BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2011-2012
________
28 december 2011
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-3945

de Guido De Padt (Open Vld)

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________
NMBS - Meenemen van een fiets op de trein - Aantallen - Plooifietsen
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
tweewielig voertuig
plaatsbewijs
officiële statistiek
________
28/12/2011Verzending vraag
9/2/2012Antwoord
________
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-1826
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-3945 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een treinreiziger die zijn fiets wil meenemen in de trein heeft twee mogelijkheden. Ofwel met een "fiets- tandemkaart" van vijf euro waarmee een enkele reis kan worden afgelegd met een fiets of tandem. De tweede optie is een vrijkaart voor een dag waarmee het ganse land kan worden doorkruist met de fiets op de trein. Voor een fiets/tandem betaalt de reiziger dan acht euro.

Heel wat treinreizigers gebruiken tegenwoordig een plooifiets om zich te verplaatsen. Die plooifiets nemen ze met zich mee als bagage. Daarvoor betalen ze niets.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Beschikt de minister over cijfergegevens betreffende het aantal fietsen dat de NMBS de laatste vijf jaar heeft vervoerd, opgesplitst naar vervoerskaart (fietskaart en vrijkaart)? Beschikt zij over informatie betreffende het aantal plooifietsen dat in diezelfde periode werd vervoerd?

2. Meent zij dat hier sprake is van een discriminatie tussen reizigers die een fiets meenemen? Acht zij het nodig daar maatregelen tegen te nemen?

Antwoord ontvangen op 9 februari 2012 :

1.Het datasysteem van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) laat slechts toe om de desbetreffende cijfers van de laatste twee volledige jaren op te stellen. Hieronder kan het aantal uitgegeven biljetten gevonden worden opgesplitst per type biljet, alsook per jaar.

Trajectkaart (vervoerskaart)

  • 2011 (onder voorbehoud): 108 689

  • 2010: 102 022

  • 2009: 105 724

Dagkaart (vrijkaart)

  • 2011 (onder voorbehoud): 45 665

  • 2010: 44 339

  • 2009: 26 678

Bovenstaande cijfers tonen duidelijk aan dat een meerderheid van de reizigers, die een klassieke fiets/tandem meenemen aan boord van de trein, het vaakst een enkel traject uitvoeren.

Cijfers in verband met het vervoer van plooifietsen zijn niet beschikbaar, aangezien deze gratis meegenomen kunnen worden en dus verder geen enkele registratie vereisen.

2. Neen. Het vervoer van plooifietsen is gratis omdat deze door de reiziger zelf kunnen worden meegenomen, zonder dat hiervoor een extra tussenkomst van het verkoop- of begeleidingspersoneel dient te gebeuren. Bovendien kan de plooifiets tussen/onder de zitplaatsen in de trein geplaatst worden, waardoor de plooifiets de andere reizigers niet hindert.

Bovendien legt het huidige rollend materieel strikte beperkingen op inzake het vervoer van “normale” fietsen/tandems. Het is namelijk zo dat elke trein slechts een beperkt aantal plaatsen voorziet voor het meenemen van een fiets/tandem.

Als gevolg daarvan is het vervoersbeleid van beide types van fietsen totaal verschillend en verklaart dit ook een aangepaste tarificatie.