5-198COM | 5-198COM |
De heer Dirk Claes (CD&V). - Nederland en België tellen heel wat producenten van illegale synthetische drugs zoals ecstasy. De drugslabo's bevinden zich vooral in de provincies Antwerpen en Limburg, in de grensstreek met Nederland.
Voor de politie moet de strijd tegen drugshandel en -productie een blijvende prioriteit zijn, maar we moeten ons er natuurlijk ook van bewust zijn dat voor de aanmaak van illegale synthetische drugs vaak legale producten, zoals aceton en methanol, worden gebruikt die vrij in de handel te verkrijgen zijn. Voor de verkoop van die producten bestaat er op het ogenblik eigenlijk geen regelgeving. In de praktijk worden er soms heel grote hoeveelheden van verkocht en we moeten ons afvragen waarvoor ze dan wel moeten dienen. In Nederland is de regelgeving voor die producten iets strenger en is er ook enige controle op. Belgische leveranciers van aceton en methanol krijgen dan ook vaak Nederlandse klanten over de vloer.
Kunnen we de verkoop van die producten toch niet aan een zekere regelgeving onderwerpen? Ik denk bijvoorbeeld aan een registratieplicht voor de kopers. Ook dat kan een bijdrage zijn aan de strijd tegen illegale drugs.
Is de minister het idee genegen om in het kader van de strijd tegen illegale drugs een regelgeving in te voeren voor de verkoop van producten zoals aceton en methanol?
Kunnen we denken aan een registratieplicht voor de kopers, indien ze een bepaalde hoeveelheid aankopen, of aan een maximumhoeveelheid per aankoop?
Of denkt de minister nog aan andere maatregelen?
Mevrouw Laurette Onkelinx, vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen. - Het klopt niet dat er op producten zoals aceton en methanol geen toezicht is. Het verdrag van de Verenigde Naties tegen de sluikhandel in verdovende middelen en psychotrope stoffen van 1988 vormde de basis voor de Europese verordeningen die bezit, aankoop, verkoop, invoer, uitvoer, ... van bepaalde substanties regelen. Deze substanties zijn verdeeld in categorieën op basis van de balans tussen het risico op illegale aanwending en het legale toepassingsgebied. De controlemaatregelen staan in verhouding tot het risico dat de producten vormen.
Aceton valt in categorie 3, de minst risicovolle, waarvoor in tegenstelling tot de andere categorieën bij intracommunautaire handel geen afnemersverklaring of activiteitenvergunning vereist is. Wel zijn marktdeelnemers verplicht verdachte transacties te melden. Dat mechanisme werkt in de praktijk goed.
Voor in- en uitvoer van deze substanties is op basis van de categorie, het land van bestemming enzovoort een voorafgaande vergunning vereist. Het is uiteraard niet mogelijk in het beknopte kader van dit antwoord de volledige regelgeving in detail te bespreken.
Methanol valt niet onder deze regelgeving, maar komt wel voor op de lijst met producten waarvoor speciale aandacht van de marktdeelnemers wordt gevraagd. Verdachte transacties van deze producten kunnen ze vrijwillig melden.
Aangezien het om Europese wetgeving gaat, is de toepassing ervan in Nederland in principe hetzelfde. Een verstrenging van de wetgeving moet in principe op Europees of zelfs internationaal niveau gebeuren, omdat we anders een loutere verschuiving van de problematiek krijgen naar de lidstaat met de minst strenge regelgeving.
Ik benadruk dat een dergelijke wetgeving steeds een moeilijke evenwichtsoefening blijft tussen het vermijden van illegaal gebruik en het mogelijk maken van een correct legaal gebruik van deze voor de industrie belangrijke stoffen, zonder daarbij een overmatige administratieve last te veroorzaken.
Ook mogen we niet vergeten dat de producenten van illegale drugs steeds nieuwe wegen verkennen om aan de noodzakelijke grondstoffen te komen. Steeds meer worden voor het aanmaken van drugs chemische voorlopers van de gereglementeerde grondstoffen gebruikt. Mijn diensten werken momenteel aan een aanpassing van de wetgeving die het mogelijk moet maken de steeds diverser wordende synthetische drugs beter aan te pakken. Illegale drugslabo's veranderen maar al te vaak enkel een klein aspect in de chemische substanties zodat de producten niet meer onder de drugswet vallen. De geplande aanpassing zal dat grotendeels verhinderen. Daarnaast zal de wetgeving het ook mogelijk maken om "voorbereidende handelingen" expliciet strafbaar te stellen. Dat mechanisme zal bruikbaar zijn om de problematiek die de heer Claes beschrijft, beter aan te pakken.
De heer Dirk Claes (CD&V). - Ik dank de minister voor het uitvoerige antwoord.
Het doet me plezier dat haar diensten de wet zullen aanpassen om synthetische drugs beter te kunnen aanpakken.
Misschien moeten we ook eens op Europees niveau bekijken of we bijvoorbeeld voor aceton geen afnemersverklaring moeten invoeren en of we voor methanol niet moeten komen tot courante meldingen in de plaats van vrijwillige. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Er is ook een groot verschil tussen aankopen door privépersonen en door bedrijven. Misschien moeten we op dat punt een gedifferentieerde regeling uitwerken. Maar de minister heeft gelijk dat dit probleem op Europees niveau moet worden geregeld.