4-49 | 4-49 |
M. le président. - M. Olivier Chastel, secrétaire d'État aux Affaires étrangères, chargé de la Préparation de la Présidence européenne, adjoint au ministre des Affaires étrangères, répondra.
Mevrouw Helga Stevens (Onafhankelijke). - Wanneer iemand een telefoonnummer van een privépersoon of handelszaak wil opzoeken, ligt het voor de hand dat hij dit opzoekt in één van de gratis ter beschikking gestelde telefoonboeken of de equivalenten daarvan op het internet. Voor blinde en zwaar slechtziende mensen liggen de zaken helaas niet zo eenvoudig. Belgacom stelt immers geen telefoonboek in brailleschrift ter beschikking - dat zou overigens bijzonder onpraktisch zijn - en ook het elektronische telefoonboek op de Belgacomwebpagina's is niet toegankelijk voor blinden en zwaar slechtzienden. Nog steeds meer dan de helft van de Belgische gezinnen beschikt trouwens niet over een internetaansluiting.
De doelgroep in kwestie ziet zich bijgevolg meestal gedwongen om een beroep te doen op het betalende nationale inlichtingennummer van Belgacom 1207. Een oproep naar dit nummer kost vandaag 1,25 euro. Op jaarbasis zitten blinden en slechtzienden al gauw aan een factuur van enkele tientallen euro, een aardig bedrag voor een dienstverlening die voor andere mensen via de gewone telefoongids of via de internetversie ervan gratis toegankelijk is.
Onlangs kwam mij het verhaal ter ore van een assertieve blinde telefoongebruiker die Belgacom op deze vorm van discriminatie wees. De verantwoordelijke van Belgacom erkende dat er inderdaad sprake was van een ongelijke behandeling en bood de man in kwestie aan dat hij in de toekomst oproepen naar het 1207-nummer niet langer zou hoeven te betalen. De blinde man in kwestie was echter niet op zoek naar een oplossing van de problematiek voor hem alleen, maar wenste een oplossing voor alle blinden en zwaar slechtzienden. De verantwoordelijke van Belgacom achtte het veralgemeend gratis ter beschikking stellen van het 1207-nummer aan alle blinden en zwaar slechtzienden echter niet bespreekbaar.
Het is bijzonder vreemd dat Belgacom aan de ene kant erkent dat er een probleem van ongelijke behandeling bestaat, maar er aan de andere kant geen veralgemeende oplossing voor wil uitwerken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat alle blinden en zwaar slechtzienden nu individueel contact moeten opnemen met Belgacom om hetzelfde aanbod voorgesteld te krijgen als de voornoemde assertieve heer. Op basis van de antidiscriminatiewet uit 2003 zou Belgacom in een redelijke aanpassing moeten voorzien opdat blinden en zwaar slechtzienden, net als andere mensen, gratis telefoonnummers kunnen opzoeken.
Uit het antwoord op de eerdere schriftelijke vraag 4-1026 blijkt dat er bij Belgacom een operationeel comité bestaat dat de diversiteitswerking coördineert. Dat is positief, maar tegelijk blijkt dat er inzake diversiteit of toegankelijkheid geen uitgewerkt beleidsplan voorhanden is. Er blijkt ook geen enkele vorm van samenwerking te zijn met bijvoorbeeld de provinciale toegankelijkheidsbureaus of met belangenorganisaties van personen met een handicap. Dat is bijzonder jammer, want de voornoemde problematiek toont duidelijk aan dat er aan een beleidsplan inzake diversiteit en toegankelijkheid wel degelijk nood is.
Samenwerking met de provinciale toegankelijkheidsbureaus en met belangenorganisaties van personen met een handicap komt de kwaliteit van een dergelijk beleidsplan zeker ten goede.
Welke stappen is de minister bereid te ondernemen opdat Belgacom de dienstverlening betreffende het opzoeken van telefoonnummers ook voor blinden en zwaar slechtzienden gratis ter beschikking stelt?
Welke stappen is de minister bereid te ondernemen opdat Belgacom zijn online telefoongidsen - en ook zijn andere klantenwebpagina's - aanpast aan de voorwaarden van het AnySurferlabel, zodat deze toegankelijk worden voor blinden en slechtzienden, en ook voor andere mensen met een handicap? Is de minister het met me eens dat voor een overheidsbedrijf als Belgacom het behalen van het AnySurferlabel een prioriteit moet zijn?
Welke stappen is de minister bereid te ondernemen opdat Belgacom een uitgewerkt beleidsplan inzake diversiteit en toegankelijkheid opstelt en daarbij een beroep doet op de inbreng en expertise van bijvoorbeeld de provinciale toegankelijkheidsbureaus en van belangenorganisaties van personen met een handicap? Kan de minister een timing geven voor eventuele initiatieven?
De heer Olivier Chastel, staatssecretaris voor Buitenlandse Zaken, belast met de Voorbereiding van het Europese Voorzitterschap, toegevoegd aan de minister van Buitenlandse Zaken. - Ik lees het antwoord van minister Vervotte.
Deze problematiek ligt mij na aan het hart. Zo heb ik er in juni jongstleden bij Belgacom op aangedrongen een oplossing te zoeken voor de toegankelijkheid van de website 1207.be voor blinden en slechtzienden. Belgacom onderzoekt dit momenteel.
In het verleden konden blinden en slechtzienden met de Belgacom Service Card gratis naar de nationale Belgacominlichtingendienst bellen. Die dienst werkte volgens het principe van de voorafbetaalde kaart. De bezitter van een dergelijke kaart mocht 100 keer gratis bellen naar het nummer van inlichtingen, maximaal 4 keer per maand, gedurende 2 jaar.
Sinds de inwerkingtreding van de wet van juni 2005 betreffende de elektronische communicatie is de verplichting inzake het aanbod van sociale tarieven uitgebreid tot alle operatoren en na de overdracht van het beheer van de database van de begunstigden van het sociale tarief aan het BIPT, heeft Belgacom zijn systeem voor tarieffaciliteiten ten gunste van slechtzienden herzien en vereenvoudigd. Die voorzieningen werden opgenomen onder de globale noemer van het sociale tarief voor mindervaliden die aan een aantal toekenningsvoorwaarden inzake invaliditeit en inkomens beantwoorden. Die voorwaarden evenals de aangeboden voordelen, zijn vastgelegd in de wet van juni 2005. De naleving van de voorwaarden wordt gecontroleerd door het BIPT. Voortaan geniet iedere mindervalide die beantwoordt aan de toekenningsvoorwaarden voor het sociale tarief automatisch een korting op zijn factuur, ongeacht zijn belprofiel naar inlichtingennummers. In het vorige systeem gebruikten slechtzienden, aldus Belgacom, zelden hun quotum van 4 gratis oproepen per maand op en zagen zo hun voordeel meestal verloren gaan.
Onder die voorwaarden denk ik niet dat er bijkomende specifieke maatregelen vereist zijn.
Belgacom heeft kennis genomen van de basisvoorwaarden om het AnySurferlabel te verwerven. Het blijkt dat de implementatie ervan zeer complex is en een globale en grondige analyse vergt, aangezien ze een zware impact heeft op de website en op de systemen die worden gebruikt voor het beheer van de inhoud van de site.
Bovendien is het gebruik van Flashanimatie en dynamische tools absoluut noodzakelijk voor een commercieel gerichte site zoals die van Belgacom, terwijl die krachtens de AnySurfervoorschriften moeten worden vermeden. Bijgevolg wenst Belgacom te onderzoeken of het verplicht is integraal in te gaan op de eisen van het label.
Om een duidelijk en beknopt overzicht te kunnen afleveren van de mogelijkheden van het AnySurferlabel op de site www.belgacom.be zal Belgacom een volledige en gedetailleerde analyse opstarten van alle parameters en criteria van het Label. Tegelijk worden ook andere op de markt beschikbare oplossingen om zijn site voor slechtzienden toegankelijk te maken geanalyseerd. De analyse zal naar schatting eind 2008 plaatsvinden met een eventuele implementatie in de loop van het jaar 2009.
De Belgacom Groep schenkt sinds vele jaren specifiek aandacht aan haar mindervalide personeelsleden en klanten. Het beleid betreffende mindervalide personen is geïntegreerd in de algemene diversiteitsmaatregelen.
Voor het personeel werden er al veel maatregelen genomen in het raam van de interne diversiteit. Ze werden beschreven in mijn antwoord op uw vraag nr. 4-1026 van 3 juni. In dat verband vermelden we onder meer het indienstnemingsbeleid en de maatregelen ten gunste van de mindervalide personeelsleden, bijvoorbeeld de analyse en aanpassing van de werkpost, de toegankelijkheid van de gebouwen, parkings, restaurants, enzovoort. De acties in het kader van de interne diversiteit worden gestuurd door een specifiek comité.
Belgacom heeft ook vele maatregelen genomen op het vlak van de externe diversiteit, dus ten opzichte van de klant. Ik geef enkele voorbeelden. Alle toestellen die Belgacom op de markt brengt, beschikken over toetsen met reliëfaanduidingen die eenvoudig identificeerbaar zijn voor blinden en slechtzienden. Op 1 november 2008 lanceerde Belgacom de videofoon Maestro 9000 en Video Talk, een videofoniedienst op computer. Dankzij heldere en vloeiende beelden worden de tekens en uitdrukkingen op het gezicht perfect weergegeven en is liplezen geen probleem. Er werden met de verenigingen van slechthorenden vooraf contacten gelegd voor de ontwikkeling van deze videofoon.
Belgacom zorgt er in de mate van het mogelijke voor dat alle commerciële gebouwen die voor het publiek toegankelijk zijn, over de nodige uitrusting beschikken om rolstoelen vlot te laten circuleren.
In de teleshops gebeurt het onthaal van mindervaliden aan de gewone balie. In bijna 70% van de gevallen kan de mindervalide ook in het kantoor van de gerant van de teleshop worden onthaald. Visueel gehandicapte medewerkers van Belgacom krijgen een gepersonaliseerde ontvangst. Bij de aankoop van een nieuw gebouw vormen de toegankelijkheidsmogelijkheden een selectiecriterium.
Ik kan daar nog enkele specifieke acties van Belgacom aan toevoegen. Via de Proximus Foundation en de Helpende Hand geeft Belgacom financiële steun aan verenigingen die instaan voor mindervaliden. Belgacom financiert een film gewijd aan de promotie van de APEPA, de Association de Parents pour l'Épanouissement des Personnes Autistes. Belgacom is Golden Partner van het Belgian Paralympics Committee dat atleten met een lichamelijke handicap bijeenbrengt. In 2007 heeft Belgacom sponsoring verleend aan de Special Olympics Belgium waarop atleten met een mentale handicap worden bijeengebracht, onder andere tijdens de Wereldspelen van Shanghai.
Belgacom beschikt niet over een gestructureerd actieplan inzake toegankelijkheid. De concrete maatregelen die de onderneming heeft genomen en die ik hierboven heb beschreven, getuigen echter van het dynamisme van Belgacom terzake en van de aandacht die ere wordt besteed aan de behoeften van mindervaliden.
Belgacom heeft me verzekerd dat, in de mate van het mogelijke, en in het verlengde van haar lange traditie inzake toegankelijkheid, verder maatregelen zullen worden genomen om de toegankelijkheid van haar diensten en faciliteiten af te stemmen op mindervalide personen. Deze garantie en de organisatie van concrete acties lijken me veel belangrijker dan een theoretisch actieplan op papier.
Mevrouw Helga Stevens (Onafhankelijke). - Ik dank de staatssecretaris voor het uitgebreide antwoord. Ik zal het verslag moeten lezen om alles in mij te kunnen opnemen, maar ik heb eigenlijk geen antwoord gekregen op de kern van mijn vraag, namelijk het gratis gebruik van het nummer 1207. Ik begrijp niet waarom de minister niet kan ingaan op de vraag dat blinden dat nummer gratis zouden kunnen gebruiken. Belgacom heeft wellicht andere prioriteiten, maar het bedrijf zou toch klantvriendelijker moeten zijn en luisteren naar de wensen van de klanten, wat in dit geval niet gebeurde.
Ik ben blij dat Belgacom veel inspanningen doet, zoals steun voor de paralympics, maar de klant zou toch centraal moeten staan, en in dit geval houdt Belgacom geen rekening met zijn wensen. Ik ben wel blij te vernemen dat Belgacom videofonie heeft gelanceerd voor doven en slechthorenden, maar deze mogelijkheid geldt uiteraard alleen voor de eigen klanten. Voor mensen met een Telenetaansluiting is de Belgacomapparatuur niet compatibel, wat niet echt klantvriendelijk is. Dat is echter een andere discussie. Ik zal deze zaak verder blijven volgen.