5-136COM | 5-136COM |
De heer Frank Boogaerts (N-VA). - Opnieuw duiken berichten op over het afschaffen van verschillende stopplaatsen van treinen overal in het land. Bovendien wordt gesproken over het sluiten van spooroverwegen in verschillende steden. Vooral over dit laatste aspect gaat mijn vraag.
Het spreekt voor zich dat dergelijke ingrepen grote gevolgen kunnen hebben voor de verkeerscirculatie in steden en gemeenten. Het sluiten van overwegen kan een stad of gemeente in twee snijden met alle gevolgen van dien voor de circulatie, de mobiliteit, de lokale middenstand en het sociale leven, tenzij de operatie gepaard gaat met een ondertunneling van het spoor, een overbrugging of het ondergronds leggen van het spoor. In die gevallen gaat het steeds om belangrijke infrastructuurwerken met een grote financiële impact en/of ingrepen op het vlak van ruimtelijke ordening en met rechtstreekse gevolgen voor de bewoners.
Enkele weken geleden werden in Lier door Infrabel infosessies georganiseerd over de tweede spoorontsluiting, waarvoor nog twee tracés in aanmerking komen. Tot grote verrassing van vele bewoners was er sprake van de mogelijkheid van onteigeningen bij een van die opties. Ook dit element van het dossier zorgt voor ongerustheid en verwarring.
De ongerustheid en de onzekerheid is groot bij vele burgers en gemeentebesturen en duidelijkheid is zo snel mogelijk gewenst. In mijn streek rijzen er in Lier en Nijlen veel vragen, zowel over de spoorovergangen in Lier en Nijlen als over de stopplaats Station Kessel.
Werd dienaangaande overleg gepleegd met de minister van Mobiliteit? Wat is hiervan het resultaat en welk tijdspad wordt verder gevolgd?
Met betrekking tot Lier had ik graag vernomen of werd beslist om de overweg aan de Lispersteenweg te sluiten? Houdt dit dan ook in dat het spoor ondergronds zal worden gebracht? Wat zijn de concrete vooruitzichten met de hieraan gekoppelde ontwikkeling van de stationsbuurt, de ondergrondse parkeergarage en de bouw van een nieuw cultureel centrum? Wat is de planning?
Met betrekking tot Nijlen had ik graag vernomen of werd beslist om de spoorovergangen in het centrum te schrappen? Zo ja, wordt het spoor dan ondergronds gebracht of komen er tunnels? Wat is de planning?
Wordt de stopplaats van Station Kessel behouden?
De heer Paul Magnette, minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. - De afschaffing van de overweg aan de Lispersteenweg is afhankelijk van het tracé van het project Tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen. Momenteel is er nog geen definitieve oplossing en worden nog meerdere tracévarianten onderzocht. Volgens de gekozen oplossing van de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen zal duidelijk worden welke impact dit heeft voor Lier en voor de overweg aan de Lispersteenweg.
De mogelijke afschaffing van de overwegen in Nijlen zal maar worden bekeken op het ogenblik dat duidelijkheid bestaat over de reactivering van de IJzeren Rijn.
Voor de ontwikkeling van de stationsbuurt werd in 2008 een masterplan uitgewerkt door studiebureau Arcadis. Dit masterplan ging uit van het behoud van de bestaande spoorinfrastructuur. Intussen zijn ideeën gegroeid rond het ondergronds brengen van spoorlijnen die een impact zullen hebben op het vermelde masterplan.
De bedoeling is dat nv Euro Immo Star, dochteronderneming van de NMBS-Holding, deze elementen in kaart brengt en een nieuw verfijnder masterplan uitwerkt in overleg met volgende partners: de stad Lier, NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaams gewest, de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, het Agentschap Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed, alle drie eveneens behorend tot het Vlaams Gewest en nv Euro Immo Star.
De samenwerkingsovereenkomst voor dit verfijnder masterplan werd opgemaakt en werd reeds ondertekend door minister Muyters en De Lijn. Sinds augustus 2011 ligt de samenwerkingsovereenkomst ter ondertekening bij Infrabel. Infrabel wacht op het meerjareninvesteringsplan 2013-2025, dat in voorbereiding is, om een beslissing over dit belangrijk dossier te nemen.
Zodra alle partijen de samenwerkingsovereenkomst hebben ondertekend kan de studie worden opgestart. Pas na het doorlopen van dit studieproces kunnen concretere vooruitzichten en een indicatieve planning worden gegeven.
Wat het sluiten van stopplaatsen betreft, werd door de beheersorganen van de NMBS geen enkele beslissing genomen. De halte Kessel heeft een hoge frequentie. De NMBS heeft dan ook niet de intentie de bediening van Kessel stop te zetten.
De heer Frank Boogaerts (N-VA). - Bedankt voor dit vrij volledige antwoord. Het verbaast me dat de minister antwoordt dat meerdere tracévarianten worden onderzocht voor de tweede spoorontsluiting. Op de infosessie van Infrabel heb ik namelijk vernomen dat slechts twee tracés in aanmerking komen, het ene de lange boortunnel en het andere het tracé over Mortsel/Boechout/Lier. Of heb ik de minister verkeerd begrepen?
De heer Paul Magnette, minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. - U hebt me inderdaad goed begrepen.
(De vergadering wordt gesloten om 15.00 uur.)