Informatieverslag

Over de verbetering van de procedures voor overheidsopdrachten

In behandeling sinds 12/10/2021

   Lijst informatieverslagen


Parlementair dossier  

  • Verzoek tot het opstellen van een informatieverslag 7-289/1 7-289/1 (PDF)
  • Verslag namens de commissie 7-289/2 7-289/2 (PDF)
  • Vaststellingen en aanbevelingen aangenomen door de commissie 7-289/3 7-289/3 (PDF)

Commissie Transversale Aangelegenheden  

   Lijst informatieverslagen

Op 12 oktober 2021 besliste de plenaire vergadering van de Senaat om een informatieverslag op te stellen over de verbetering van de procedures voor overheidsopdrachten.

De Belgische Senaat is met zijn expertise en mogelijkheden voor reflectie de ideale plaats om verschillende aspecten van overheidsopdrachten te analyseren: de vereenvoudiging van procedures, de kwaliteit van diensten, betalingstermijnen, de digitalisering van procedures met betrekking tot overheidsopdrachten, het vertrouwenscontract tussen de burger en de publieke vertegenwoordiger en, ten slotte, de noodzaak om de toegang tot overheidsopdrachten voor KMO's te verbeteren.

Het einddoel van het informatieverslag bestaat erin aanbevelingen te doen om het kader voor de verschillende actoren die betrokken zijn bij overheidsopdrachten te verbeteren. Daartoe zal de Commissie voor Transversale Aangelegenheden verschillende experts horen.

Overheidsopdrachten zijn bij uitstek een transversaal thema. De Federale Overheid is verantwoordelijk voor het vastleggen van algemene regels inzake overheidsopdrachten in overeenstemming met de Europese bepalingen, terwijl de gewesten aanvullende regels kunnen vastleggen. Het onderwerp leent zich dan ook uitstekend tot het opstellen van een informatieverslag door de Senaat.


Suggesties?

Geïnteresseerden kunnen hun opmerkingen en voorstellen kenbaar maken aan de commissieleden via het e-mailadres [email protected]