5‑234COM Sénat de Belgique Session ordinaire 2012‑2013 Finances et Affaires économiques Mardi 18 juin 2013 Séance du matin |
5‑234COM Belgische Senaat Gewone Zitting 2012‑2013 Financiën en Economische
Aangelegenheden Dinsdag 18 juni 2013 Ochtendvergadering |
Compte rendu
provisoire Non encore approuvé par les orateurs. |
Voorlopig verslag Nog niet goedgekeurd door de sprekers. |
Sommaire |
Inhoudsopgave |
|
|
Présidence
de Mme Lieve Maes (La séance
est ouverte à 10 h 20.) |
Voorzitster:
mevrouw Lieve Maes (De
vergadering wordt geopend om 10.20 uur.) |
Demande d’explications de M. Jean-Jacques De Gucht au secrétaire d’État aux Réformes institutionnelles et secrétaire d’État
à la Régie des bâtiments et au Développement durable sur «la réaffectation de
l’ancienne caserne de la gendarmerie à Ixelles» (no 5‑3523) |
Vraag om uitleg van de heer
Jean-Jacques De Gucht aan de staatssecretaris voor Staatshervorming
en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen en Duurzame Ontwikkeling over
«de herbestemming van de voormalige rijkswachtkazerne te Elsene» (nr. 5‑3523)
|
Demande d’explications de M. Bert Anciaux au secrétaire d’État aux Réformes
institutionnelles et secrétaire d’État à la Régie des bâtiments et au Développement
durable sur «la destination des casernes d’Etterbeek» (no 5‑3652) |
Vraag om uitleg van de heer
Bert Anciaux aan de staatssecretaris voor Staatshervorming en
staatssecretaris voor de Regie der gebouwen en Duurzame Ontwikkeling over «de
bestemming van de kazernes in Etterbeek» (nr. 5‑3652)
|
Mme la présidente. – Je vous propose de joindre ces demandes d’explications. (Assentiment) |
De voorzitster. – Ik stel voor deze vragen om uitleg samen te voegen. (Instemming) |
M. Jean-Jacques De Gucht (Open Vld). – |
De heer
Jean-Jacques De Gucht (Open Vld). – Wie ooit langs de Generaal Jacqueslaan in Brussel heeft gereden, is
vertrouwd met de statige gebouwen van de voormalige rijkswachtkazerne aldaar.
Langs diezelfde weg liggen de toegangswegen naar de gebouwen van de VUB. De
VUB heeft, gelet op de jaarlijkse aangroei van studenten, dit jaar zelfs met
7%, en de uitbreiding van het onderzoek nood aan nieuwe studentenkamers en
onderzoeksruimtes. Dit geldt ook voor de ULB. Een mogelijke
oplossing vormt de voormalige rijkswachtkazerne of alleszins delen ervan.
Tijdens de vorige legislatuur gingen de FOD Binnenlandse Zaken, de Regie der
gebouwen en het kabinet van toenmalig minister van Financiën Reynders er
principieel mee akkoord de VUB en ULB te betrekken bij de consultaties van
een externe consultant met het oog op een concreet project voor de
herbestemming van de kazerne. Volgens de plannen zou een deel van de federale
agenten die er momenteel worden onderbracht, verhuizen naar het centrum van
de hoofdstad. Tot op heden werden de VUB noch de ULB betrokken bij de
herbestemmingsplannen voor de kazerne. Ik had dan ook
graag vernomen of er nog steeds concrete plannen zijn voor de verhuis van een
deel van de federale politie van de kazernes naar het centrum van Brussel.
Werd voor het leegstaand gebouw op de hoek van de Generaal Jacqueslaan en de
Kroonlaan al een consultant aangesteld? Zullen de VUB en de ULB worden
betrokken bij dit proces? |
M. Bert Anciaux (sp.a). – |
De
heer Bert Anciaux (sp.a). – Ik sluit me volmondig aan bij
de bekommering van collega De Gucht over de uitbreiding van de VUB en de ULB.
Deze groeiende universiteiten hebben immers echt nood aan nieuwe
studentenkamers en onderzoeksruimtes. De
kazernes aan de Generaal Jacqueslaan in Etterbeek en in Elsene zouden
grotendeels vrijkomen als de agenten verhuizen naar het voormalig Rijksadministratief Centrum. Ik had
graag vernomen welke plannen de staatssecretaris heeft om de VUB en de ULB
die gebouwen te laten verwerven. Kan ter zake worden overlegd met de VUB en
de ULB? |
M. Servais Verherstraeten, secrétaire d’État aux Réformes institutionnelles, et à la Régie des
bâtiments et au Développement durable. – |
De heer
Servais Verherstraeten, staatssecretaris voor Staatshervorming, en
voor de Regie der gebouwen en Duurzame Ontwikkeling. – Er bestaan inderdaad
concrete plannen en zelfs een masterplan voor deze grootscheepse operatie,
die een centralisatie inhoudt van verschillende diensten van de Brusselse
federale politie. Hierbij wordt een van de historische kwartieren, meer in
het bijzonder het Kroonkwartier, ontruimd en worden de diensten samengevoegd
in het voormalig Rijksadministratief Centrum, dat
sinds de verkoop ervan aan de privésector werd omgedoopt tot Belair. Dit complex
wordt momenteel grondig gerenoveerd en aangepast, teneinde er tegen eind 2014
de diensten van de federale politie in onder te brengen. Het gaat om ongeveer
2200 personen en om een oppervlakte van 70.000 vierkante meter. Het
Kroonkwartier zou in het tweede semester van 2015 grotendeels ontruimd moeten
zijn door de verhuis van agenten naar Belair of
naar andere kazernes. Uitzonderingen hierop vormen blok R, dat bezet blijft
door de federale politie, enkele andere blokken waarin onder meer een
elektriciteitscabine ondergebracht is, en een lokaal van blok A waarin zich
de telefooncentrale van de FedPol bevindt. Hiervoor
moeten verschillende verhuisoperaties worden uitgevoerd. Er werd nog
geen consultant aangesteld met het oog op de herwaardering van de kazernes.
Hiervoor moet eerst, samen met de federale politie, een exacte planning
worden opgesteld over en moet intern worden onderzocht of andere federale
overheidsdiensten moeten worden betrokken. Mijn beleidscel en ikzelf hebben in contacten met de
universiteiten naar hun legitieme vraag naar een mogelijke herbestemming van
deze oppervlakten na de ontruiming ervan door de federale politie. In 2011
zijn trouwens al plaatsbezoeken geweest waarbij
meerdere vertegenwoordigers van de universiteiten aanwezig waren. We moeten
uiteraard voorzichtig te werk gaan, aangezien we de universiteiten niet mogen
voortrekken op andere marktspelers. De universiteiten hebben duidelijk
interesse getoond voor sommige voormalige rijkswachtwoningen. In nauw overleg
met de federale politie maakt de Regie der gebouwen momenteel een algemene
analyse van de situatie van de voormalige rijkswachtappartementen
en onderzoekt ze de mogelijkheid om samen leegstaande woonblokken voor
verkoop over te dragen aan het Aankoopcomité. Daarbij wordt, zoals het hoort,
het recht op huisvesting van de laatste rechthebbenden gerespecteerd. Ook hier kan
geen sprake zijn van een voorkeursbehandeling. De wet voorziet in een
openbare verkoop. Enkel in geval van een onteigening of in een uitzonderlijk
geval via een in de Ministerraad overlegd koninklijk besluit kan de Regie der
gebouwen afwijken van het principe van de openbare verkoop. Gelet op de
ligging is het duidelijk dat meerdere spelers op de vastgoedmarkt belangstelling
hebben voor de site van de kazerne. Aangezien de details van de verhuizing
van de politie en de planning geleidelijk aan duidelijker worden, zal ik de
Regie der gebouwen vragen om het dossier voor de opwaardering van deze site
voor te bereiden met maximaal respect voor de publieke belangen. |
M. Jean-Jacques De Gucht (Open Vld). – |
De heer
Jean-Jacques De Gucht (Open Vld). – Ik heb er alle begrip voor dat de
Regie der gebouwen een maximale winst nastreeft, maar de staatssecretaris
moet zich er toch van bewust zijn dat de universiteiten niet over een
gigantische spaarpot beschikken. Het zou bijzonder betreurenswaardig zijn
mochten de voormalige rijkswachtkazernes, die niet alleen een grote
uitstraling hebben, maar ook aansluiten bij de terreinen van de VUB en de
ULB, niet kunnen worden ingezet voor de uitbreiding van de twee
universiteiten. Als we dat nu
niet in een masterplan opnemen en een overeenkomst kunnen sluiten tussen de
VUB en de ULB, enerzijds, en de Regie der gebouwen, anderzijds, missen we een
historische kans om de toekomst en de uitbreiding van die universiteiten te
verzekeren. Ik hoop dan ook dat omzichtig te werk zal worden gegaan en dat
bij de ontwikkeling van de plannen de verantwoordelijken van de
universiteiten steeds worden gehoord. |
M. Bert Anciaux (sp.a). – |
De
heer Bert Anciaux (sp.a). – Einde 2014 zouden de gebouwen
kunnen worden ontruimd en kan er een consultancyopdracht worden gegeven. Het
dossier zal dus nog enige tijd in beslag nemen. Het
belangrijkste lijkt me te zijn dat met de VUB en de ULB een overeenkomst
wordt gesloten. Als ik het antwoord goed heb begrepen, kan op twee manieren
worden afgeweken van de normale procedure: via een in Ministerraad overlegd -
en goed gemotiveerd - koninklijk besluit en via onteigening. De gemeenschappen
hebben het recht gebouwen en gronden te onteigenen, zeker voor culturele
aangelegenheden. Of dit ook geldt voor onderwijsinstellingen weet ik niet,
maar het lijkt me logisch te zijn. Ik ben
van oordeel dat de staatssecretaris en de Regie der gebouwen de diverse
mogelijkheden moeten onderzoeken, waaronder een overdracht van de site of een
groot deel ervan tegen een schappelijke prijs aan de gemeenschappen, die op
hun beurt met de VUB en de ULB een overeenkomst kunnen sluiten. Ik heb er
begrip voor dat de gemeenschappen niet bereid zijn om dat geld alleen op te
hoesten, maar er moeten mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld middels eigen
financiering en een publiek-privaat samenwerkingsverband. Ik
verzoek de staatssecretaris dan ook zowel een onteigening als een koninklijk
besluit niet zonder meer uit te sluiten en de resterende tijd te gebruiken om
die sporen te onderzoeken. |
Vraag om uitleg van mevrouw
Inge Faes aan de staatssecretaris voor Staatshervorming en staatssecretaris voor
de Regie der gebouwen en Duurzame Ontwikkeling over «het gerechtsgebouw van
Mechelen» (nr. 5‑3464)
|
|
Mme Inge
Faes (N-VA). – |
Mevrouw Inge
Faes (N-VA). – Sinds 2011 is er sprake van dat het
gerechtsgebouw in Mechelen, dat algemeen bekend staat als een van de meer
onveilige en kleinste gerechtsgebouwen van het land, verhuist van zijn
huidige locatie in het voormalige paleis van Margareta van Oostenrijk naar
“het oude ziekenhuis” aan de Zwartzustersvest. De
Regie der gebouwen, die dat historisch pand al in bezit heeft, is met het
project bezig. De verhuis zou
in twee fasen verlopen. Op korte termijn wordt “het oude ziekenhuis”
gerenoveerd en worden de gerechtelijke diensten binnen de actuele gebouwen
herschikt. Op lange termijn wordt op de huidige ziekenhuissite een totaal
nieuw gerechtsgebouw gebouwd. Voorwaarde is wel dat het historische pand op
de site na de renovatie van eerste fase deel blijft uitmaken van het nieuwe
gerechtsgebouw. In zijn
antwoord van 16 augustus 2012 op mijn schriftelijke vraag hierover
schreef de staatssecretaris dat het niet mogelijk was een planning en budget
voor de werken te geven. Intussen zijn we meer dan een half jaar verder en
had ik graag van de staatssecretaris geweten hoe ver het met het dossier
staat. Hoe hoog worden
de kosten voor het project geraamd, onderverdeeld per fase? Wanneer begint
eerste fase, de renovatie van het oude pand? Wanneer moet die renovatie
voltooid zijn? Start de tweede fase, de bouw van een nieuw gerechtsgebouw, parallel met de eerste fase of volgt ze erop? Hoe lang zal die tweede fase duren? |
M. Servais Verherstraeten, secrétaire d’État aux Réformes institutionnelles et à la Régie des
bâtiments. – |
De heer
Servais Verherstraeten, staatssecretaris voor Staatshervorming en voor
de Regie der gebouwen. – Momenteel kan ik de raming geven voor het
renovatieproject van de eerste fase, het voormalige ziekenhuis. De studie, het
masterplan, voor het voormalig ziekenhuis, kost 300.000 euro en het ontwerp
769.000 euro. De bouw- en renovatiekosten worden op 8,8 miljoen euro geraamd,
btw inbegrepen. De aanbesteding
voor het aanstellen van een multidisciplinair studieteam is achter de rug en
de opmaak van het masterplan voor het voormalig hospitaal kan dus starten. Na de studie
kan, behoudens onvoorziene omstandigheden, het project in de eerste helft van
2015 worden aanbesteed. Het lijkt realistisch om te verwachten dat de
bouwwerken eind 2017 of eerste helft 2018 zijn afgerond. Voor de tweede
fase zal de stad Mechelen een studieteam aanstellen dat een masterplan voor
de volledige ziekenhuissite opmaakt. De Regie der gebouwen heeft de stad
gevraagd mee het studietraject van het masterplan voor de ziekenhuissite te
volgen, gezien de directe aansluiting van haar project en de blijvende nood
aan extra ruimte voor de gerechtelijke diensten. Omdat de leiding van het
project op lange termijn volledig in handen is van de stad Mechelen kunnen we
geen prognose voor de duur van deze fase geven. Afhankelijk van de uitkomst
van het masterplan zal worden beslist hoe de volledige ziekenhuissite het
best kan worden ontwikkeld. |
Mme Inge
Faes (N-VA). – |
Mevrouw Inge Faes (N-VA). – Er komt dan toch duidelijk een beetje schot in de zaak. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn, want de tijd begint te dringen. In het gerechtsgebouw in Mechelen zit iedereen echt op elkaars lip. Ik blijf dit dossier in elk geval volgen. |
Vraag om uitleg van mevrouw
Helga Stevens aan de minister van Justitie en aan de staatssecretaris
voor Staatshervorming en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen en
Duurzame Ontwikkeling over «de renovaties in Everberg» (nr. 5‑3601)
|
|
Mme Helga Stevens (N-VA). – |
Mevrouw
Helga Stevens (N-VA). – Ik las een tijdje terug een hallucinant bericht in de kranten.
Naast de federale gesloten jeugdinstelling van Everberg
staat al enige tijd de ruwbouw van een nieuw administratief gebouw dat de
containergebouwen moet vervangen waarin tot op heden het administratief
personeel van de instelling is gehuisvest. Deze containers waren in 2002,
toen ze daar werden neergezet, in orde, maar waren nooit bedoeld om zo lang
mee te gaan en zijn nu helemaal uitgeleefd. Ze zijn ook helemaal niet
geïsoleerd, zodat de verwarmingskosten in de winter de pan uit swingen en de
containers in de zomer op hete dagen niet koel te houden zijn. Het
nieuwe gebouw moet gewoon nog verder afgewerkt worden: er moeten ramen worden
geplaatst, elektriciteit, sanitair en centrale verwarming aangelegd
enzovoort. Hiervoor zijn nog enkele financiële inspanningen nodig. Maar
omwille van de zesde staatshervorming trekt de federale overheid haar
engagement volledig terug en wil ze alleen nog 800.000 euro in de renovatie
van de afgeschreven containergebouwen investeren. Begrijpe
wie kan! Van zuinig en verstandig beleid gesproken. Blijkbaar
wil justitie liever geld wegsmijten dan met de Vlaamse gemeenschap op een
volwassen manier te overleggen over de toekomst van de instelling in Everberg op basis van het Vlinderakkoord. Een mens zou
toch verwachten dat we lessen trekken uit de beschamende vertoning rond de
Plantentuin van Meise. Helaas! Nochtans
liggen veel betere oplossingen voor de hand dan het verspillen van bijna 1
miljoen euro belastinggeld in volle crisistijd. Blijft de
staatssecretaris bij zijn voornemen om alleen 800.000 euro te investeren in
de renovatie van versleten containergebouwen in Everberg
en het gloednieuwe administratieve gebouw dat ernaast staat, niet af te
werken? Welke
andere opties heeft hij in overweging genomen om dit probleem op te lossen? Waarom
sluit de federale overheid geen tijdelijke samenwerkingsovereenkomst met de
Vlaamse overheid met het oog op de afwerking van het nieuwe gebouw? Wordt het
bevriezen van investeringen de standaardnorm voor materies die moeten worden
overgeheveld? Ik heb
over dit dossier ook Vlaams minister van Welzijn Vandeurzen
ondervraagd. Het probleem met de afwerking van het gebouw bestaat er
blijkbaar onder andere in dat er verschillende normen bestaan inzake
veiligheid. Voor de deursloten bestaan er bijvoorbeeld op federaal en Vlaams
niveau totaal andere regelgevingen. Volgens minister Vandeurzen
zou dat een struikelblok zijn. Als dat juist is, dan is het nog meer
onbegrijpelijk dat er nog geen samenwerkingsakkoord is gesloten, zodat het
gebouw toch kan worden afgewerkt. Dat is toch in het belang van de federale
én de Vlaamse overheid, zodat we echt van een win-winsituatie kunnen spreken.
Uiteraard is het vooral belangrijk voor de jongeren en kinderen in Everberg. |
M. Servais Verherstraeten, secrétaire d’État aux Réformes institutionnelles, et à la Régie des
bâtiments et au Développement durable. – |
De heer
Servais Verherstraeten, staatssecretaris voor Staatshervorming, en
voor de Regie der gebouwen en Duurzame Ontwikkeling. – In de eerste plaats wil ik een en
ander corrigeren, want het verhaal over het zogenaamde polyvalente gebouw is
in de media niet correct gebracht. Het
gebouw in aanbouw zal nooit alle diensten herbergen die nu in de containers
gehuisvest zijn. Daarom zal na de afwerking 75 procent van de containers daar
blijven staan. De diensten kunnen later eventueel gehuisvest worden in de te
renoveren villa op dezelfde site. Daarom ook moeten we blijven investeren in
de renovatie van de containers zodat de personeelsleden hier beter kunnen
gehuisvest worden. In de
pers heeft men
laten
uitschijnen dat de federale overheid om communautaire redenen niet meer wil
investeren in de jeugdinstelling van Everberg. Dit
is niet zo. Er is een duidelijke afspraak dat de afwerking van het
polyvalente gebouw, waarvoor de werken al lopende zijn, wordt voortgezet. Dit
vergt nog een uitgave van 4,4 miljoen euro. Overigens investeren we ook in
verschillende andere instellingen die we in het kader van de zesde
staatshervorming moeten overhevelen, zoals het justitiehuis in Dendermonde.
Het antwoord van Vlaams collega Vandeurzen lijkt me
dan ook correcter dan de berichtgeving in de media. Door een
verschil in visie tussen de dienst Jongerenwelzijn van de Vlaamse overheid en
de FOD Justitie werd de afwerking van het polyvalente gebouw wel even on hold gezet in afwachting van een door beide partijen
gevalideerd behoefteprogramma, precies om te vermijden dat er nutteloze
investeringen gebeuren. Het verschil in visie heeft een belangrijke impact op
het beveiligingsconcept van de hele site. De FOD
Justitie had een behoefteprogramma ingediend op basis waarvan een ontwerp is
gemaakt. Dit ontwerp werd, gezien de samenwerking op het terrein, ook aan de dienst
Jongerenwelzijn bezorgd, die fundamentele opmerkingen maakte. Aangezien
het toen nog niet duidelijk was dat deze instelling integraal zou
overgeheveld worden in het kader van de zesde staatshervorming, werd beslist
hier even mee te wachten. Nu hier duidelijkheid over is, wordt er
voortgewerkt aan het dossier. We hebben in ieder geval voor een efficiënte oplossing gekozen en getracht te voorkomen dat er een gebouw wordt opgeleverd dat niet conform de Vlaamse normen en wensen is en dat na de overdracht onmiddellijk zou moeten worden aangepast. Dat zou pas een zinloze geldverspilling geweest zijn. |
Mme Helga Stevens (N-VA). – |
Mevrouw
Helga Stevens (N-VA). – Als ik het goed begrijp is het weer de schuld van de media. In dit
erg complexe dossier streeft hij naar een win-winsituatie voor de beide
overheden. Ik ben het met hem eens dat het geen zin heeft nu uitgaven te doen
die later moeten worden overgedaan om conform te zijn met de Vlaamse
regelgeving. Ik
begrijp dat er de volgende maanden vooruitgang komt in het dossier. Ik hoop
dat het gebouw dan volledig zal kunnen worden afgewerkt, want nu staat het
er, met een plastieken afdekking in plaats van ramen, gewoon te verkommeren.
Dat kan zo niet blijven duren. Ik hoop dat beide partijen snel tot een vergelijk
komen zodat het dossier opgelost geraakt. |
(Mme Inge
Faes prend place au fauteuil présidentiel.) |
(Voorzitter: mevrouw Inge Faes.) |
Vraag om uitleg van mevrouw
Lieve Maes aan de staatssecretaris voor Staatshervorming en staatssecretaris
voor de Regie der gebouwen en Duurzame Ontwikkeling over «de huisvesting van
het vredegerecht van het kanton Overijse-Zaventem» (nr. 5‑3620)
|
|
Mme Lieve
Maes (N-VA). – |
Mevrouw
Lieve Maes (N-VA). – Op
21 november 2012 stelde ik in deze commissie een vraag over de
huisvesting van het vredegerecht van Zaventem. De
staatssecretaris antwoordde toen dat de Regie der gebouwen in opdracht van de
FOD Justitie een prospectie startte. Eind oktober 2012 werd een tiental
brieven naar immobiliënkantoren verstuurd met de mededeling dat de Regie der
gebouwen kantoorruimte voor het vredegerecht zocht, met vermelding van de
criteria waaraan de gebouwen moeten voldoen. De antwoorden
op deze brieven werden tegen begin december 2012 verwacht, waarna ze in
samenspraak met de FOD Justitie zouden worden onderzocht. Bij een valabel
aanbod zou aan de Ministerraad een voorstel tot huur ter goedkeuring worden
voorgelegd. Aangezien al
zes maanden zijn voorbijgegaan en het vredegerecht van Zaventem
nog niet verhuisd is, had ik graag vernomen wat de huidige stand van zaken is
in het dossier. Wanneer zal het vredegerecht van Zaventem
eindelijk kunnen verhuizen naar een locatie die zowel voor de vrederechter,
de griffiers en de personeelsleden als voor de rechtzoekende veilig en gezond
is? Hoe ver staat het met de algemene regeling die het kabinet uitwerkte voor de huisvestingsplicht van de vredegerechten? Heeft de FOD Justitie al een input gedaan? Werd het wetsontwerp ter zake al besproken op de Ministerraad? Wanneer zal het aan het Parlement worden voorgelegd? |
M. Servais Verherstraeten, secrétaire d’État aux Réformes institutionnelles, et à la Régie des
bâtiments et au Développement durable. – |
De heer
Servais Verherstraeten, staatssecretaris voor Staatshervorming, en
voor de Regie der gebouwen en Duurzame Ontwikkeling. – Jammer genoeg
beantwoordde geen enkel voorstel dat de Regie der gebouwen kreeg, aan de
vooropgestelde criteria. Daarom werd in overleg met de FOD Justitie de
perimeter uitgebreid naar de rand van Zaventem,
waar in de buurt van de Leuvensesteenweg heel wat kantoorparken zijn. Hierop
kreeg de Regie der gebouwen zo’n zeven voorstellen, die werden getoetst aan
de criteria. Dat leidde tot een shortlist van twee gebouwen, waarvan uiteindelijk
één werd aangehouden. De
onderhandelingen over de huurvoorwaarden zijn afgerond. Het
goedkeuringsprocedure van het huurvoorstel is lopende. De aanvangsdatum van
de huurovereenkomst is afhankelijk van het ogenblik waarop het dossier in de
Ministerraad wordt goedgekeurd. Op dat ogenblik zal de verhuurder starten met
het uitvoeren van de inrichtingswerken, die drie maanden zullen duren. Als
alles volgens planning verloopt, zal de regie het gebouw in de loop van het
najaar kunnen huren. Het
dossier bevindt zich momenteel bij de Inspectie van Financiën. Het
voorontwerp van wet met betrekking tot de huisvestingsplicht van de
vredegerechten werd op 14 maart 2013 goedgekeurd door de
Ministerraad en aangepast aan het advies van de Raad van State. Het zal binnen
afzienbare tijd ter goedkeuring worden voorgelegd aan het Parlement. |
Mme Lieve
Maes (N-VA). – |
Mevrouw
Lieve Maes (N-VA). –
Mag ik uit het antwoord besluiten dat zowel het dossier van het vredegerecht
van Zaventem als het ontwerp van wet, dat al door
de Ministerraad werd goedgekeurd, nog vóór het reces aan het Parlement zullen
worden voorgelegd? |
M. Servais Verherstraeten, secrétaire d’État aux Réformes institutionnelles, et à la Régie des
bâtiments et au Développement durable. – |
De heer Servais Verherstraeten, staatssecretaris voor Staatshervorming, en voor de Regie der gebouwen en Duurzame Ontwikkeling. – Het is inmiddels 18 juni en het reces laat niet lang meer op zich wachten. Beide dossiers staan los van elkaar. We stellen alles in het werk om het vredegerecht van Zaventem zo snel mogelijk op de nieuwe locatie te huisvesten. Het wetsontwerp zal allicht pas in de loop van het najaar worden afgewerkt. Kan het eerder, zo veel te beter. |
(La séance
est levée à 10 h 50.) |
(De
vergadering wordt gesloten om 10.50 uur.) |