Is deze nieuwsbrief onleesbaar? (cette newsletter en français)

Nieuwsbrief Senaat nr. 14

29/06/2015Inschrijving op nieuwsbrief

                 
   

       

website

FAQ

vergaderingen

contact

E-brief van de Senaat zomer 2015


Informatieverslagen

Peking Plus Twintig

De gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen is een fundamenteel mensenrecht. Doorheen de jaren zijn er op internationaal, Europees, Belgisch en deelstatelijk vlak heel wat initiatieven tot stand gekomen. Een belangrijke stap was de Vierde VN- Wereldvrouwenconferentie in Peking op 15 september 1995 waarbij alle aanwezigen een Verklaring en een Actieprogramma goedkeurden.

Twintig jaar na 'Peking' heeft de Senaat op 6 maart 2015 eenparig (min 1 onthouding) een informatieverslag (wetgevingsdossier 6-97) aangenomen. Het voorbereidende werk met onder andere een reeks hoorzittingen vond plaats in de commissie voor Transversale
aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden
.

In het informatieverslag wordt onderzocht welke specifieke methodes, initiatieven of maatregelen door de diverse beleidsniveaus kunnen ontwikkelen om de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen nog verder te versterken.

Technische fiche met verslag, aanbevelingen, chronologie en samenstelling van de commissie


Kinderarmoede

Nu het informatieverslag over Peking Plus Twintig werd afgerond, werkt de commissie voor Transversale aangelegenheden -Gemeenschapsbevoegdheden aan een nieuw informatieverslag rond kinderarmoede (wetgevingsdossier 6-162).

Onderzoek wijst uit dat al tijdens de eerste levensjaren de basis wordt gelegd voor de strijd tegen armoede. Meer nog dan een inkomensprobleem, gaan armoede en kinderarmoede over uitsluiting in het algemeen. In dit informatieverslag zal de klemtoon liggen op gezinsbegeleiding, buitenschoolse activiteiten, gezondheid, wonen, inkomen en kinderrechten.

De commissie organiseert volop hoorzittingen met een twintigtal organisaties.

Technische fiche met hoorzittingen, chronologie en samenstelling van de commissie


Omzetting van E.U.-recht in Belgisch recht

Het recht van de Europese Unie heeft steeds meer impact op het Belgische recht. Tachtig procent van ons recht zou inmiddels afhangen van Europa.

Het is echter niet altijd eenvoudig voor de federale staat, de gemeenschappen of de gewesten om Europese regelgeving in Belgische recht in te passen. Soms loopt de aanpassing vertraging op. In andere gevallen verloopt zij niet helemaal correct. Laattijdige of onjuiste omzetting kan de Europese Commissie een inbreukprocedure tegen België doen opstarten. Die trage omzetting moet dus worden aangepakt.

In een informatieverslag vergelijkt de commissie voor Transversale aangelegenheden - Gewestbevoegdheden de procedures vergelijkt die de verschillende overheden daarbij volgen, spoort ze de knelpunten bij de omzetting op en legt ze een inventaris aan van de best practices.

Het informatieverslag (wetgevingsdossier 6-131) telt 61 praktische aanbevelingen om de omzetting vlotter te laten verlopen. Zo pleit ze voor de motivatieplicht bij gold-plating (dit is verder gaan dan de Europese regel doet), een betere coördinatie tussen de verschillende beslissingsniveaus, een Europa-minister in elke regering en een Europa-commissie in elk parlement, afspraken over de interne verdeling van sancties bij laattijdige of foutieve omzetting of om al stappen zetten in het omzettingsproces voordat de Europese richtlijn is goedgekeurd.

Het informatieverslag werd aangenomen in de plenaire vergadering van …... met 27 stemmen tegen (PS en VB) bij 9 onthoudingen van de N-VA.

Technische fiche met verslag, aanbevelingen, chronologie en samenstelling van de commissie


Geïntegreerd openbaar vervoersplan

Na het informatieverslag over de omzetting van Europees in Belgisch recht, onderzoekt de commissie voor Transversale aangelegenheden - Gewestbevoegdheden in een nieuw informatieverslag de noodzaak aan samenwerking tussen de federale overheid en de gewesten om tot een sterker geïntegreerd openbaar vervoersplan te komen.

Technische fiche met hoorzittingen, chronologie en samenstelling van de commissie


Meeouderschap

De commissie voor Institutionele aangelegenheden werkt verder aan haar informatieverslag (wetgevingsdossier 6- ..) over een wettelijke regeling van het meeouderschap. De commissie gaat ervan uit dat de wetgeving aan alle burgers dezelfde rechten en dezelfde kansen moet bieden. Hoewel tijdens de vorige zittingsperiode lesbische koppels al dezelfde afstammingsregels kregen als heterokoppels, zijn een aantal punten nog niet opgelost. Ze raken zowel aan de federale als de gemeenschapsbevoegdheden. De materie is dus geschikt voor een informatieverslag door de Senaat.

Om praktisch te werken, heeft de commissie haar werkzaamheden in drie delen opgesplitst: de vrije keuze voor een gezinsvorm in verband met de wettelijke afstammingsregels, een duidelijk wettelijk kader voor het draagmoederschap en een regeling inzake zorgouderschap voor nieuw samengestelde gezinnen waarin meerdere volwassenen een band kunnen hebben met het kind.

Technische fiche met hoorzittingen, chronologie en samenstelling van de commissie


Wetgeving

Wetsontwerp over verkiezingsuitgaven verbeterd

De Senaat heeft unaniem een wetsontwerp aangenomen waardoor de wet over de verkiezingsuitgaven technisch wordt aangepast. De Senaat is namelijk, samen met de Kamer, ten volle bevoegd voor de Grondwet en de wetgeving over de organisatie en de werking van de instellingen van de federale staat en van de deelstaten.

Teller van de schriftelijke vragen op 1 juli 2015: …


De Senaat als federale assemblee

Bijzondere commissie Radicalisering

De Senaat heeft een Bijzondere commissie Radicalisering opgericht. De commissie legt de inventaris aan en onderzoekt de bestaande initiatieven over preventie van radicalisering. De commissie telt 20 leden. Voorzitster is Cécile Thibault (Ecolo).


Minister-Presidenten in de Senaat

De Federale premier en de Minister-presidenten van de deelstaatregeringen werd gevraagd hun visie te geven op de nieuwe Senaat.


In zijn betoog bevestigde Federaal premier Charles Michel de institutionele pauze: "Gedurende de volgende vijf jaar zullen we niets aan de institutionele staatsstructuur veranderen en de zesde staatshervorming zal loyaal worden uitgevoerd. … Onze prioriteit bestaat erin de economische ontwikkeling van ons land weer op gang te brengen, de kmo's en de grote ondernemingen te stimuleren, en bijkomende banen te scheppen." Lees meer.


Paul Magnette, minister-president van de Waalse Regering, deed de Senaat een opmerkelijk voorstel: "Het zou interessant zijn om grondig na te denken over nieuwe manieren van burgerparticipatie. Ook daar zou de Senaat een voortrekkersrol kunnen spelen en nagaan hoe de burgers beter bij het beleid kunnen worden betrokken." Lees meer.


Rudy Demotte, zijn collega aan het hoofd van de regering van de Federatie Wallonië-Brussel, voegde eraan toe: "De Senaat is ook de plaats waar bijzonder interessante debatten kunnen worden gevoerd rond gevoelige thema's. Denken we bijvoorbeeld aan de Raamovereenkomst betreffende de rechten van de minderheden. Een moeilijk debat, maar de Senaat is daarvoor de geschikte plaats." Lees meer.


Rudy Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: "Naar het schijnt zal er gedurende deze zittingsperiode niet worden gesproken over institutionele zaken. Dat hoop ik oprecht. Als dat echter wel het geval zou zijn, dan zal ik alleszins pleiten voor een versterking van de Senaat, maar ook voor een Senaat waar het Brussels Gewest in die hoedanigheid is vertegenwoordigd." Lees meer.


Oliver Paasch, Minister-president van de regering van de Duitstalige Gemeenschap, pleitte voor nieuwe bevoegdheidsoverdrachten aan de Duitstalige gemeenschap. "Bovendien eisen wij van de federale staat een gegarandeerde vertegenwoordiging in de federale Kamer van volksvertegenwoordigers." Lees meer.


Minister-president Geert Bourgeois van de Vlaamse regering moet nog een datum vastleggen voor zijn ontmoeting met de senatoren.


Parlementaire diplomatie

De senatoren zijn ook internationaal actief. Ze vullen hierbij de traditionele diplomatie aan omdat ze niet strikt gebonden zijn aan regeringsstandpunten en een grotere vrijheid om te spreken hebben.

De parlementaire diplomatie omvat de deelname aan internationale parlementaire vergaderingen, de ontvangsten van hoge buitenlandse gasten en parlementaire delegaties, de officiële bezoeken aan het buitenland, de technische samenwerking met andere parlementen en de deelname aan buitenlandse verkiezingswaarnemingen gericht op de versterking van het democratische proces in landen met een minder sterke democratische traditie of met een prille democratie.

De Europees commissarissen Marianne Thyssen (Werk en Sociale zaken) en Jyrki Katainen (Banen, Groei en Investeringen) hebben in de Senaat het Juncker-fonds voor strategische investeringen voorgesteld. Met dit fonds zal de Europese Commissie over 3 jaar gespreid minstens 315 miljard euro in de Europese economie pompen. Wanneer bij ons de eerste investeringen plaatsvinden, hangt af van de private investeerders.

Na de plenaire winterzitting van het Beneluxparlement op 12 en 13 december 2014 volgde op 27 maart 2015 een themadebat over militaire samenwerking in de Benelux. Daar werd de basis gelegd voor een betere parlementaire controle op buitenlandse militaire missies.

De Voorzitster van de Senaat ontving in dit verband een hele reeks buitenlandse gezagsdragers uit onder meer Rusland, Oekraïne, Litouwen, Letland, Montenegro, Pakistan, Bahrein, Vietnam, Burundi en Gabon.


Colloquia


Welke toekomst voor het wetenschappelijk onderzoek in België? vroeg de top van het wetenschappelijk onderzoek in België, waaronder Nobelprijswinnaar Fysica Englert, zich op een colloquium in de Senaat af op 3 maart 2015. De meeste sprekers onderstreepten de nood aan coördinatie tussen de gewesten, de gemeenschappen en de federale overheid. De overheveling van de interuniversitaire attractiepolen (IUAP) naar de deelstaten baarde daarbij zorgen. Deze IUAP's maken het mogelijk om taal- en staatsgrenzen te overschrijden in het wetenschappelijk onderzoek. Ze versterken ook het nut van strategische onderzoekscentra waarbij kennis verworven door basisonderzoek wordt omgezet naar toepasbare kennis.


De inzichten geboden op het colloquium van 16 december 2014 over de toegankelijkheid van rechten voor mensen die in armoede leven, komen goed van pas bij de redactie van het informatieverslag over kinderarmoede waaraan de commissie Transversale aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden op dit ogenblik werkt.


Het colloquium over de toekomst van de Duitstalige Gemeenschap op 12 maart 2015 lag mee aan de basis van wat de Minister-President van de Duitstalige Gemeenschap verklaarde in de Senaat op 24 april 2015.


Uw Huis


De boekvoorstelling op 12 mei 2015 over de moord op de communistische leider Julien Lahaut kreeg een ruime mediabelangstelling. De Senaat heeft doorheen de jaren het Soma gesteund, niet in het minst met een resolutie aan de Federale regering met de oproep om het Soma de opdracht te geven voor dit onderzoek.


De 70ste herdenking van het einde van de Tweede wereldoorlog in Europa werd gevierd op 8 mei 2015 in het bijzijn van tientallen jongeren uit het 5de en 6de secundair. Pieter-Paul Baeten vertelde hoe hij als 14-jarige in de kampen terechtkwam.


Elk jaar bezoeken 30 à 40.000 burgers de Senaat en de Kamer van volksvertegenwoordigers. Behalve op zondag zijn er bezoekersgroepen van 10 tot 30 personen om 10, 11, 14 en 15 uur. Een bezoek duurt anderhalf uur en is gratis. Bij plenaire vergaderingen krijgt u een verkort programma, maar woont u de plenaire vergadering bij. Na telefonische afspraak kan u als individuele bezoeker aansluiten bij een groepsbezoek. Een bezoek boeken kan bij Léon Tombal van de Dienst Protocol (Natieplein 1 - 1009 Brussel , tel. 02/501.73.55, fax 02/501.74.14, [email protected]).

 

© Senaat.be - foto's © G. Goossens

Wilt u deze nieuwsbrief niet langer ontvangen?