3-177

3-177

Belgische Senaat

Handelingen

DONDERDAG 13 JULI 2006 - NAMIDDAGVERGADERING

(Vervolg)

Vraag om uitleg van de heer Stefaan Noreilde aan de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven over «verdwenen poststukken» (nr. 3-1787)

Vraag om uitleg van de heer Stefaan Noreilde aan de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven over «verkeersovertredingen bij De Post» (nr. 3-1788)

De voorzitter. - Ik stel voor deze vragen om uitleg samen te voegen. (Instemming)

Mevrouw Els Van Weert, staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling en Sociale Economie, toegevoegd aan de minister van Begroting en Overheidsbedrijven, antwoordt.

De heer Stefaan Noreilde (VLD). - De ombudsdienst van De Post ontving in 2004 46% meer klachten dan het jaar daarvoor. In 2005 steeg het aantal klachten alweer met meer dan 14%. Een deel van de klachten had betrekking op de verdwijningen van zendingen en pakjes. Ook dit type klachten stijgt de afgelopen jaren onafgebroken. Zo ontving de ombudsdienst in 2003 774 klachten over verdwijningen. Dit aantal liep in 2004 op tot 1023 en in 2005 tot 1283.

Gedelegeerd bestuurder Johnny Thijs wil het aantal verdwijningen dan ook systematisch indijken. Om dit te bereiken zouden alle sorteercentra en de belangrijkste postdistributiecentra met camera's worden uitgerust.

Kan de staatssecretaris op basis van het aantal ontvangen klachten een schatting geven van het aantal postpakketten en brieven dat ieder jaar verloren raakt en dit vanaf 2000 tot en met 2005? Wat gebeurt er met de brieven en pakketten die nooit op de juiste bestemming aankomen? Hoe worden die bewaard of vernietigd?

Welke oorzaken zijn er voor het verdwijnen van zendingen en pakketten? Welke conclusies trekt de staatssecretaris daaruit? Hoeveel personeelsleden zijn de voorbije vijf jaar ontslagen wegens diefstal van zendingen? Is dit een reëel probleem of is het eerder marginaal?

Hoeveel sorteercentra en postdistributiecentra zijn heden uitgerust met camera's om het verdwijnen van brieven en/of postpakketten te verminderen? Wat is de planning ter zake in de toekomst? Hebben de geïnstalleerde camerasystemen een positief effect? Werd naar aanleiding hiervan een advies gevraagd aan de privacycommissie? Zo ja, hoe luidt dit?

Ik kom nu bij mijn tweede vraag.

In een antwoord op mijn schriftelijke vraag over verkeersovertredingen bij De Post geeft de staatssecretaris aan dat de opeenvolgende reorganisaties van de collect- en uitreikingsdiensten van de briefwisseling de verkeerscode wel degelijk in aanmerking nemen. Dit zou inhouden dat iedere postman over voldoende tijd beschikt om zijn taak uit te voeren zonder verkeersovertredingen te moeten begaan. De personeelsleden van De Post zijn uiteraard verplicht om de verkeerscode te respecteren. De staatssecretaris geeft echter aan dat er geen statistieken worden bijgehouden over de verkeersovertredingen aangezien eventuele boetes rechtstreeks door de personeelsleden worden betaald.

Hoe wordt een werknemer op de hoogte gebracht dat hij of zij een verkeersovertreding beging? Komen die bij De Post binnen, aangezien het om dienstvoertuigen gaat?

Hoe voert De Post zonder statistieken over het aantal verkeersovertredingen een adequaat personeelsbeleid? Is het respect voor de wegcode geen element bij de individuele evaluaties? Wat indien een personeelslid zich bezondigt aan recidive?

In 2003 hekelde een politierechter De Post omdat het bedrijf zijn personeel zou dwingen tot het maken van verkeersovertredingen door een onhaalbare werkdruk op te leggen. Hoe kan de staatssecretaris conclusies trekken over de werkdruk en al dan niet het personeelsbeleid bijsturen zonder cijfers over het aantal verkeersovertredingen dat de personeelsleden begaan? Wat denkt de staatssecretaris over het voorstel om in de toekomst toch statistieken over de verkeersovertredingen bij te houden?

Mevrouw Els Van Weert, staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling en Sociale Economie, toegevoegd aan de minister van Begroting en Overheidsbedrijven. - Ik lees het antwoord van de staatssecretaris.

In antwoord op de eerste vraag om uitleg kan ik meedelen dat het aantal aanvragen om opzoekingen ingediend voor een niet toegekomen zending slechts beschikbaar is vanaf 2004. In 2004 ging het om 16.035 aanvragen waarvan 4.565 poststukken werden teruggevonden; in 2005 om 16.975 aanvragen waarvan 4.873 poststukken werden teruggevonden.

Op basis van de aanvragen om opzoekingen, kunnen wij het percentage van verloren zendingen ramen op 0,000003% of 1 verloren poststuk per 300.000 behandelde zendingen. De poststukken die aan de geadresseerde niet konden worden afgegeven, worden aan de afzender teruggezonden. De poststukken die noch aan de geadresseerde konden worden afgegeven, noch aan de afzender terugbezorgd, worden als onbestelbaar beschouwd.

De Post is ertoe gemachtigd de onbestelbare poststukken onmiddellijk te openen met het doel er de nodige inlichtingen uit te halen om die correspondentie aan de belanghebbenden terug te zenden. De onbestelbare poststukken die niet konden worden teruggezonden, worden vernietigd bij het verstrijken van een termijn van zes maanden voor gewone poststukken of voor aangetekende poststukken die noch voorwerp noch bescheid van waarde inhouden en van vijf jaar voor gewone of ingeschreven poststukken die voorwerpen of bescheiden van waarde bevatten. Na het verstrijken van die termijnen, vervallen die voorwerpen en bescheiden ten voordele van de Schatkist. De oorzaken hiervan zijn ofwel verlies door slechte adressering, heen- en retouradres; ofwel onaangepaste verpakking, beschadiging of verlies van inhoud; ofwel totale beschadiging, onverklaarbaar verlies, vruchteloze opzoekingen of diefstal.

Voor wat de slechte adressering betreft of het gebruik van niet aangepaste verpakking, zal een specifieke opleiding aan de loketbedienden worden gegeven en de communicatie naar de klanten zal worden aangepast.

Van juli 2003 tot eind 2005 waren er 24 contractuele en 13 statutaire personeelsleden.

De actuele sorteercentra, 5 in totaal, en een 20-tal postdistributiecentra zijn momenteel uitgerust met permanente camera's met volgende doeleinden:

De nieuwe sorteercentra zullen om dezelfde redenen eveneens met camera's uitgerust worden. Het doel van de camera's werd aan de werknemers medegedeeld.

Hoewel het moeilijk is om met statistische zekerheid te zeggen of enkel de geïnstalleerde camerasystemen op zich een positief effect hebben gehad op de daling van het aantal diefstallen, merken we duidelijk dat de plaatsing van de camera's gekoppeld aan een lokaal overleg en een preventie- en communicatieprogramma een duidelijk ontradend effect heeft.

De Post heeft zich verbonden om de bepalingen na te leven van het koninklijk besluit van 20 september 1998, waarbij algemeen bindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst nummer 68 van 16 juni 1998, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de camerabewaking op de arbeidsplaats. Bijgevolg werd het gebruik van de camera's aangegeven aan de privacycommissie die geen opmerkingen overmaakte.

Alvorens het antwoord van staatssecretaris Tuybens op de tweede vraag om uitleg voor te lezen, wens ik de personeelsleden van de Senaat te danken voor de fijne samenwerking en wens hen een prettige vakantie.

Ik kom nu tot de tweede vraag om uitleg van de heer Noreilde.

Aangezien alle voertuigen ingeschreven staan bij het departement Fleet, komen de processen-verbaal bij deze afdeling toe. Sinds de zomer van 2005 wordt bij Fleet een registratie gedaan van alle ontvangen processen-verbaal met volgende gegevens: plaatscode, postkantoor van de gebruiker, referentie van het proces-verbaal, datum, omschrijving van de boete, eventueel het bedrag van de boete en de datum van overzending naar het kantoor. Na deze registratie wordt het proces-verbaal aangetekend opgestuurd naar het kantoor waar het voertuig gebruikt wordt. Het is de postmeester die de betrokken bestuurder op de hoogte brengt.

Inzake personeelbeleid heeft de Business Unit een cursus Veilig en economisch rijden gepland, waarin alle bestuurders een opfrissing van de wegcode krijgen. Deze cursussen zijn gestart in 2005 en lopen door in 2006. Indien een bestuurder regelmatig verkeersovertredingen begaat, heeft het plaatselijk management de mogelijkheid om op basis van artikel 1137 van de Arbeidsonderrichtingen deze bestuurder tijdelijk het rijden met een voertuig te ontzeggen.

De organisaties zijn opgemaakt rekening houdend met de verkeersreglementering. De verkeersovertredingen kunnen dus moeilijk worden beschouwd als een element van de werkdruk.

Zoals hoger aangegeven doen wij sinds de zomer van 2005 een registratie van alle verkeersovertredingen.

De heer Stefaan Noreilde (VLD). - Het verrast me dat er vandaag wel cijfers over de verkeersovertredingen bij De Post voorhanden zijn, want toen ik mijn schriftelijke vraag stelde, zei men dat De Post daar geen cijfers over had. Ik zal het antwoord van de minister grondig doornemen en daar in mijn eerste vraag na het reces op terugkomen.

De voorzitter. - De agenda van deze vergadering is afgewerkt.

De volgende vergadering vindt plaats morgen vrijdag 14 juli om 10.00 uur.

(De vergadering wordt gesloten om 21.50 uur.)