Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-87

ZITTING 2006-2007

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Vraag nr. 3-6303 van de heer Creyelman d.d. 17 november 2006 (N.) :
Federale Ombudsdienst « Rechten van de patiėnt ». — Klachtenbehandeling.

De federale ombudsdienst opgericht bij de Federale Commissie « Rechten van de patiėnt » (wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiėnt.) onderscheidt binnen zijn takenpakket twee hoofdcategorieėn, te weten « informatiedossiers » en « klachtendossiers ». Wat het takenpakket « klachtendossiers » betreft, zou ik, meer dan drie jaar na het verschijnen van het koninklijk besluit van 1 april 2003 tot regeling van de samenstelling en de werking van de Federale Commissie « Rechten van de Patiėnt « ingesteld bij artikel 16 van de wet van 22 augustus 2002, willen vernemen welke de balans is van de activiteiten van de federale ombudsdienst.

1. In welke categorieėn worden de klachtendossiers thans opgedeeld ?

2. Hoeveel klachtendossiers per categorie werden er behandeld ?

3. Welke is de tendens binnen elke categorie : toename of afname ?

4. Wat doet de Federale Ombudsdienst met klachten die buiten het strikte toepassingsgebied (beroepsbeoefenaars beoogd in het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen]) van de wet op de patiėntenrechten vallen ?

5. Waren er klachten die betrekking hebben op de voeding die patiėnten in ziekenhuizen krijgen ? Indien ja, hoeveel ? Welke is de houding van de ombudsdienst bij klachten over voeding ? Waarop steunt de dienst zich in deze gevallen ?

Antwoord : Ik heb de eer het geachte lid als volgt te antwoorden.

1. De federale ombudsdienst deelt de klachtendossiers op in drie categorieėn, namelijk klachtendossiers « bevoegdheid Federale Ombudsdienst », klachtendossiers « bevoegdheid lokale ombudsdienst » en klachtendossiers « bevoegdheid dienst derde ».

2. Wat betreft de categorie klachtendossiers « bevoegdheid Federale Ombudsdienst » werden er 84 dossiers geopend in 2004 en 70 dossiers in 2005. De categorie klachtendossiers « bevoegdheid lokale ombudsdienst » telde in 2004 173 geopende dossiers en in 2005 133 geopende dossiers. Voor de categorie « bevoegdheid dienst derde » opende de Federale Ombudsdienst « Rechten van de patiėnt » in 2004 24 dossiers en in 2005 44 dossiers.

3. Voor een correcte, genuanceerde interpretatie van de gegevens, verwijs ik u naar de jaarverslagen 2004 en 2005 van de Federale Ombudsdienst « Rechten van de patiėnt », die raadpleegbaar zijn via de website www.health.fgov.be/patient.

4. Gezien de afwezigheid van een juridisch kader in bedoeld geval, beperkt de Federale Ombudsdienst « Rechten van de patiėnt » haar tussenkomst zoveel mogelijk tot het informeren van de patiėnt over bestaande alternatieve mogelijkheden voor afhandeling van zijn klacht.

5. De Federale Ombudsdienst « Rechten van de patiėnt » heeft in haar jaarverslagen de categorie klachtendossiers « bevoegdheid lokale ombudsdiensten » niet nader geanalyseerd naar voorwerp van de klacht.

Uit de analyse, uitgevoerd door de medewerkers van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu, van de jaarverslagen 2004 die de lokale ombudspersonen naar de Federale commissie « Rechten van de patiėnt » hebben verzonden, blijkt dat de lokale ombudspersonen eveneens klachten behandelen die verbonden zijn met de ziekenhuiswerking, zoals klachten in verband met voeding en hygiėne. Bij een klacht over een aangelegenheid in de ziekenhuizen informeren de federale ombudsvrouwen bijgevolg de patiėnt, afhankelijk van zijn specifieke wens, over de lokale ombudsdienst « Rechten van de patiėnt » in het ziekenhuis en de bevoegde inspectiediensten.