T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media

T-time@senate: (ervarings)deskundigen debatteren over de invloed van sociale media op het zelfbeeld van (jonge) vrouwen en meisjes

Op 11 maart 2021 vond de tweede T-time@senate plaats.

Dit evenement maakt deel uit van een reeks informele ontmoetingen, waarin (ervarings)deskundigen en senatoren met elkaar in gesprek gaan. De reeks kadert in de activiteiten die gepland zijn naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de eedaflegging van het eerste Belgische vrouwelijke parlementslid, mevr. Marie Janson.

De focus van deze ontmoeting lag op de invloed van de sociale media op het zelfbeeld van (jonge) vrouwen en meisjes.

Volgende dames namen deel aan het debat:

  • Morgane Gielen – fotografe, fotoboek No Babes
  • Katleen Gils - fotografe, fotoboek No Babes
  • Romy Schlimbach - plussize model, maatschappelijk werkster, influencer
  • Marie Schollaert - studente communicatie UGent
  • Marijne Van Boeckel - Fresh faces - je bent jong en je weet wat
  • Annelies Van Den Haute - klinisch psycholoog - seksuoloog - body positivity influencer
  • Laura Vandenbosch – Professor aan de Leuven School for Mass Communication Research
  • Eline Vanduyver – No Babes – stichter
  • Tina Veracht – Masterstudente politieke wetenschappen UGent
  • Matti Verbeeck – influencer #elklijfeenschoonlijf

Samen met Senaatsvoorzitster Stephanie D'Hose wisselden ze ervaringen uit en deden ze inspiratie op.
Een aantal thema's die werden aangesneden betroffen:

  • Pubers / jongvolwassenen hebben de neiging om zich vaak te vergelijken met anderen. Sociale media bekijken deze vergelijkingen door een vergrootglas. Welke invloed heeft dit op het zelfbeeld?
  • Is het nuttig om een leeftijdsgrens te bepalen voor het gebruik van Instagram? Bijvoorbeeld vanaf 16 jaar of vanaf 18 jaar?
  • Is Instagram for kids een goed idee?
  • Hoe staat het met de wetgeving rondom sociale media? Waarom is een Europese richtlijn te verkiezen boven een nationale?
  • Is het wenselijk / nodig om met een algoritme in Instagram, body positivity prominenter te maken?
  • Kunnen body positivity posts ook een negatief effect hebben?
  • Zijn deze beelden vaak geseksualiseerd of bedoeld om producten te promoten?
  • Is er nood aan verplichte waarschuwingen bv. met de melding dat een foto bewerkt is?
  • Wat is de rol van ouders bij het ontwikkelen van het zelfbeeld van tieners ten opzichte van hun uiterlijk en bij het gebruik van sociale media?
  • Wanneer begint het verstoorde zelfbeeld?
  • Is er iets mis met sexy vrouwen in de mediawereld / reclame / sociale media?
  • Is het posten van selfies door jonge vrouwen een instrument voor empowerment en verzet tegen dominante schoonheidsidealen?
  • In welke mate is het posten van selfies op Instagram een manier om weerwerk te bieden aan de eenzijdige, stereotype en onhaalbare representatie van vrouwen in de massamedia?

Na deze bijzonder interessante ontmoeting kregen de deelneemsters de kans om de tentoonstelling Vrouw en senator, een uitdaging: 100 jaar vrouwen in de (Belgische) politiek te bezoeken.

 

T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media
T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media
T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media
T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media
T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media
T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media
T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media
T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media
T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media
T-time@senate - Jonge meisjes en het ideaalbeeld op sociale media

Copyright: Kevin Oeyen - Belgische Senaat