Transparantie

Anti-corruptiewet

R

OGER LALLEMAND, PS-fractievoorzitter, heeft een wetsvoorstel ingediend dat tot doel heeft corruptie strenger te bestraffen. Wij hebben hem gevraagd hoe hij de leemten in de wetgeving wil dichten.

 

De strafbaarstelling van openbare omkoping bestaat al lang. Te allen tijde zijn ambtenaren (ieder met een openbare dienst belast persoon) vervolgd wegens omkoping.

Twee soorten handelingen die tot heel wat corruptie leiden, laat onze wetgeving evenwel ongestraft.

 

Poging tot passieve omkoping

In de openbare sector staat de wet bij bewezen actieve omkoping toe zowel de omkoper als de omgekochte te vervolgen. Ook de persoon die tracht een ambtenaar om te kopen om een voordeel te verkrijgen, kan worden gestraft.

De wet is echter niet van toepassing op poging tot passieve omkoping, waarbij een ambtenaar zelf een aanbod tot omkoping lanceert. Als de aangezochte persoon klacht indient bij de procureur des Konings, kan deze alleen vaststellen dat er geen misdrijf is gepleegd. Men kan echter veronderstellen dat een ambtenaar die zich aldus gedraagt, aanleiding kan geven tot corruptie.

 

Corruptie in de privé-sector

De tweede leemte in onze wetgeving betreft de corruptie in de privé-sector, die in België niet onder het strafrecht valt. Een corruptiezaak zoals die van Olympic Marseille-Valenciennes in Frankrijk kan in België niet worden vervolgd.

Volgens de traditionele opvatting vallen overeenkomsten tussen particulieren onder het burgerlijk recht en gaan ze de overheid niet aan. Het belang van een vennootschap viel vroeger samen met dat van haar eigenaar.

Vandaag ligt de nadruk op het maatschappelijke belang, op dat van derden-medecontractanten. Een voetbalclub die met opzet een wedstrijd verliest, loopt het risico een afdeling lager te zakken, waardoor zijn inkomsten verminderen en banen verloren gaan. Het eigenbelang van enkele corrupte figuren kan dus sociale gevolgen hebben. Daarom moet particuliere corruptie bestreden worden en moet doorzichtigheid heersen in het beheer van vennootschappen.

 

Europees niveau

Op Europees niveau wordt een juridisch en economisch systeem van marktregulering uitgewerkt om de vennootschappen zoveel mogelijk gelijke kansen te geven. Zo zijn afspraakjes tussen vennootschappen verboden om feitelijke monopolies te voorkomen. Nu is het zaak te beletten dat frauduleuze operaties worden opgezet om de wetsbepalingen te omzeilen en de gelijkheid tegenover concurrenten te niet te doen.

 

Naar eenvormige bestraffing van corruptie

Nieuw in de wet is ook dat onze rechtscolleges inzake corruptie universele bevoegdheid krijgen. De wet is ook van toepassing op Europese ambtenaren en op corrupte handelingen gepleegd vanuit het buitenland door buitenlanders.

De brede definitie van de strafbaarstelling van corruptie beantwoordt aan een aanbeveling van de OESO (Organisatie voor Europese Samenwerking en Ontwikkeling), die aandringt op eenvormigheid in de bestraffing.


Texte français


Opmerkingen voor de webmaster