Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-45

ZITTING 2004-2005

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Minister van Mobiliteit

Vraag nr. 3-2299 van de heer Verreycken d.d. 3 maart 2005 (N.) :
Verkeersongevallen. — Drugsgebruik.

De grote betrokkenheid van jongeren in verkeersongevallen is een oud zeer. Aan de hand van sensibilisatie, feedback en alcoholcontroles tracht men deze ongevallen tot een minimum te beperken. Een determinerende factor die onderschat wordt, is het gebruik van drugs. De federale politie wijst er bijvoorbeeld op dat drugstoeristen, die zich in Nederland gaan bevoorraden, vaak al ter plaatse drugs gebruiken. Tijdens de terugreis is de kans op een ongeval meer dan reëel. Ook tijdens het weekend wordt veel te weinig op drugs gecontroleerd.

1. Wordt er in geval van (ernstige) verkeersongevallen controle uitgeoefend naar eventueel druggebruik van de bestuurder die het ongeval veroorzaakte ? Indien dit zo is, welke zijn dan de criteria om een dergelijk onderzoek al dan niet in te stellen ?

2. a) Hoeveel controles op eventueel drugsgebruik in het kader van verkeersongevallen werden er voor 2000-2004 (per jaar) uitgevoerd en wat is de verhouding met het totaal aantal verkeersongevallen ?

b) In hoeveel van deze gevallen werd vastgesteld dat de betrokken weggebruikers effectief onder invloed van drugs waren (opgesplitst per jaar en per soort drug) ?

— Hoeveel daarvan waren met dodelijke afloop, dit per jaar en soort drug ?

— Hoe hoog is de tol van het aantal overlijdens en zwaargewonden in verkeersongevallen onder invloed van drugs, dit per jaar ?

Antwoord : 1. Bij een vermoeden van druggebruik is de eerste stap dat de bestuurder wordt onderworpen aan een gestandaardiseerde testbatterij. Ook de bestuurder die betrokken was bij een ongeval kan, indien zijn toestand dit toelaat, aan die testbatterij worden onderworpen. Indien de testbatterij aangeeft dat de bestuurder onder invloed is, wordt een urinetest uitgevoerd.

Indien positief voor minstens één drugklasse wordt een arts gevorderd voor een bloedafname waarop dit bloedmonster voor analyse aan een erkend labo wordt bezorgd.

2. Het totale aantal controles op druggebruik kan worden geraamd aan de hand van het aantal bloedanalyses dat het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie in de periode 2000-2004 heeft uitgevoerd, zie bijlage. Dit aantal omvat tevens de analyses van bestuurders die betrokken waren in een ongeval.

Aangezien analyses ook door privé laboratoria kunnen worden uitgevoerd ligt het totale aantal wellicht nog iets hoger.

Het is ook van belang erop te wijzen dat bestuurders die aan de gestandaardiseerde test werden onderworpen en niet « onder invloed bleken » en ook diegenen waarvan de urinetest negatief was, niet in die cijfers voorkomen. Het totale aantal door de politie gecontroleerde bestuurders ligt dan ook hoger dan het aantal uitgevoerde bloedanalyses.

Uit cijfers van het Nationaal Instituut voor de statistiek blijkt dat in 2000 er 192 letselongevallen zijn gebeurd waarbij minstens één bestuurder onder invloed van drugs of geneesmiddelen betrokken was.

In deze ongevallen vielen 13 doden, 79 ernstig gewonden en 223 lichtgewonden (315 slachtoffers).

In 2001 zijn er 214 letselongevallen gebeurd waarbij minstens één bestuurder onder invloed van drugs of geneesmiddelen betrokken was. In deze ongevallen vielen 9 doden, 76 ernstig gewonden en 239 licht gewonden (324 slachtoffers).

Verhoudingsgewijs betekent dit dat in 2000, op 49 065 letselongevallen, in 192 ervan minstens één bestuurders onder invloed van drugs of geneesmiddelen betrokken was (0,39 %). Voor 2001 waren er op 47 444 letselongevallen in 214 ervan minstens één bestuurder onder invloed van drugs of geneesmiddelen betrokken (0,45 %).

In 2002 waren er 47 619 letselongevallen. In 220 van deze ongevallen was er minstens 1 bestuurder onder invloed van drugs of geneesmiddelen. In deze ongevallen vielen er 11 doden, 76 ernstig gewonden en 265 lichtgewonden.

Tests routiers 2000-2002
Amph., MDEA10,1 %
Amph., MDMA33130,1 %
Amph., MDMA + coc.827,5 %
Amph., MDMA + coc. + opi.10,1 %
Amph., MDMA + THC12511,4 %
Amph., MDMA + THC + coc.292,6 %
Coc.615,6 % 0,5 %
Coc. + opi.5
Opi.50,5 %
THC42438,6 %
THC + coc.302,7 %
THC + coc. + opi20,2 %
THC + opi.20,2 %
Total positifs (> cutoff légal). — Totaal positief1098
Faux positifs. — Vals positief21216,2 %
Total dossiers tests routiers. — Totaal dossiers wegentesten1310
Tests routiers 2003
Amph.9017,2 %
Amph. + coc.112,1 %
Amph. + coc. + opi.00,0 %
Amph. + opi.00,0 %
Amph. + THC509,5 %
Amph. + THC + coc.101,9 %
Coc.336,3 %
Coc. + opi.61,1 %
Opi.10,2 %
THC30658,4 %
THC + coc.163,1 %
THC + coc. + opi.00,0 %
THC + opi.10,2 %
Total positifs (> cutoff légal). — Totaal positief524
Faux positifs. — Vals positief9114,8 %
Total dossiers tests routiers. — Totaal dossiers wegentesten615
Tests routiers 2004
THC48757,0 %
Amphétamines12915,1 %
Amphét + THC9511,1 %
Cocaïne445,2 %
THC + cocaïne344,0 %
Amphét. + cocaïne202,3 %
Amphét. + THC + coc.151,8 %
Cocaïne + opiacés. — Cocaïne + opiumhoudend151,8 %
Opiacés. — Opiumhoudend91,1 %
THC + opiacés. — THC + opiumhoudend30,4 %
THC + coc. + opiacés. — THC + coc. + opiumhoudend30,4 %
Total positifs (> cutoff légal). — Totaal positief854
Faux positifs. — Vals positief12012,3 %
MDA seul. — Enkel MDA1
Total dossiers tests routiers. — Totaal dossiers wegentesten975