BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Buitengewone zitting 2010 | ||||
________ | ||||
20 september 2010 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-157 | ||||
de Guido De Padt (Open Vld) |
||||
aan de minister van Binnenlandse Zaken |
||||
________ | ||||
Flitspalen - Efficiëntie - Werklast - Foutenmarge door de kleuren van de nummerplaten | ||||
________ | ||||
opnameapparaat snelheidsvoorschriften overtreding van het verkeersreglement registratie van een voertuig officiële statistiek |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-158 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-157 d.d. 20 september 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Het aantal flitspalen in ons land blijft stijgen. Normaliter gaat dit gepaard met een stijging van het aantal vastgestelde overtredingen. Die moeten vervolgens allemaal verwerkt en afgehandeld worden. Dat betekent een stijging van de werklast voor de politie. Volgens politievakbond Nationaal Syndicaat voor Politie- en Veiligheidspersoneel (NSPV) zijn heel wat korpschefs ook niet altijd tevreden met de locaties van de flitspalen in hun zone en klagen ze over een gebrek aan inspraak. In totaal zouden zo'n twintig procent van de flitspalen op volstrekt foute plaatsen staan (Het Nieuwsblad, 8 september 2010, blz. 9). Het is inmiddels ook algemeen geweten dat de kleurencombinatie van de Belgische nummerplaat niet de meest ideale is inzake beeldherkenning. Er zou een foutenmarge van veertien procent bestaan. Een combinatie van zwarte tekens op een witte (of gele) achtergrond is beter leesbaar omdat het contrast hoger is. De foutenmarge zou verwaarloosbaar zijn. Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen: 1.Beschikt u over cijfergegevens betreffende het aantal snelheidsovertredingen in ons land in 2007, 2008, 2009 en de eerste helft van 2010, opgesplitst per gewest en politiezone en opgesplitst naar de wijze van vaststelling (flitspaal of mobiele -al dan niet- ingebouwde snelheidsmeter)? 2.Kunnen de politiekorpsen alle vastgestelde snelheidsovertredingen ook effectief verwerken en omzetten in een proces-verbaal? Zo niet, hoeveel (met de opsplitsing zoals gevraagd onder vraag 1) van de overtredingen blijven er onafgewerkt liggen? Kan u ook meedelen welke werklast met de verwerking gepaard ging/gaat voor de respectieve politiezones, uitgedrukt in voltijdse equivalenten? 3.Binnen welke politiezones staan digitale snelheidsmeters (flitspalen) opgesteld en/of wordt er gebruik gemaakt van mobiele digitale toestellen? Worden in deze zones verhoudingsgewijze meer overtredingen geverbaliseerd dan in deze zones waar nog met analoge toestellen (filmrolletjes) wordt gewerkt? Wil u de gemiddelde foutmarges aangeven van de vaststellingen bij respectievelijk analoge en digitale toestellen? 4.Kan u bevestigen dat er ongenoegen bestaat bij de politie over de locatie van de flitspalen en het gebrek aan overleg? Welke en hoeveel flitspalen zijn volgens de politie onnodig en waarom? Is de federale overheid (Federale Politie, FOD Mobiliteit of het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid betrokken bij de screening van de onveilige plaatsen? 5.Erkent u dat de kleurencombinatie van de nieuwe Belgische nummerplaat niet ideaal is inzake beeldherkenning? Op hoeveel percent raamt men de foutmarge bij de verwerking van dergelijke kleurencombinatie? |
||||
Antwoord ontvangen op 31 januari 2011 : | ||||
Het geachte lid kan hierna de antwoorden vinden op zijn vragen:
|