5-34COM

5-34COM

Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden

Handelingen

WOENSDAG 9 FEBRUARI 2011 - OCHTENDVERGADERING

(Vervolg)

Vraag om uitleg van de heer Frank Boogaerts aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen over «de werking van het Paperless Douane- en Accijnzensysteem» (nr. 5-307)

De voorzitter. - De heer Bernard Clerfayt, staatssecretaris voor de Modernisering van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de fiscale fraude, antwoordt.

De heer Frank Boogaerts (N-VA). - Geruime tijd geleden reeds ging het PLDA-systeem - Paperless Douane en Accijnzen - van start in het kader van de noodzakelijke modernisering van de douanediensten om het land concurrentieel te houden.

Helaas kende het systeem zeer veel kinderziekten, viel het geregeld uit en moesten noodprocedures worden ingesteld. Dat heeft vele nare gevolgen voor de goederenstroom, onder meer vertraging voor de vrachtwagens die hun reis niet kunnen aanvangen, economische schade en ergernis van expediteurs, douanepersoneel, transporteurs en ontvangers, om nog niet te spreken over de financiële gevolgen.

Elektronische systemen zijn alleen maar nuttig als ze performant en stabiel zijn, zo niet bereiken ze het tegenovergestelde resultaat.

Daarnaast is er nog steeds geen oplossing voor de talloze dossiers van niet-aangezuiverde documenten uit het verleden tengevolge van de slechte werking van het systeem, met alle gevolgen van dien voor de betrokken bedrijven. Een formele goedkeuring voor een definitieve oplossing laat nog steeds op zich wachten.

Groot pijnpunt in de douanewerking blijft de blijvende slechte performantie van de ICT-systemen en het niet nakomen van de planning ter zake. Nochtans kan dat catastrofale gevolgen hebben voor onze economie.

Ik vernam graag van de minister welke initiatieven hij zal nemen om de douanediensten onmiddellijk de nodige slagkracht te geven om te beantwoorden aan de eisen van een moderne douane, vooral op ICT-gebied, en concreet wat PLDA betreft.

De heer Bernard Clerfayt, staatssecretaris voor de Modernisering van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de fiscale fraude. - Ik lees het antwoord van de minister.

Het PLDA-systeem is sedert 3 februari 2008 operationeel en heeft voor de periode tot eind 2010 in totaal ongeveer 12 miljoen in- en uitvoeraangiften inzake douane gevalideerd en 3,3 miljoen aangiften indirecte uitvoer, met België als land van uitgang, verwerkt.

Het betreft een systeem dat ingevolge wijzigende wetgeving en vraag tot inbouwen van bijkomende functionaliteiten voortdurend dient te worden aangepast om te voldoen aan de hedendaagse vereisten. De noodprocedures waarnaar wordt verwezen zijn voor het merendeel ingesteld met het oog op het operationeel maken van de gewijzigde wetgeving en bijkomende functionaliteiten.

Het dossier niet-zuiveringen werd in samenwerking met de handel besproken en er werd ook een akkoord over bereikt.

Op basis van de gegevens en de controlemiddelen die in het systeem aanwezig zijn en van een aantal steekproeven werd besloten om de periode 4 februari 2008 tot en met 30 augustus 2010 als afgesloten te beschouwen. Die beslissing is ook mondeling aan de handel medegedeeld. Voor zendingen vanaf 1 september 2010 dient de procedure te worden gevolgd die beschreven staat in de plaatselijke dienstnota's en waarover met de handel is overlegd.

Voor het verbeteren van de performantie werden sinds de opstart van PLDA al verbeteringen aan het programma aangebracht. Die inspanningen worden door de contractant voortgezet. Ondertussen zijn bij de dienst ICT van de FOD Financiën de servers en de ondersteunende software uitgebreid en naar hogere versies gebracht.

Bovendien heeft een externe firma een interne audit van het PLDA-systeem opgestart. Het definitief rapport zal midden maart 2011 beschikbaar zijn. Tenslotte werd in samenwerking met de dienst ICT van Financiën een monitoring opgezet die ons een duidelijk beeld moet geven van de resterende mogelijkheden om de performantie nog te verbeteren.

Op basis van het rapport van de interne audit, het resultaat van de monitoring en de door de contractant voorgestelde verbeteringen zal een stappenplan worden opgesteld om de werking en de performantie van PLDA continu te verbeteren.

De heer Frank Boogaerts (N-VA). - Het verheugt me te horen dat voor de achterstallige niet-aanzuiveringen de periode tot 30 augustus 2010 nu is afgesloten. Dat is voor het bedrijfsleven een hele opluchting. Ik heb begrepen dat dat ook mondeling is meegedeeld. Misschien was dat dan op een vergadering van het Nationaal Forum, maar wat telt is het resultaat.

Ik ben het ermee eens dat een dergelijk systeem uiteraard permanent aanpassingen nodig heeft. Dat levert echter wel enkele problemen op, omdat het hele systeem in het overkoepelende ICT-systeem van de FOD Financiën is ingekapseld. Telkens wanneer er ergens in dat systeem een aanpassing moet gebeuren, valt in vele gevallen het hele systeem plat. Met alle gevolgen van dien. Wanneer Tax-on-web even uitvalt, dan zal de gewone burger zich waarschijnlijk niet zoveel zorgen maken, maar wanneer het PLDA-systeem uitvalt en er staan honderden of duizenden vrachtwagens op vertrek te wachten, dan ligt dat wel anders. Bovendien stellen we vast dat de aanpassingen, die wel degelijk noodzakelijk zijn, gewoonlijk tijdens de normale werkuren worden uitgevoerd. Dat verstoort natuurlijk de normale goederenstroom in een haven of luchthaven. Misschien kan men eens nakijken of dat niet op een minder druk moment in de loop van de dag kan gebeuren.

(De vergadering wordt gesloten om 12.30 uur.)