Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-67

ZITTING 2005-2006

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Vraag nr. 3-4830 van de heer Brotcorne d.d. 6 april 2006 (Fr.) :
Federale overheidsdiensten. — Beleid inzake interne communicatie.

De tekst van deze vraag is dezelfde als die van vraag nr. 3-4827 aan de vice-eerste minister en minister van Binnenlandse Zaken, die hiervoor werd gepubliceerd.

Antwoord : Ik heb de eer het geachte lid als volgt te antwoorden.

1. Het uitbouwen van een actief beieid inzake interne communicatie ten behoeve van de medewerkers behoorde bij de oprichting van ds FOD tot de prioriteiten van de nieuws voorzitter, Dr. Dirk Cuypers bij zijn aanstelling in juni 2002. Interne communicatie werd één van de negen strategische doelstellingen binnen het managementplan van de voorzitter en er werd een Dienst Communicatie opgericht die tot op heden instaat voor het creëren en beheren van de communicatiekanalen en voor aansturen van de communicatiestromen. De FOD beschikt ondertussen over een uitgebreide waaier aan kanalen om de communicatie te ondersteunen en te bevorderen. Naast de vaste of formele kanalen (informatieblad, electronische nieuwsbrief, intranet, plasmaschermen, prikborden, e-mailadres voor vragen of suggesties) wordt ook aandacht besteed aan de meer persoonlijke en informele communicatie via informatiesessies, luister- en discussiegroepen, stafvergaderingen en teamactiviteiten voor de hele organisatie of per dienst. De communicatie is niet enkel gericht op informeren, maar moet medewerkers ook motiveren en betrekken bij de activiteiten van de FOD en zo bijdragen aan de cultuur van de organisatie. Daarom wordt er ook aandacht besteed aan een open communicatie waardoor individuele medewerkers van alle niveau's hun mening of ideeën kunnen bekendmaken. Tijdens de veranderingsprojecten (BPR's) werden tijdelijk bijkomende communicatiekanalen in het leven geroepen om alle ambtenaren optimaal te informeren over de doelstellingen en hun rol in het project en om hen de kans te geven actief te participeren aan het veranderingstraject.

2. Ja. In 2002 werd FOD-Tijdingen opgericht als informatieblad voor alle medewerkers van de FOD. Na een tevredenheidsenquête onder de ambtenaren in 2005 werd het informatieblad in 2006 in een nieuwe lay-out en samenstelling gelanceerd om nog beter aan de wensen van het personeel tegemoet te komen.

3. FOD-Tijdingen wordt gedrukt op 2 200 exemplaren en via een systeem van interne verspreiding aan alle medewerkers van de FOD afgeleverd. Ook het personeel van de wetenschappelijke instellingen Wetenschappelijk Instituut volksgezondheid, Centrum voor onderzoek in diergeneeskunde en agrochemie en de Hoge Gezondheidsraad ontvangen een exemplaar om hen beter te informeren over de activiteiten van de FOD.

4. De medewerkers in een toegankelijk taalgebruik informeren over de doelstellingen, activiteiten en projecten van de FOD — Informatie verstrekken over onderwerpen die de medewerker persoonlijk aanbelangen zoals bijvoorbeeld de nieuwe loopbanen, de competentiemetingen, de gecertificeerde opleidingen — Toelichting geven bij de doelstellingen en beslissingen van het directiecomité — Bijdragen aan de cultuur van de organisatie en de teamspirit bevorderen -Aandacht besteden aan de mens achter de ambtenaar door medewerkers op een originele manier aan bod te laten komen.

5. FOD-Tijdingen heeft geen redactieraad maar een netwerk. De eindredactie is in handen van de Dienst Communicatie die ook instaat voor het schrijven van een deel van de artikels over algemene onderwerpen en die waakt over de kwaliteit van het taalgebruik. De overige artikels worden verzameld via het netwerk van lokale communicatoren binnen de operationele diensten. Zij stimuleren hun collega's doorheen heel de organisatie om artikels te schrijven over de eigen activiteiten en projecten. Zo kan elke medewerker een bijdrage leveren aan het informatieblad. Het editoriaal wordt geschreven door de voorzitter. De eindredactie is volledig onafhankelijk van het management.

6. De Dienst Communicatie waakt over een evenwichtige samenstelling van de verschillende onderwerpen en thema's zodat elke dienst gelijk aan bod komt. Actuele thema's of dringende aankondigingen worden steeds opgenomen. In principe worden geen artikels geweigerd. Teksten die laattijdig aangeleverd worden, komen in het volgende nummer.

7. FOD-Tijdingen beschikt over een jaarbudget van 10 525 euro voor de drukkosten. Voor de vormgeving werd bijkomend nieuwe software aangekocht.

8. Neen.