5-132COM | 5-132COM |
De heer Huub Broers (N-VA). - In de eerste plaats hoop ik, en ongetwijfeld iedereen, dat de gebeurtenis van gisteravond geen domino-effect zal hebben, vooral voor de minister en haar diensten.
Verschillende veiligheids- en inlichtingendiensten in de wereld waarschuwen geregeld voor ernstige aanslagen met zogenaamde `vuile bommen'. De laatste jaren zou het risico op een aanslag met een bom van het Radiological Dispersal Device-type (RDD) weer significant zijn toegenomen. Dat heeft me bij een reeks vragen gebracht, maar eerst schets ik de situatie om die vragen beter te kunnen situeren.
Een vuile bom - dirty bomb - behoort tot de RDD-klasse, waarin conventionele explosieven gecombineerd worden met radioactief materiaal. De meeste RDD's verspreiden na detonatie amper radioactieve straling, zodat het grootste gevaar nog altijd zal uitgaan van de conventionele explosieven in de bom. Dat neemt niet weg dat een RDD wel degelijk veel schade kan aanrichten. Een RDD-explosie kan massapaniek veroorzaken en een groot aantal eigendommen besmetten met een dure saneringsoperatie als gevolg. Ook de financiële gevolgen kunnen dus bijzonder zwaar zijn.
Verscheidene landen zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk rusten hun politiemacht momenteel uit met detectiematerialen specifiek voor de opsporing van RDD's. In Manhattan bijvoorbeeld patrouilleren elke dag 2000 politieagenten met mobiele stralingsdetectoren. Verder beschikt de NYPD over patrouillebusjes die uitgerust zijn met zwaardere detectoren om op te stellen aan bruggen en tunnels en zogenaamde high risk targets.
Ook in Brussel zijn er verschillende high risk targets zoals het Europees Parlement en het hoofdkwartier van de NAVO. Een aanval op zo'n doel met een RDD zou catastrofale gevolgen kunnen hebben omdat het de getroffen site meteen voor lange tijd ontoegankelijk zou maken en het onnoemlijk menselijk leed zou veroorzaken.
Op een eerdere parlementaire vraag over vuile bommen antwoordde de voorganger van de minister dat er bij de geïntegreerde politie een werkgroep was opgericht om de interne werking te verbeteren en om te onderzoeken of extra opleidingen en beschermingsmaterialen nodig zijn bij het omgaan met deze dreiging.
1) Wat waren de resultaten van deze werkgroep? Werden er extra opleidingen voorgesteld? Werd er nieuw materiaal aangeschaft?
2) Beschikt de federale politie momenteel over een onmiddellijk aanwendbare hoeveelheid mobiele stralingsdetectoren en andere materialen om RDD's preventief op te sporen?
3) Patrouilleren er momenteel agenten met zulke mobiele detectoren of bestaan er plannen om patrouilles uit te rusten met mobiele stralingsdetectoren?
4) Zijn onze politieagenten voldoende opgeleid om met mobiele stralingsdetectoren te kunnen werken? De resultaten van een meting analyseren gaat namelijk verder dan alleen maar het lezen van de getoonde cijfers.
5) Hoe verloopt de samenwerking met andere partners zoals de Staatsveiligheid, het Orgaan voor de Coördinatie van de Analyse van de Dreiging (OCAD), de Civiele Veiligheid en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) bij het vastleggen van preventieve maatregelingen en het inschatten van de risicofactoren?
Mevrouw Joëlle Milquet, vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen. - Eind maart wordt in Seoel een Top over nucleaire veiligheid gehouden waarop België aanwezig zal zijn en waarop deze materie besproken zal worden.
De werkgroep Chemisch Bacteriologisch Radiologisch en Nucleair bestaat uit leden van het Orgaan voor de Coördinatie van de Analyse van de Dreiging (OCAD), de Veiligheid van de Staat, de Militaire Inlichtingendienst en de federale politie, aangevuld met leden van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC), CODA-CERVA, de FOD Buitenlandse Zaken, het Studiecentrum voor Kernenergie (SCK) te Mol en de Douane. De werkgroep is driemaal samengekomen in 2011.
Het doel van deze werkgroep is te bepalen welke dreigingen reëel mogelijk zijn in België en welke maatregelen dienen te worden genomen om ze tegen te gaan.
In de studies die in augustus 2008 zijn gemaakt door SitCen met als titel Scenarios for CBRN attacks conducted by islamist terrorist networks threat to Europe staan verschillende mogelijke scenario's beschreven en dit wordt als werkdocument aangehouden, eerder dan zelf een lijst van scenario's te bedenken.
De voorgestelde scenario's zouden in drie categorieën worden onderverdeeld: mogelijke scenario's, te bediscussiëren scenario's en onmogelijke of minder mogelijke scenario's, naargelang van de dreiging ten aanzien van België.
Er werd eveneens een werkgroep opgericht die zich toespitst op de ontwikkeling van de opleiding om de besmettingsrisico's bij de hulpdiensten te voorkomen. Er zijn verschillende modules: algemeen, chemisch, biologisch, radiologisch, nucleair en bescherming van het materiaal. In het kader van het deze opleiding werd een openbare aanbesteding gedaan om beschermingsmateriaal aan te kopen. De firma die werd uitgekozen, zal eerstdaags op de hoogte worden gebracht.
De federale politie beschikt momenteel niet over onmiddellijk aanwendbare mobiele stralingsdetectoren en ander materiaal om RDD's preventief op te sporen. Voor de lokale politie is de situatie vermoedelijk dezelfde, maar gezien het hier gaat om een bevoegdheid van de burgemeester, kan de lokale situatie een ander beeld geven.
Wat de samenwerking met de andere diensten betreft, heeft er vorig jaar op 12 mei een oefening plaatsgevonden op het FANC in samenwerking met OCAD en de federale politie, met als thema een nucleair incident binnen een terroristisch kader. In 2012 heeft een gelijkaardige oefening plaatsgevonden te Mol met de federale politie, met inbegrip van de gespecialiseerde dienst CGSU, de lokale politie, het SCK Mol en het FANC. Ook internationaal neemt België deel aan de oefeningen gehouden door het Global Initiative to Combat Nuclear Terrorism, waar 76 landen bij aangesloten zijn.
De heer Huub Broers (N-VA). - Ik hoor dat men hiermee bezig is, maar dat er ook nog veel te doen is.
Toen ik veertig jaar geleden in het leger was, was ik nuclear bomb controller en toen hadden we kleine toestelletjes om metingen te doen. Ik ga niet voorstellen om die oude toestellen van het leger aan de politie te geven, maar misschien is het een mogelijkheid om iets goedkoper te kunnen werken.