gegeven aan de verschillende klachtenbehandelingen ?

7. Hoeveel klachten werden ingediend in 2007 en hoeveel klachten werden in datzelfde jaar behandeld ? Welke is de evolutie van het aantal klachten in de laatste jaren ?