Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-34

ZITTING 2004-2005

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen (Ambtenarenzaken)

Vraag nr. 3-1922 van mevrouw Van dermeersch d.d. 5 januari 2005 (N.) :
Openbare diensten. — Werkgelegenheid voor gehandicapten.

Het statistisch overzicht van het personeel van de Belgische Staat (Pdata) geeft statistische informatie betreffende de indeling van deze ambtenaren volgens geslacht, de verschillende niveaus, de niveaus in combinatie met het geslacht en tevens de verdeling volgens statuut.

In dit statistisch overzicht is geen informatie te vinden omtrent het aantal gehandicapte personeelsleden. Het minimaal aantal gehandicapte werknemers dat in de openbare sector moet worden ingezet, wordt nochtans vastgelegd in besluiten.

In het kader van een echte integratie van gehandicapten kan aangepaste arbeid een belangrijke rol spelen. Hierin is dan ook een belangrijke rol weggelegd voor de overheid, die via fiscale voordelen de aanwerving van gehandicapten kan bevorderen.

1. Heeft u een inventaris van de arbeidsplaatsen die bezet kunnen worden door gehandicapte werknemers in de volgende openbare diensten :

— de FOD Personeel en Organisatie;

— de POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie ?

Zo ja, dan had ik deze graag ontvangen. Zo neen, dan had ik graag vernomen of hiervan werk gemaakt wordt en wanneer ik deze inventaris zal kunnen ontvangen.

2. Hoeveel van de arbeidsplaatsen in de voormelde diensten kunnen bezet worden door een gehandicapte werknemer, zijn er ook effectief ingevuld door een gehandicapte ?

Voldoet u hiermee aan het wettelijk vastgelegd aantal ? Zo niet, waarom niet ?

3. Welke criteria worden er gebruikt voor de verdeling van de jobs onder validen en gehandicapten ?

4. Wordt er aangedrongen bij de verschillende diensten op aanpassingen van arbeidsplaatsen aan de handicap van een gehandicapte werknemer ?

Antwoord : In antwoord op haar vraag, kan ik het geachte lid het volgende meedelen.

1. De FOD Personeel en Organisatie heeft op dit ogenblik geen inventaris van de arbeidsplaatsen die bezet kunnen worden door gehandicapte werknemers. De reden hiervoor is dat de quota, bepaald in het koninklijk besluit van 11 augustus 1972ter bevordering van de tewerkstelling van mindervaliden in de rijksbesturen, niet meer toegepast kunnen worden op de huidige federale overheidsdiensten en deze reglementering recentelijk niet werd geactualiseerd. Nieuwe richtlijnen worden uitgewerkt door de cel Diversiteit binnen de FOD Personeel en Organisatie, die instaat voor de ontwikkeling van het diversiteitsbeleid in het federaal openbaar ambt.

2. Momenteel stelt de FOD Personeel en Organisatie 10 ambtenaren tewerk die geworven werden onder de voorwaarden van het vorenvermelde koninklijke besluit. Verder werden nog twee personen met een handicap aangeworven buiten de specifieke bepalingen van dat besluit.

3. Bij de toewijzing van de functies wordt steeds rekening gehouden met het competentieprofiel van de betrokkene en met de aard van de handicap. De arbeidsplaatsen momenteel ingenomen door personen met een handicap betreffen functies bij het onthaal, de cafetaria, de dienst documentbeheer en de ICT-dienst.

4. Concreet worden binnen de FOD Personeel en Organisatie momenteel twee acties ondernomen betreffende aanpassingen van de arbeidsplaatsen :

— In samenwerking met het Toegankelijkheidsbureau wordt een doorlichting gedaan van het gebouw op het gebied van de toegankelijkheid voor personen met een handicap.

— Er wordt bij de verschillende diensten aangedrongen op aanpassingen van de arbeidsplaatsen aan de handicap. Personen met een visuele handicap bijvoorbeeld, hebben de beschikking over aangepast informaticamateriaal.

De aanpassingen van de arbeidsplaats aan de handicap van een werknemer, worden ook opgenomen binnen het globale diversiteitsbeleid dat het Federaal Openbaar Ambt ontwikkelt voor zijn personeel. Voor de uitwerking en de implementering van dit beleid werd binnen de FOD Personeel en Organisatie de bovenvermelde cel Diversiteit opgericht.