Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-62

ZITTING 2005-2006

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Minister van Mobiliteit

Vraag nr. 3-2408 van de heer Vankrunkelsven d.d. 31 maart 2005 (N.) :
Verkeersveiligheid. — Verbalisatie van de stilstaande vrachtwagens tijdens het laden en lossen. — Aanpassing van de wetgeving.

Meer en meer handelaars klagen dat het moeilijker wordt om job goed uit te oefenen. Allerlei leveranciers aan winkels en restaurants stellen vast dat zij heel vaak geverbaliseerd worden wegens het stilstaan op de rijbaan tijdens het laden en lossen. Ondanks het feit dat zij ervoor zorgen dat de normale doorgang gevrijwaard wordt, worden zij geverbaliseerd wanneer zij bijvoorbeeld even niet ter hoogte van de wagen zijn en binnen in de handelszaak administratie in orde brengen.

Mijn vraag is in hoeverre men via de wetgeving, of een koninklijk besluit, en het verfijnen van de bestaande wet geen oplossing kan vinden om het werk van deze mensen op de één of andere manier te vergemakkelijken. Ook hier treedt blijkbaar heel wat verzuring op die misschien kan voorkomen worden. Gezien de techniciteit denk ik dat oplossingen hiervoor eerder via koninklijk besluit dan via wetgeving moeten gevonden worden.

Antwoord : Krachtens artikel 7.2 van het verkeersreglement moeten weggebruikers zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers.

De problematiek van stilstaan en parkeren wordt meer specifiek geregeld in artikel 23 en 24 van het verkeersreglement. In dat laatste artikel worden enkele situaties toegelicht waarin het verboden is een voertuig te laten stilstaan of parkeren omdat het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen op trottoirs, binnen de bebouwde kommen op de verhoogde bermen (behoudens plaatselijke reglementering), op fietspaden, overwegen, op oversteekplaatsen voor voetgangers of fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen. Het is ook verboden stil te staan op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht met onvoldoende zichtbaarheid, of in de nabijheid van de kruispunten, enzovoort.

Waarschijnlijk zijn een deel van de processen-verbaal waarvan u spreekt gesteund op dergelijke inbreuken, waarbij de verbaliserende politieagent oordeelt dat het gaat om hinderlijk of gevaarlijk stilstaan.

Daarnaast is het mogelijk dat er ter plaatse een stilstaan- of parkeerverbod geldt (verkeersbord E3), of dat het voertuig langer stilstaat dan nodig is voor het laden of lossen van zaken. Ik neem aan dat het voornamelijk het laatste is waar u op doelt, hetgeen inderdaad een opportuniteitsoordeel van de agent vergt.

Onder « laden en lossen » wordt verstaan dat men enkel de tijd neemt om de goederen in of uit te laden, en dus niet om bijvoorbeeld ondertussen nog een bezoekje aan een café te brengen of een praatje te maken binnenin de winkel waar men geleverd heeft, zelfs indien de normale doorgang voor de andere weggebruikers gevrijwaard zou blijven.

Ik meen dat de vigerende wetgeving op zich voldoende garanties kan én moet bieden voor zowel de vrachtwagenbestuurders, zodat zij op plaatsen waar stilstaan toegelaten is hun lading kunnen lossen of laden (hetgeen vaak toch heel wat tijd in beslag neemt), alsook naar andere weggebruikers toe, die moeten kunnen rekenen op vlot en doorstromend verkeer.

De ergernis treedt niet enkel op bij de handelaars, maar ook bij de weggebruikers die bij gemeenten vaak klagen omtrent vrachtwagens die overal te pas en te onpas met de vier richtingaanwijzers het wegverkeer minutenlang blokkeren of bemoeilijken. Uit artikel 32bis iuncto artikel 51 van het verkeersreglement valt nochtans op te maken dat het gebruik van al de richtingaanwijzers enkel kan indien er sprake is van een defect voertuig of een op de openbare weg gevallen lading.

Ik begrijp anderzijds dat er ook ontevredenheid bestaat bij vrachtwagenbestuurders die na het laden en lossen op de plaats van lading of levering de bestelbon laten aftekenen in de winkel en worden geverbaliseerd vanwege een inbreuk op het verkeersreglement, zeker wanneer de normale doorgang gevrijwaard blijft. Het is echter moeilijk om voor iedereen goed te doen, en ik durf dan ook te rekenen op het gezond verstand van de verbaliserende politieagenten.

De werking van de politiediensten valt onder de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken, waar u zich, indien gewenst, verder over deze problematiek kunt bevragen.

Ten slotte wens ik nog op de mogelijkheid van de gerechtelijke piste te wijzen; het staat vrachtwagenbestuurders steeds vrij de verkeersinbreuk te betwisten voor de bevoegde rechtbank, maar hopelijk hoeft het uiteraard niet zo ver komen.