Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-87

ZITTING 2006-2007

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen

Vraag nr. 3-5613 van mevrouw De Roeck van 30 juni 2006 (N.) :
Intrafamilaal geweld. — Geweld tegen vrouwen. — « Witte Lintjes Campagne ».

In 2000 werd voor het eerst in Limburg een « Witte Lintjes Campagne » gelanceerd, die aandacht vroeg voor het fysieke geweld op vrouwen. Deze campagne was gebaseerd op een Canadees concept, dat opgezet was na een koelbloedige moord op 14 vrouwen. De Limburgse Vrouwenraad (LVR) en specifiek de werkgroep « geweld » binnen deze raad, organiseert jaar na jaar de « Witte Lintjes Campagne ». Vorig jaar werden 18 000 lintjes verdeeld.

Onder het peter- en meterschap van twee bekende Limburgers vraagt de LVR op die manier meer aandacht om het geweld tegen vrouwen tegen te gaan. Intussen zijn de witte lintjes een jaarlijks opduikend herkenningspunt. Vooral de open houding van mannen is opvallend. Jaarlijks wordt de campagne dan ook op gang getrokken op plekken waar veel mannen actief zijn. Zo werd reeds actie gevoerd bij Ford Genk en het afgelopen jaar bij het voetbalstadion.

De campagne kent telkens weer een grote respons. De aandacht wordt gevestigd op een problematiek die spijtig genoeg meer dan ooit actueel is, maar helaas niet beperkt blijft tot geweld op vrouwen. Alle vormen van intrafamiliaal geweld worden geviseerd. Gezien de specifieke aandacht die er gaat naar dit intra-familiaal geweld lijkt het ons ook niet meer dan logisch dat ook de « Witte Lintjes Campagne » een federale invalshoek krijgt.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :

1. Is de geachte minister van plan om een federale versie van de « Witte Lintjes Campagne » op te starten ?

2. Zo ja, wanneer zal het startschot voor deze campagne gegeven worden ? Welke concrete actiepunten zal ze omvatten ?

3. Op welke manier denkt hij de bewustmaking en de informatie rond geweld op vrouwen te organiseren ?

Antwoord : 1. Eind 2005, begin 2006 werd er in het kader van het Nationaal Actieplan inzake de strijd tegen het partnergeweld door het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen een onderzoek opgestart naar de werking en de noodzaak van de « witte lintencampagne » (WLC).

Verschillende instellingen en personen, waaronder de coördinator geweld van Limburg, werden hiervoor bevraagd.

Tot op heden zijn de meningen verdeeld en werd er nog geen beslissing genomen om al dan niet een nationale campagne op te starten.

Niet onbelangrijk om te vermelden is dat de WLC wordt gezien als één van de mogelijkheden om de mensen te betrekken bij de problematiek van partnergeweld.

Er zijn immers ook nog andere sensibiliseringscampagnes die ook hun voordelen hebben.

Er werd een lijst opgesteld met alle activiteiten die georganiseerd werden in 2005 naar aanleiding van de internationale dag tegen geweld die plaats vindt op 25 november.

Deze lijst beperkt zich niet tot de WLC maar bevat ook informatie over andere bewustmakingscampagnes en activiteiten zoals bijvoorbeeld de stairs campagne te Antwerpen.

Voor 2006 zal er eveneens een lijst opgesteld worden.

Begin april 2006 werd er door het Instituut een studiedag georganiseerd rond geweld en mannen. De bedoeling was voornamelijk om na te gaan hoe we mannen kunnen betrekken bij de problematiek.

Het Instituut nodigde toen ook Michael Kaufman, oprichter van de WLC, uit.

In de plaats van een nationale campagne te voeren heb ik, als minister van Ambtenarenzaken alle federale ambtenaren uitgenodigd deel te nemen aan de « witte lintencampagne » tussen 25 november en 6 december van 2006 : bij elk exemplaar van het magazine Fedra (het magazine dat alle federale ambtenaren in de bus krijgen) werd, een zelfklevend wit lint gevoegd.

De federale ambtenaren werden er met aandrang toe uitgenodigd deel te nemen aan deze campagne. Als personeelsleden van de Staat zijn ze het voorbeeld voor de burgers en ze zijn zelf ook burgers, burgers die te maken kunnen krijgen met geweld, als getuige, slachtoffer of dader.

Fedra heeft tevens een volledig dossier aan dit thema gewijd, alsook een praktische gids die werd samengesteld door Amnesty International om de eventuele slachtoffers van partnergeweld of de personen die een slachtoffer denken te kennen in hun omgeving, in te lichten over de acties die in dit soort situatie moeten worden ondernomen.

2. Startschot : er is nog geen concrete datum voorzien.

Concrete actiepunten die de campagne zou kunnen omvatten : er werden tot op heden nog geen actiepunten uitgewerkt.

3. Er zijn verschillende mogelijkheden die momenteel nog onderzocht worden. Er zijn dus nog geen beslissingen hieromtrent genomen.

In het NAP 2006-2007 werden zeven strategische actiepijlers opgenomen : sensibiliseren, vorming, preventie, bescherming en opvang, repressieve en andere maatregelen, registratie en evaluatie.

Onder de actiepijlers sensibiliseren en preventie kan u verschillende acties en campagnes terugvinden die zich reeds bezighouden met de bewustmaking en de informatieverspreiding rond geweld op vrouwen (het NAP is beschikbaar op de website van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, rubriek « Geweld », www.igvm.fgov.be).