SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
16 octobre 2008 16 oktober 2008
________________
Question écrite n° 4-1826 Schriftelijke vraag nr. 4-1826

de Helga Stevens (Indépendant)

van Helga Stevens (Onafhankelijke)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
SNCB - Trafic ferroviaire entre centres urbains - Horaires - Derniers départs NMBS - Spoorverkeer tussen stedelijke centra - Dienstregeling - Laatste vertrektijden 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport ferroviaire
transport urbain
loisir
manifestation culturelle
manifestation sportive
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
stadsvervoer
vrije tijd
culturele manifestatie
sportmanifestatie
________ ________
16/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 20/11/2008)
5/1/2009Dossier gesloten
16/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 20/11/2008)
5/1/2009Dossier gesloten
________ ________
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2438 Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2438
________ ________
Question n° 4-1826 du 16 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1826 d.d. 16 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

J'ai constaté récemment, à l'occasion de ma présence à un événement au Sportpaleis, que le dernier train entre Anvers et Gand part à 23 h 06 de la gare d'Anvers-Central. C'est particulièrement tôt, surtout quand on tient compte du fait qu'au Sportpaleis, qui est facilement accessible en tram depuis Anvers-Central, il arrive souvent que des événements ne se terminent que vers 23 h 30.

Quelques recherches nous apprennent que la liaison Anvers-Gand n'est pas l'exception. La plupart des centres urbains ne sont pas reliés entre eux par train vers 23 h-23 h 30. Ce n'est qu'au départ de Bruxelles que quelques trains partent encore après minuit. C'est très regrettable, car les gens sont par conséquent obligés de se déplacer en voiture quand ils veulent, par exemple, assister à un événement en soirée (concert, représentation théâtrale, spectacle de danse, manifestation sportive,...) dans une autre ville que la leur.

Les conséquences de l'afflux de voitures en soirée à la suite de tels événements sont souvent, comme c'est le cas au Sportpaleis, de longues files, de gros embouteillages et des nuisances sonores pour les visiteurs ainsi que pour les riverains, une fois vers l'heure de début et une fois vers l'heure de fin. Les efforts que font les autorités flamandes pour endiguer cette forme d'embouteillage – par exemple la création de P+R avec des liaisons de bus et de trams appropriées, la prolongation sensible de l'horaire de De Lijn dans les centres urbains – sont positifs, mais insuffisants. La SNCB a certainement un rôle à jouer en la matière.

De manière plus générale, je me demande aussi si 23 h (ou 23 h 30 dans le meilleur des cas), qui est aujourd'hui l'heure ultime de l'horaire des chemins de fer, n'est pas trop tôt, notamment pour les liaisons entre les grandes villes. Partir du principe de 24 h ou 01 h comme heure ultime de l'horaire répond à mon sens mieux aux besoins du citoyen, qui préfère certainement rouler jusqu'à une gare proche et voyager ensuite en train, que de faire tout le trajet en auto et supporter des files fastidieuses et énervantes.

J'aimerais dès lors poser les questions suivantes:

La SNCB collabore-t-elle de manière systématique avec les organisateurs de grands événements dans des centres urbains, en vue d'adapter l'offre de train aux visiteurs de ces événements (prolongation de l'horaire, trains supplémentaires,...)?

Dans l'affirmative, la ministre peut-elle me fournir un aperçu des événements pour lesquels ce fut le cas au cours des années 2003 à 2007 (j'aimerais connaître les mesures prises par année, par région et par événement)?

Dans la négative, estime-t-elle souhaitable d'y inciter la SNCB? Quelles démarches envisage-t-elle d'entreprendre? Peut-elle donner un calendrier ?

Estime-t-elle opportun de prolonger jusqu'à 01 h environ l'horaire des chemins de fer pour les liaisons entre les grands centres urbains? Est-elle disposée à faire réaliser une étude indépendante à court terme afin d'examiner l'opportunité d'une telle adaptation de l'horaire?

 

Onlangs stelde ik naar aanleiding van mijn aanwezigheid op een evenement in het Sportpaleis vast dat de laatste trein tussen Antwerpen en Gent om 23u06 vertrekt in station Antwerpen-Centraal. Dit is bijzonder vroeg, zeker wanneer in rekening gebracht wordt dat evenementen in het Sportpaleis, dat vanuit Antwerpen-Centraal vlot te bereiken is per tram, vaak pas eindigen rond 23u30.

Enig speurwerk leert dat de verbinding Antwerpen-Gent niet de uitzondering is. De meeste stedelijke centra staan na circa 23u00-23u30 's avonds niet per trein met elkaar in verbinding. Alleen vanuit Brussel vertrekken na middernacht nog enkele treinen. Dat is erg jammer, want mensen zijn bijgevolg verplicht om zich met de wagen te verplaatsen wanneer ze bijvoorbeeld een avondlijk evenement (muziekoptreden, theaterstuk, dansvoorstelling, sportmanifestaties, ...) in een andere dan de eigen stad willen bijwonen.

De gevolgen van de avondlijke toevloed van auto's ten gevolge van dergelijke evenementen zijn vaak, zoals ook in het geval van het Sportpaleis, grote files en zware verkeers- en geluidsoverlast voor de bezoekers én de buurtbewoners - één keer rond het beginuur en één keer rond het einduur. De inspanningen die de Vlaamse overheid doet om deze vorm van verkeersindigestie in te dijken - bijvoorbeeld het inrichten van P+R's met aangepaste bus- en tramverbindingen, het gevoelig verlaten van de uurregeling van De Lijn in stedelijke centra - zijn positief, maar blijven op zichzelf staande onvoldoende. De NMBS heeft hier zeker een rol te spelen.

Meer algemeen vraag ik me ook af of 23u00 (of in het beste geval 23u30) vandaag de dag als einduur voor de dienstregeling van het spoorverkeer niet te vroeg is, met name inzake verbindingen tussen de grotere steden. Uitgaan van 24u00 of 01u00 als einduur van de dienstregeling beantwoordt mijns inziens beter aan de behoeften van de burger, die zeker verkiest om tot een nabijgelegen station te rijden en vandaar verder per spoor te reizen, dan om het hele traject per auto af te leggen en de tijdrovende en enerverende files te doorstaan.

Graag had ik dan ook volgende vragen gesteld :

Werkt de NMBS op systematische basis samen met de organisatoren van grote evenementen in stedelijke centra, met de bedoeling het treinaanbod af te stemmen op de bezoekers van deze evenementen (verlaten van de dienstregeling, extra treinen, ...) ?

Zo ja, kan de geachte minister me een overzicht bezorgen van de evenementen waarbij dit in de jaren 2003-2007 het geval was (graag per jaar, per gewest en per evenement de genomen maatregelen) ?

Zo neen, acht zij het wenselijk om de NMBS hiertoe te bewegen ? Welke stappen plant zij te ondernemen ? Kan zij een timing geven ?

Acht zij het opportuun om de dienstregeling van het spoorverkeer met betrekking tot de verbindingen tussen de grotere stedelijke centra te verlaten tot circa 1u00 ? Is zij bereid om op korte termijn een onafhankelijke studie te laten uitvoeren die de wenselijkheid van een dergelijke aanpassing van de dienstregeling onderzoekt ?