3-133 | 3-133 |
De heer Frank Creyelman (VL. BELANG). - Enkele weken geleden lanceerde de minister de lovenswaardige peeceefobie-campagne, met als doel de mensen te sensibiliseren voor frequenter en veiliger computer- en internetgebruik. Een onderdeel van de campagne bestond erin dat mensen kandidaat konden zijn voor een huisbezoek door studenten op zaterdag 5 en 12 november, waarbij hun computer zou worden onderzocht op eventuele gebreken of onvolkomenheden inzake beveiliging.
Nogal wat mensen reageerden op dit onderdeel van de campagne. Een aantal onder hen kreeg echter geen huisbezoek, maar wel een brief met de mededeling dat de beschikbare studenten uit de regio waren volgeboekt en dat dus niemand zou langskomen. Er werd eveneens meegedeeld dat zij niet in de kou zouden blijven staan, maar het aangeboden alternatief, een doorverwijzing naar de deelnemende computerwinkels waar men speciale prijsaanbiedingen zou kunnen krijgen en een doorverwijzing naar de webstek van peeceefobie, bleek een dode mus te zijn.
Deze boodschap is natuurlijk ontgoochelend en zelfs een anticlimax voor wie op de campagne had gereageerd en geen bezoek aan huis ontving. Een campagne die niet kan inspelen op de te verwachten respons is geen goede campagne en is slecht voorbereid.
Hoeveel mensen gaven zich op voor een huisbezoek en hoeveel aanvragen konden effectief worden gehonoreerd?
Hoeveel studenten waren beschikbaar voor de huisbezoeken in Vlaanderen? Waren zij gelijkmatig verspreid over alle regio's of waren er blinde vlekken en minder goed bediende regio's?
Waarom werden deze huisbezoeken beperkt tot twee zaterdagen, waardoor kon worden voorspeld dat er meer aanvragen zouden zijn dan men materieel aankon?
Zal wie geen huisbezoek kreeg alsnog een dergelijk bezoek kunnen ontvangen?
Kent deze campagne een vervolg of krijgt zij een permanenter karakter?
M. Christian Brotcorne (CDH). - La question d'actualité qui devait être posée la semaine prochaine, visait plutôt la manière dont la campagne publicitaire en question est orchestrée. J'ai vu le clip sur internet et je me demande s'il est normal qu'une institution publique, politique et, de surcroît, fédérale, véhicule des images relativement passéistes de la femme. Le clip montre une femme dans un environnement qui semble dater des années cinquante et laisse entendre que la crainte de l'ordinateur et de son utilisation est un problème purement féminin. Il vise les mères au foyer qui rencontrent des difficultés dans la manière de s'approprier la technique informatique. Je me demande si c'était bien opportun.
Ensuite, si je souhaite connaître le revendeur le plus proche de mon domicile, je suis invité à cliquer sur certaines localités. J'ai voulu le faire avec ma localité, Leuze-en-Hainaut, mais je ne l'ai pas trouvée. L'explication tiendrait au fait que ne sont renseignés comme revendeurs seuls ceux qui ont accepté de sponsoriser l'événement. Cela me paraît regrettable.
Enfin, on nous dit qu'il y a diverses manières d'utiliser correctement son ordinateur. Cependant, celles que l'on nous propose sont toutes liées à une firme, Microsoft, pour ne pas la citer. Je me demande si cette campagne ne privilégie pas certains sponsors par rapport à d'autres.
De heer Peter Vanvelthoven, minister van Werk. - Vooraf wil ik de campagne iets breder schetsen dan beide sprekers hebben gedaan. De campagne was wel degelijk goed, zelfs zeer goed voorbereid. De RYSA's, de Responsible Young Security Agents, vormden er maar een beperkt onderdeel van. Er werden ongeveer 350.000 boekjes Hoe ik mijn peeceefobie overwon - Comment j'ai vaincu ma pécéphobie verspreid. Ik zal beide sprekers straks een exemplaar meegeven. De peeceefobie-website trok 150.000 bezoekers en ongeveer 1.000 mensen werden telefonisch bijgestaan door het callcenter. Een 300-tal computerdealers waren bij de actie betrokken en meer dan 45 meewerkende privé-partners uit de bank- en ICT-wereld hebben tijdens de campagne aandacht besteed aan de computerproblematiek. Iedereen kon de diagnosetool die de RYSA's bij zich hadden ook van de website downloaden om zelf de diagnose te stellen. Men hoefde dus niet per se op de komst van een RYSA te wachten.
Daarnaast waren ook parallelle initiatieven aan de campagne gelinkt, zoals de open cursusdag bij Digipolis in Antwerpen, waar meer dan 200 mensen een cursus in computerbeveiliging hebben gevolgd. Op de website, die actief blijft, kan nog steeds een e-learningmodule worden opgeroepen. Wie zich echt wil specialiseren in computerbeveiliging kan via de website een door de VDAB opgemaakte cursus van 20 uur volgen.
De RYSA's waren dus slechts een beperkt element in het geheel en het draaide daarbij niet alleen om de huisbezoeken. Twaalf scholen hebben meegewerkt om RYSA's te leveren en bepaalde privé-partners in de campagne hebben opleiding gekregen in computerbeveiliging en de werking van callcenters. Meer dan 50 instructeurs uit die 12 scholen hebben hun studenten, en niet alleen de RYSA's, opgeleid voor deze campagne.
Voor de huisbezoeken kregen we 1.459 aanvragen, waarvan we er 744 konden confirmeren. In een aantal gevallen hebben de mensen die ter plaatse gingen, moeten vaststellen dat de aanvragers niet thuis waren.
Voor heel België waren er 522 RYSA's beschikbaar. Ik beschik op het ogenblik niet over cijfers over de verdeling tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
De huisbezoeken bleven beperkt tot twee zaterdagen, omdat de RYSA's niet betaalde vrijwilligers waren. Ze konden dan ook niet eindeloos worden ingezet. Ik was al heel blij dat ze zich twee weekends ter beschikking wilden stellen. Belangrijk is ook dat ze ter plaatse een diagnose stelden, maar de problemen niet mochten oplossen en naar specialisten moesten doorverwijzen.
Voor de mensen die geen huisbezoek kregen wordt niets meer gedaan. De campagne is afgesloten, maar ze kunnen nog altijd de tool van de website downloaden en zelf de diagnose stellen. De met de sector van de computerdealers afgesproken richtprijs van 29,95 euro voor de basisservice om de computer uit te zuiveren blijft nog gelden tot 7 december.
Een vervolg op de campagne was niet gepland, maar gezien het succes, denk ik dat ze inderdaad een vervolg verdient. Daarvoor moeten we echter met de sector een evaluatie opmaken en afspraken maken. Als het van mij afhangt, zetten we de campagne dus inderdaad op een of andere manier voort.
Tot slot nog de vraag naar het seksistisch gehalte van de campagne. We hebben inderdaad, een beetje karikaturaal, gekozen voor Ginette, een vrouw uit de jaren '50, maar daar hoeft niets seksistisch' achter te worden gezocht. Wel blijkt uit cijfers dat vrouwen inzake pc-gebruik nog altijd een achterstand hebben tegenover mannen.
De heer Frank Creyelman (VL. BELANG). - De cijfers van de minister lijken enorm, maar als de helft van de aanvragers geen huisbezoek kon krijgen kan ik toch niet zeggen dat de actie goed was voorbereid.
Het verheugt me alleszins dat er een vervolg op de actie komt en dat er in de toekomst nog dergelijke initiatieven komen.