Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-34

ZITTING 2004-2005

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling en Sociale Economie, toegevoegd aan de minister van Begroting en Overheidsbedrijven (Duurzame Ontwikkeling)

Vraag nr. 3-1926 van mevrouw Van dermeersch d.d. 5 januari 2005 (N.) :
Openbare diensten. — Werkgelegenheid voor gehandicapten.

Het statistisch overzicht van het personeel van de Belgische Staat (Pdata) geeft statistische informatie betreffende de indeling van deze ambtenaren volgens geslacht, de verschillende niveaus, de niveaus in combinatie met het geslacht en tevens de verdeling volgens statuut.

In dit statistisch overzicht is geen informatie te vinden omtrent het aantal gehandicapte personeelsleden. Het minimaal aantal gehandicapte werknemers dat in de openbare sector moet worden ingezet, wordt nochtans vastgelegd in besluiten.

In het kader van een echte integratie van gehandicapten kan aangepaste arbeid een belangrijke rol spelen. Hierin is dan ook een belangrijke rol weggelegd voor de overheid, die via fiscale voordelen de aanwerving van gehandicapten kan bevorderen.

1. Heeft u een inventaris van de arbeidsplaatsen die bezet kunnen worden door gehandicapte werknemers in de volgende openbare diensten :

— de POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie;

— de POD Duurzame Ontwikkeling ?

Zo ja, dan had ik deze graag ontvangen. Zo neen, dan had ik graag vernomen of hiervan werk gemaakt wordt en wanneer ik deze inventaris zal kunnen ontvangen.

2. Hoeveel van de arbeidsplaatsen in de voormelde diensten kunnen bezet worden door een gehandicapte werknemer, zijn er ook effectief ingevuld door een gehandicapte ?

Voldoet u hiermee aan het wettelijk vastgelegd aantal ? Zo niet, waarom niet ?

3. Welke criteria worden er gebruikt voor de verdeling van de jobs onder validen en gehandicapten ?

4. Wordt er aangedrongen bij de verschillende diensten op aanpassingen van arbeidsplaatsen aan de handicap van een gehandicapte werknemer ?

Antwoord : Ik heb de eer het geachte lid het volgende antwoord te bezorgen.

De POD Duurzame Ontwikkeling bestaat uit een voorzitter en negen personeelsleden die gedetacheerd worden uit verschillende federale overheidsdiensten. De POD beschikt niet over eigen personeelskredieten.

Bij de oprichting van de POD Duurzame Ontwikkeling heeft de Ministerraad in maart 2002 beslist dat er maximum vijftien personeelsleden naar deze POD gedetacheerd mogen worden.

1. De POD Duurzame Ontwikkeling beschikt niet over een inventaris van arbeidsplaatsen die bezet kunnen worden door gehandicapte personeelsleden. Zij zal deze inventaris in het najaar van 2005 uitwerken met de stafdienst personeel en organisatie van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu.

2. Er zijn geen gehandicapte personeelsleden gedetacheerd naar de POD Duurzame Ontwikkeling.

3 en 4. Aangezien er geen gehandicapte personeelsleden zijn gedetacheerd naar de POD Duurzame Ontwikkeling, zijn deze vragen zonder voorwerp.