5-211COM | 5-211COM |
De heer Bart Laeremans (VB). - Steeds vaker moeten we vaststellen dat bpost er niet meer in slaagt om de gemeenten en wijken van de brede Vlaamse Rand rond Brussel op een behoorlijke wijze te bedienen. In sommige wijken van mijn eigen gemeente, Grimbergen, is er van een dagelijkse postbedeling geen sprake meer en lijkt men overgeschakeld te zijn naar een ritme van ongeveer twee bedelingen per week. Er zijn klachten over poststukken die ontbreken, over systematisch verkeerd bussen en over tijdschriften die veel te laat in de bus vallen.
Ook zijn er voortdurend taalproblemen. Sommige uitreikers kennen nauwelijks of geen Nederlands en zijn bijvoorbeeld niet in staat om de woorden "goeiedag" of "aangetekend schrijven" uit te spreken. Nochtans moeten overheidsbedrijven de wet op het taalgebruik in bestuurszaken naleven en dient bpost voor zijn Vlaamse kantoren dus Nederlandstalig personeel en voor zijn Brusselse kantoren tweetalig personeel te rekruteren.
Ik verneem dat veel gemeenten van de Vlaamse Rand met deze problemen kampen, omdat de werkloosheid er vrij beperkt is en omdat er 's morgens vroeg weinig transportmogelijkheden zouden zijn. Dat lijken me geen ernstige argumenten te zijn, zeker in een periode met zoveel werkloosheid. Bpost zou deze problemen kunnen oplossen door "vliegende ploegen" in te schakelen, eventueel getransporteerd door bpost zelf, die de vacatures kunnen opvullen en daarvoor ook voldoende worden vergoed. Maar volgens mij redeneert bpost hier louter commercieel: een verminderde dienstverlening brengt geld op, omdat men minder personeel moet betalen.
Dat het beroep van postuitreiker weinig aantrekkelijk is, heeft ongetwijfeld ook te maken met de zwakke bezoldiging. Dat zorgt voor steeds minder gegadigden. Nochtans blijft het een noodzakelijk beroep en zullen er dus altijd mensen nodig zijn om dat werk uit te voeren. Er moet dan ook een gepast loon worden uitbetaald.
Kan de minister bevestigen dat de dienstverlening in de Vlaamse Rand rond Brussel is achteruitgegaan en dat de dagelijkse postbedeling in vele wijken niet meer gewaarborgd is? Neemt bpost vrede met deze situatie of is er een actieplan om de problemen te verhelpen? Is een dagelijkse postronde in heel het land nog steeds de doelstelling of is men daarvan afgestapt?
Hoe verklaart de minister het stijgende aantal klachten wegens manifeste fouten in de dienstverlening, zoals ontbrekende poststukken, verwisseling van straten? Erkent de minister het probleem en wat wordt ondernomen om de kwaliteit van de dienstverlening opnieuw te verhogen?
Hoe verklaart de minister de systematische aanwerving van personeel in Vlaams-Brabant en Brussel dat het Nederlands onvoldoende machtig is of onwillig is om Nederlands te spreken? Waarom negeert bpost de wet op het taalgebruik in bestuurszaken? Op welke wijze is bpost van plan om in de toekomst de taalwet na te leven? Biedt bpost zelf trainingen of taalcursussen aan voor sollicitanten of personeel dat zijn taalkennis wil verbeteren?
Hoeveel vacatures voor uitreiker zijn er momenteel in Brussel? Hoeveel zijn er in Halle-Vilvoorde? Waarom stelt bpost geen "vliegende brigades" van postuitreikers aan die kunnen inspringen op plaatsen met veel vacatures, zodat het werk draaglijk blijft voor degenen die wel kunnen of willen werken? Liggen er budgettaire problemen aan de basis van de aanhoudende reeks vacatures?
Denkt de minister dat het loon van postuitreiker voldoende hoog is om het beroep aantrekkelijk te houden en het verschil te maken met een werkloosheidsvergoeding?
De heer Jean-Pascal Labille, minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. - Bpost is belast met het dagelijks ophalen, sorteren en uitreiken van briefwisseling over het hele grondgebied van het rijk, de zogenaamde universele dienst. Bpost verzekert ons dat alle noodzakelijke mensen en middelen worden ingezet om deze universele dienst elke dag te realiseren. Dat neemt niet weg dat in uitzonderlijke gevallen de dagelijkse uitreiking niet overal kan worden uitgevoerd. In december van vorig jaar waren er dergelijke uitzonderlijke omstandigheden in Overijse. Een groot aantal personeelsleden was afwezig wegens ziekte of arbeidsongeval en kon niet tijdig worden vervangen. Ondanks de inspanningen van de postbodes die wel aanwezig waren - de overblijvende rondes worden onder de aanwezige personeelsleden verdeeld - kon de uitreiking in Overijse niet overal worden gewaarborgd. Bpost verzekert me dat het probleem beperkt bleef, zowel in tijd - de maand december van 2012 -, als geografisch - de gemeente Overijse en niet de hele Vlaamse Rand rond Brussel.
Elke dag worden er inderdaad fouten gemaakt en zijn er klanten die terecht klachten hebben over de dienstverlening van bpost. Elke fout is er één te veel en bpost moet dus alles in het werk stellen om tekortkomingen te vermijden, ze desgevallend recht te zetten en de klachten of vragen van de klanten correct te behandelen. Als de ombudsdienst vaststelt dat het aantal klachten op een bepaald punt toeneemt, moet bpost dat signaal ernstig nemen en de nodige acties ondernemen. Toch wijzen heel wat indicatoren op een belangrijke verbetering in de afgelopen jaren. De kwaliteit van de dienstverlening is aanzienlijk toegenomen. Uit onafhankelijke metingen blijkt dat ongeveer 95% van alle aan bpost toevertrouwde zendingen binnen de afgesproken tijd aankomt. Voor brieven is dat bijvoorbeeld D+1. Voor pakjes wordt voor de kwaliteitsindicator D+1 zelfs 96% gehaald. Hiermee plaatst bpost zich in het koppeloton van Europese operatoren. Door de sterke automatisering in de sortering leveren foutieve of onvolledige adressen wel vaker een probleem op.
Bpost is onderworpen aan de wetgeving op het gebruik van de landstalen in bestuurszaken en doet alle nodige inspanningen om de bepalingen van deze wetgeving na te leven. Bij aanwervingen van postbodes in Vlaams-Brabant is de kennis van het Nederlands een bepalend gegeven. Wel worden er wegens de krappe arbeidsmarkt in sommige regio's van Vlaams-Brabant personeelsleden met een beperkte kennis van het Nederlands aangeworven. Overigens start bpost in Vlaams Brabant met een project "Nederlands op de werkvloer" om net die categorie medewerkers nog beter op te leiden. Bepaalde medewerkers volgen na hun aanwerving eerst een opleiding Nederlands vooraleer ze op het terrein worden ingeschakeld.
Er zijn momenteel negen vacatures in de regio Halle-Vilvoorde en geen vacatures voor de mailcentra in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In sommige regio's verloopt de aanwerving moeilijker door de krappe arbeidsmarkt. Bpost informeert mij dat er enkele jaren geleden werd geëxperimenteerd met vliegende brigades, maar zonder succes. Een vlotte uitreiking van de briefwisseling vereist een grondige terreinkennis, die een team dat steeds op andere plaatsen wordt ingezet, niet bezit. Een gebrek aan terreinkennis leidt tot een verlies aan kwaliteit en een langere doorlooptijd van de uitreikingsronde. Vliegende brigades deden er soms wel twee uur langer over. Het experiment werd stopgezet, ook omdat het onmogelijk bleek om voldoende personeel te vinden dat bereid was om deel uit te maken van dergelijke brigades.
Bpost is een autonoom overheidsbedrijf en de wet van 21 maart 1991 bepaalt dat lonen van de medewerkers van dergelijke bedrijven niet onder de bevoegdheid van de minister vallen.
De heer Bart Laeremans (VB). - Ik neem aan dat minister niet bevoegd is om uitspraken te doen over de lonen van bpost, maar als lid van de Parti Socialiste zou hij toch bekommerd moeten zijn om de onderbetaling van postuitreikers.
Volgens de minister is de postbedeling nog nooit zo goed geweest. Bpost haalt 95% en zit daarmee in de kopgroep van Europa. Merkwaardig is echter dat wij van de mensen op het terrein veel meer klachten horen dan ooit tevoren. Tien jaar geleden hoorde ik bij ons in de streek nooit klagen, terwijl we vandaag voortdurend horen dat de bedeling ondermaats is, dat er op bepaalde dagen geen post is, enzovoorts. Ik vind dat percentage van 95% dan ook merkwaardig.
Volgens de minister was het probleem vooral in Overijse, maar volgens mij was het veel ruimer. Op een bepaald ogenblik was het zelfs een item op de regionale televisie. Ik denk dat bpost de minister dus vrij selectief op de hoogte heeft gebracht.
In Grimbergen merk ik echt wel dat er mensen op het terrein werken die onvoldoende Nederlands kennen en dus onvoldoende met de mensen kunnen communiceren. Nochtans heeft de post ook die belangrijke sociale functie. Ik dring er dus op aan dat men alerter is voor dat probleem en de taalwet naleeft. Dat betekent in een eentalig Nederlandstalig gebied dat er geen mensen worden aangeworven die de elementaire begrippen niet kennen en onvoldoende Nederlands spreken. Ik heb er natuurlijk geen probleem mee dat anderstaligen worden opgeleid en worden aangezet om de andere landstaal te leren, zeker in Brussel. Ze hebben er alle voordeel bij meertalig te zijn. Ze mogen echter niet in dienst worden genomen wanneer ze de taal onvoldoende machtig zijn. Ik vraag dat daarvoor een grotere waakzaamheid aan de dag wordt gelegd.