BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2011-2012
________
28 december 2011
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-3963

de Guido De Padt (Open Vld)

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________
NMBS - Renovatie van stations - Kostprijs - Resultaten
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
investeringskosten
structuur van de onderneming
grootschalige projecten
________
28/12/2011Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
________
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2921
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-3963 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De NMBS Holding beschikt over een aantal dochterondernemingen die zich inlaten met vastgoedoperaties. Er is Eurostation (projecten: Aalst, Antwerpen-Centraal, Brugge Sint-Michiels, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Gent Sint-Pieters, Hasselt, Kortrijk, Lijn Brussel-Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Schaarbeek productiecentrum, seinhuizen, Sint-Niklaas, Zaventem - Diabolo project), , Eurogare (projecten: station Luik-Guillemins, station Bergen, station Namen, Gewestelijk Expresnet, is gemachtigd om ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest projecten te ontwikkelen), Euro Immo Star (neemt de stedenbouwkundige masterplans voor haar rekening).

Daarnaast heeft men ook nog B-Parking (beheer parkings), Syntigo (moet de competenties van de informatietechnologie en telecommunicatiediensten van de NMBS-groep valoriseren), Publifer (belast met de exploitatie van het publicitair potentieel op het spoorwegdomein, waarvoor ze een exclusiviteit heeft), Eurofima (een bedrijf voor het financieren van spoorwegmateriaal; het is eigendom van de Europese spoorwegmaatschappijen, waarbij de Duitse en Franse spoorwegen met ieder 25% de grootste aandeelhouders zijn.), Transurb Technirail (exporteert Belgische knowhow inzake openbaar vervoer; de voornaamste activiteiten van Transurb Technirail concentreren zich rond engineering, projectmanagement, consultancy en de verkoop van tweedehands rollend materieel), enz. Ook de NMBS en de NMBS Logistics beschikken over een aantal dochterondernemingen. Er bestaan ook wat "kleindochters"… De vraag stelt zich evenwel of al deze ondernemingen het beleid van de NMBS Groep uiteindelijk niet al te ondoorzichtig maken. Men kan zich ook afvragen of de investeringen wel voldoende toegevoegde waarde creëren in functie can de core business van de NMBS Groep, nl. een veilige, stipte en kwalitatief hoogstaande dienstverlening aanbieden tegen de beste prijs. Vandaar een aantal vragen:

1. Hoeveel en welke stations werden er in de periode 2005 -2011 gerenoveerd/heropgericht/nieuw gebouwd?

2. Welke was de initiële raming van de investering en op welk eindbedrag kwam de totale investering uiteindelijk neer (opsplitsing verwerving gronden en bouwkosten) ?

3. Hoeveel reizigers maakten er in het jaar voor de aanvang van de werken gebruik van het kwestieuze station en hoeveel waren er dat in het jaar na het einde van de werken?

4. Hoeveel bedraagt de raming van de investeringen voor bouwprojecten (en welke) die momenteel nog op stapel staan of in uitvoering zijn (opsplitsing per project met opgave van vermoedelijke uitvoeringsdatum)?

5. Bij welke projecten (en welke) werden/worden er ook andere neveneffecten gerealiseerd, waarbij het project zelf gezorgd heeft voor "collaterale winsten": is het bijv. waar dat bij de realisatie van het station van Bergen een belangrijke meerwaarde zal worden gerealiseerd voor een aanpalend ontwikkelingsgebied (over welke oppervlakte gaat het, wie zijn de ontwikkelaars, enz.)?