4-117 | 4-117 |
De heer John Crombez (sp.a). - De actualiteit heeft me opnieuw ingehaald. Ik had een vrij algemene vraag over wat de komende weken en maanden moet gebeuren om de kapitaalratio van de banken te verhogen en de vereiste transmissiemechanismen te verbeteren.
Heel wat economen verdedigen dat de economie op velerlei wijze kan worden ondersteund, maar dat een noodzakelijke voorwaarde voor normale economische groei is dat de banken beschikken over liquiditeiten en over een transmissiemechanisme in de bedrijven.
Om het toekomstige financiële landschap te kunnen uittekenen, moeten de banken onder andere een aantal Europese maatregelen toepassen. De Belgische bankiers werpen echter op dat in België specifieke maatregelen werden genomen, terwijl in landen als Frankrijk algemene maatregelen werden genomen en Europa daar niet ingrijpt. Een en ander is immers niet zonder invloed op de concurrentiepositie van de Belgische banken in Europa.
Voorts moeten die banken een voorzichtiger beleid voeren dat gericht is op kostendaling en kapitaalsverhoging, terwijl ze nog aan het betalen zijn voor waarborgen. Vorige week heb ik verwezen naar een IMF-rapport waarin ook de moeilijke situatie van de banken wordt beklemtoond.
De regering heeft altijd staande gehouden dat de banken betalen voor de ingrepen die zij met belastinggeld heeft gefinancierd. Onze begroting wordt daar misschien niet direct gezonder van, maar dat zou toch een deel van de staatsinkomsten garanderen.
Tot mijn grote verbazing, hoewel niet onvoorspelbaar, beschikt BNP Paribas Fortis, het Belgische filiaal van de groep BNP Paribas, over een belastingbuffer van 4 miljard euro. De bewering dat de Belgische banken momenteel aan het betalen zijn, klopt dus in geen geval, zeker niet in vergelijking met vroeger. Sterker nog, begin 2009 hebben topeconomen als Paul De Grauwe, Yvan Van de Cloot en Koen Schoors al voorspeld dat het Belgische filiaal van de groep BNP Paribas zou worden gebruikt om cash geld naar Parijs te draineren. Dat is precies wat nu gebeurt: door de belastingbuffer wordt geen winst gemaakt, worden geen dividenden uitgekeerd en geen belastingen betaald. Wel wordt er een winstbijdrage van 708 miljoen aan Parijs betaald via een aanpassing van de reserves en de uitkeerbare winsten. Met die belastingbuffer kan BNP Paribas Fortis in België nog jarenlang vermijden belasting te betalen zodat ze nu beter af is dan vroeger, ook al moet ze betalen voor de waarborgen.
Met de belastingbuffer en de boekhoudkundige aanpassing van de meerwaarde en de uitkeerbare reserves kan de groep BNP Paribas cashgeld naar Parijs blijven draineren.
Ik formuleer het zo concreet omdat het zo concreet is.
In het licht van de ophanden zijnde regulering van het toekomstige financiële landschap van België, gericht op de gezondmaking van de kapitaalratio en het stimuleren van de economie, is het wegdraineren van gezonde cash naar Parijs nog erger.
De heer Didier Reynders, vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen. - Ik tracht te antwoorden op uw dubbele vraag.
Ten eerste, heeft de regering in een recent verleden het bewijs geleverd dat de stabiliteit van de banken voor haar een prioriteit is. Zonder een stabiele financiële sector schiet de kredietverlening aan bedrijven en gezinnen immers tekort en is een duurzaam economisch herstel onmogelijk.
Het is zeer belangrijk om tot een stabiel systeem te komen. Ik ben het met u eens dat moet worden gestreefd naar een evenwicht tussen een hervorming van de bankregulering, gericht op het verzekeren van de stabiliteit van de financiële sector, en de noodzaak om het nieuwe regelgevende kader in te voeren op een ogenblik dat de financiële sector en de economie over voldoende draagkracht beschikken om de noodzakelijke hervormingen van de banksector te verwerken.
Zonder voldoende aandacht voor de gevolgen van die hervorming, met inbegrip van de aangepaste timing van de invoering, kan ze het prille economische herstel ondergraven.
Vandaar dat de Belgische toezichtautoriteiten en de regering het proces ondersteunen waarbij de G-20, de EU en het Bazelse Comité de voorstellen tot versterking van de kapitaals- en liquiditeitsvereisten laten voorafgaan door een brede impactstudie, die de gevolgen voor zowel de financiële sector als de globale economie moet evalueren, alvorens te beslissen over de uitvoeringsbepalingen - onder meer de datum van inwerkingtreding - van de hervorming. We hebben hier overleg over gepleegd met alle spelers van de financiële sector in ons land, teneinde de toepassing van de Baselnormen goed voor te bereiden.
Ik ben blij dat de senator de genuanceerde en evenwichtige benadering van de regering en de Belgische toezichtautoriteiten nu steunt. In het recente verleden hebben de senator en zijn fractie immers bij herhaling aangedrongen op een snelle en vergaande bijsturing van de bankregulering en -controle, waarbij de indruk ontstond dat de gevolgen voor de betrokken sector en het economische herstel van ondergeschikt belang waren. Het verheugt mij dat er over het onderwerp nu blijkbaar een politieke consensus groeit.
We moeten dat evenwicht vinden, niet alleen voor wat betreft het nieuwe kader voor de regulering, maar ook voor een goede timing voor de inwerkingtreding en de mogelijkheid om meer krediet te krijgen voor de gezinnen en de bedrijven.
Iedereen wist dat Fortis verliezen boekte en het was algemeen bekend hoeveel. Dat was een goede reden om de bank te herstructureren.
Het was ook een van de gegevens om de waarde van Fortis te evalueren. Bij de onderhandelingen tussen de Belgische staat, BNP Paribas en andere spelers hebben we dat gegeven altijd in een correcte analyse geplaatst. Bijgevolg was het investeringsbedrag in BNP Paribas Fortis duidelijk, alsook het percentage voor de Belgische staat. Voor BNP Paribas Fortis in België was dat 25 procent, maar de investering als eerste aandeelhouder in BNP Paribas zelf was ook duidelijk. Met meer dan 10 procent zijn wij immers de eerste aandeelhouder van BNP Paribas. De tweede aandeelhouder heeft iets meer dan 5 procent.
We hebben vastgesteld dat het voor BNP Paribas nu mogelijk is om met nieuwe producten op de markt te komen, meer krediet te geven en in België nieuw personeel aan te werven.
In verband met de resultaten heb ik gevraagd om in 2010 een eerste dividend te krijgen. Er is immers beslist dat de Belgische Staat van BNP Paribas Fortis een aanzienlijk dividend krijgt. We zoeken naar een oplossing om in 2010 misschien al een eerste dividend te krijgen, maar in 2011 zal dat alleszins het geval zijn.
Onze deelneming in het kapitaal wordt dus beloond.
Voor het overige hebben we veel contacten met de bedrijfsleiders van BNP Paribas Fortis om alle transfers binnen de groep concreet te verifiëren. We kunnen bijgevolg altijd verifiëren of de financiële transfers al dan niet correct verlopen.
Dankzij die operatie met BNP Paribas Fortis is het dus mogelijk geweest een bank van die omvang in ons land te behouden.
Dat was de eerste reden voor onze operatie. Voorts kan een dergelijke bank meer krediet verschaffen aan gezinnen en bedrijven. Tot slot wijs ik op de aanwervingen die BNP Paribas Fortis op dit ogenblik in België doet en die een nieuwe start inluiden.
Enkele maanden geleden hoorde ik soms pleiten voor een standalone-oplossing. Het argument was dat er op die manier slechts 2500 tot 3000 jobs verloren zouden gaan. Welnu, de crisis ligt slechts enkele maanden achter ons en we stellen vast dat er al nieuwe aanwervingen gebeuren. Ik vind dus dat we met Fortis België correct hebben gehandeld. Het is wel zo dat we goed moeten letten op het correcte verloop van alle financiële transfers van de bank. Dat is de taak van de Belgische staat als aandeelhouder, maar ook van de twee bestuurders die de algemene vergadering op voorstel van de Belgische Staat heeft benoemd. Die bestuurders zetelen trouwens ook in de raad van bestuur van BNP Paribas in Parijs.
De heer John Crombez (sp.a). - Ik herhaal dat ik het eens ben met de gouverneur van de Nationale Bank wanneer die beweert dat we niet moeten wachten op de goedkeuring van een alomvattend akkoord om nu al een aantal instrumenten in te voeren. Ook Peter Praet en de Bank for International Settlements zijn die mening toegedaan. Het Bazelse Comité stelt voor om niet te wachten met het banktestament, waarvoor onder meer de heer Vandenberghe een wetsvoorstel heeft ingediend. In tegenstelling met wat de minister beweert, kunnen er nu al individuele maatregelen genomen worden, zonder dat het concurrentievermogen en de tewerkstelling van de banken in het gedrang komen. Ik denk aan het invoeren van het banktestament, dat blijkbaar ook bij de meerderheid op steun kan rekenen. Het is een instrument dat de banken niets kost en toch heel wat zekerheid biedt.
BNP Paribas Fortis is een spectaculaire wervingscampagne aan het voeren, maar ik vraag mij af in hoeverre we kunnen controleren of de bank inderdaad bijkomende werkgelegenheid zal creëren. Het valt me bovendien op dat tegelijk met deze campagne de cijfers voor het eerst aantonen dat is uitgekomen wat een aantal economen in België hadden voorspeld, namelijk dat het Belgisch gedeelte van BNP Paribas de melkkoe van Parijs zal worden. Het gaat hier ook niet over borrelnootjes, aangezien we spreken over een belastingsbuffer van 4 miljard euro. De bank betaalt aan de Belgische staat veel minder belastingen dan vroeger en brengt tegelijk een winst van 708 miljoen euro over naar Parijs. Hier wordt trouwens openlijk over gecommuniceerd. Het was de bedoeling onze banken gezond te maken zodat ze de Belgische economie zouden kunnen ondersteunen. Het is dan ook bijzonder pijnlijk om vast te stellen dat een bank boekhoudkundige operaties uitvoert met meer- en minwaarden om reserves te creëren en dat ze in het ene land geen belastingen betaalt maar de winst naar het andere land overhevelt. Ik zou die situatie echt niet minimaliseren.