SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
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1 octobre 2008 1 oktober 2008
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Question écrite n° 4-1683 Schriftelijke vraag nr. 4-1683

de Sfia Bouarfa (PS)

van Sfia Bouarfa (PS)

au ministre du Climat et de l'Energie

aan de minister van Klimaat en Energie
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Jeux de hasard - Call TV - Protection des joueurs - Âge des joueurs Kansspelen - Call TV - Bescherming van de spelers - Leeftijd van de spelers 
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jeu de hasard
jeune
télévision
protection de l'enfance
protection du consommateur
téléphone
téléphone mobile
établissement de jeux
Internet
communication mobile
kansspel
jongere
televisie
kinderbescherming
bescherming van de consument
telefoon
mobiele telefoon
speelhal
internet
mobiele communicatie
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1/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 30/10/2008)
13/11/2008Antwoord
1/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 30/10/2008)
13/11/2008Antwoord
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Question n° 4-1683 du 1 octobre 2008 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-1683 d.d. 1 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Frans)

Différentes radios et télévisions offrent de plus en plus d’émissions de jeux qui font miroiter des gains à la clef. En effet, ces jeux télévisés ou « Call TV » (que j’appelle « les arnaques au bout du fil ») annoncent aux appelants une cagnotte qui augmente, entre-autres, au fur et à mesure des bonnes réponses trouvées aux devinettes, et ce sans présence d’huissiers.

La Commission des jeux du hasard a analysé plusieurs émissions sélectionnées au hasard. Il s’est avéré qu’en moyenne, les gros appelants ont, chacun, appelé quarante-cinq fois un appel surfacturé plus de 1 euro. Par conséquent, les appelants à grand volume, en particulier les plus fragiles, peuvent se retrouver facilement endettés.

Par ailleurs, et selon une étude réalisé en 2006 par le CRIOC (Centre de recherche et d’information des organisations de consommateurs) pour évaluer la consommation de jeux d’argent chez les jeunes entre 10 et 17 ans, sur un échantillon de 2035 jeunes interviewés dans le cadre d’une enquête menée dans des écoles belges, deux jeunes sur cinq ont déjà joué pour de l’argent.

Parmi ces jeunes interviewés, 6% déclarent être en permanence attirés par le jeu, 4% utilisent le jeu comme un exutoire et 3% déclarent avoir augmenté leurs dépenses aux jeux. Aujourd’hui, trop de mineurs jouent à des jeux d’argent, des jeux de hasard qui leur sont interdits en vertu de la loi du 7 mai 1999 sur les jeux de hasard, les établissements de jeux de hasard et la protection des joueurs, mais y ont accès sans difficulté par téléphone, Internet ou d’autres moyens. De plus, les jeux télévisés ne sont actuellement pas soumis à licence, à la différence des autres jeux de hasard (loterie, casinos, salle de jeux, …).

En conclusion, l’âge des joueurs n’est pas contrôlé de manière efficace. Compte tenu des conséquences des « Call TV », qui peuvent être dramatiques sur le plan social et financier des consommateurs-joueurs, en particulier les plus fragiles dont les jeunes, comment comptez-vous faire respecter la législation en matière de jeux de hasard et quels sont les moyens mis en place pour garantir un contrôle systématique et efficace de l’âge des joueurs ?

 

Verschillende radio- en televisiezenders zenden almaar meer amusementsprogramma’s uit waarin mooie prijzen in het vooruitzicht worden gesteld. Die televisiespelletjes of “Call TV” (die ik “oplichters aan de telefoon” noem) beloven de bellers speelgeld dat oploopt naargelang er correcte antwoorden worden gegeven op raadseltjes, zonder dat dit door een deurwaarder wordt gecontroleerd.

De Kansspelcommissie heeft verschillende lukraak gekozen uitzendingen geanalyseerd. Daaruit is gebleken dat de grootste bellers elk gemiddeld 45 keer gebeld hebben, tegen het te hoge tarief van meer dan een euro. Die bellers, vooral de economisch zwakkeren onder hen, geraken zo gemakkelijk in de schulden.

Uit een studie die in 2006 gemaakt werd door het Onderzoeks- en informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) met het oog op een evaluatie van de deelname aan kansspelen door jongeren tussen 10 en 17 jaar is bovendien gebleken dat van een groep van 2035 jongeren ondervraagd in het kader van een enquête in Belgische scholen niet minder dan twee op vijf jongeren al voor geld had gespeeld.

Van die jongeren verklaart 6% dat ze permanent aangetrokken worden tot het spel; 4% gebruikt het spel als een uitlaat en 3% verklaart dat ze meer geld uitgeeft aan kansspelen. Te veel minderjarigen nemen op dit ogenblik deel aan geldspelletjes en kansspelen, wat hen nochtans verboden wordt door de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen en de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, maar de toegang wordt vergemakkelijkt via telefoon, internet of andere middelen. De televisiespelletjes zijn bovendien nog niet onderworpen aan een vergunning, in tegenstelling tot de andere kansspelen (loterij, casino’s, speelzalen, …)

Tot slot wordt de leeftijd van de spelers niet efficiënt gecontroleerd. Hoe zult u, rekening houdend met de soms dramatische gevolgen van die “Call TV” voor de spelers – vooral voor de zwakkeren, onder wie de jongeren – op sociaal en financieel vlak, de wetgeving inzake kansspelen doen naleven en welke middelen zijn er om een systematische en efficiënte controle van de leeftijd van de spelers te garanderen?

 
Réponse reçue le 13 novembre 2008 : Antwoord ontvangen op 13 november 2008 :

Les jeux proposés dans le cadre des jeux télévisés sont réglementés par l'arrêté royal du 10 octobre 2006 portant les conditions auxquelles doivent satisfaire les jeux proposés dans le cadre de programmes télévisés au moyen de séries de numéros du plan belge de numérotation pour lesquels il est autorisé de facturer à. l'appelant, en plus du prix de la communication, également le prix du contenu, étant entendu que ce prix est limité aux séries pour lesquelles le tarif de l'utilisateur final ne dépend pas de la durée de l'appel, et qui forment un programme complet de jeu (Moniteur Belge du 19 octobre 2006) publié par le SPF (Service public fédéral) Justice.

Cet arrêté royal prévoit, à l'article 7, que "l'organisation, le mode de sélection et la méthodologie du jeu doivent être préalablement approuvés par la Commission des jeux de hasard qui recueille l'avis du service de la Métrologie du Service public fédéral Affaires économiques. Il doit être établi que la chance au gain est réelle et que le prix existe".

Les responsabilités relatives aux questions organisationnelles et méthodologiques, comme, entre autres, le contrôle de l'âge des joueurs, sont donc de la responsabilité de la Commission des jeux de hasard du SPF Justice.

La responsabilité du service de la Métrologie se limite remettre un avis technique sur le "moteur de jeu" et en particulier, pour ce type de jeu, à. l'évaluation du générateur aléatoire comme prévu à. l'article 10, alinéa 5, du même arrêté.

Il n'en reste pas moins vrai que le service de la Métrologie considère ce type de jeux comme particulièrement nuisible et trop facilement accessible aux jeunes. Une collaboration constante avec la Commission des jeux de hasard est assurée afin de chercher les solutions techniques les plus appropriées pour garantir la protection des joueurs et principalement des jeunes.

Dans ce cadre, j'ai le plaisir de vous informer que le secrétaire d'État en charge de la coordination de la lutte contre la fraude, Carl Devlies, travaille actuellement sur un arrêté modifiant l'arrêté royal du 10 octobre 2006 portant les conditions auxquelles doivent satisfaire les jeux proposés dans le cadre de programmes télévisés au moyen de séries de numéros du plan belge de numérotation pour lesquels il est autorisé de facturer à l'appelant, en plus du prix de la communication, également le prix du contenu, étant entendu que ce prix est limité aux séries pour lesquelles le tarif de l'utilisateur final ne dépend pas de la durée de l'appel, et qui forment un programme complet de jeu.

De spelen voorgesteld in het kader van televisiespelen zijn gereglementeerd door het koninklijk besluit van 10 oktober 2006 houdende de voorwaarden waaraan spelen die aangeboden worden in het kader van televisieprogramma's via nummerreeksen van het Belgische nummerplan, waarvoor het toegelaten is om van de oproeper, naast de prijs van de communicatie, ook de betaling van de inhoud te vragen, doch beperkt tot deze reeksen waarop het eindgebruikertarief geen functie is van de tijdsduur van de oproep en die een totaalprogramma inhouden dienen te voldoen (Belgisch Staatsblad van 19 oktober 2006) gepubliceerd door de FOD (Federale Overheidsdienst) Justitie.

Dit koninklijk besluit voorziet, in artikel 7, dat "De organisatie, de wijze van selecteren de methodiek van het spel moeten vooraf worden goedgekeurd door de Kansspelcommissie dewelke het advies inwint van de dienst Metrologie van de Federale Overheidsdienst Economische Zaken. Daarbij dient te worden vastgesteld dat de winstkans reëel is en dat de prijs bestaat".

De verantwoordelijkheden met betrekking tot organisatorische en methodologische vragen, zoals onder andere de controle van de leeftijd van de spelers, behoren dus tot de verantwoordelijkheid van de Kansspelcom­missie van de FOD Justitie.

De verantwoordelijkheid van de dienst Metrologie beperkt zich tot het geven van een technisch oordeel van de "motor van het spel" en in het bijzonder, voor dit type van spel, het evalueren van de toevalsgenerator zoals voorzien in het artikel 10, vijfde lid, van hetzelfde besluit.

Het blijft niet minder waar dat de dienst Metrologie dit type van spel als bijzonder nadelig beschouwd en veel te gemakkelijk toegankelijk voor jongeren. Een constante samenwerking met de Kansspelcommissie is verzekerd met het doel de meest passende technische oplossingen te zoeken om de bescherming van de spelers te garanderen en hoofdzakelijk de jongeren.

In dit kader, verheugt het mij u te kunnen mededelen dat de Staatssecretaris bevoegd voor Fraudebestrijding, Carl Devlies momenteel werkt aan een besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 2006 houdende de voorwaarden waaraan spelen die aangeboden worden in het kader van televisieprogramma's via nummerreeksen van het Belgische nummerplan, waarvoor het toegelaten is om van de oproeper, naast de prijs van de communicatie, ook de betaling van de inhoud te vragen, doch beperkt tot deze reeksen waarop het eindgebruikertarief geen functie is van de tijdsduur van de oproep en die een totaalprogramma inhouden dienen te voldoen.