Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-34

ZITTING 2004-2005

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Minister van Middenstand en Landbouw

Vraag nr. 3-1920 van mevrouw Van dermeersch d.d. 5 januari 2005 (N.) :
Openbare diensten. — Werkgelegenheid voor gehandicapten.

Het statistisch overzicht van het personeel van de Belgische Staat (Pdata) geeft statistische informatie betreffende de indeling van deze ambtenaren volgens geslacht, de verschillende niveaus, de niveaus in combinatie met het geslacht en tevens de verdeling volgens statuut.

In dit statistisch overzicht is geen informatie te vinden omtrent het aantal gehandicapte personeelsleden. Het minimaal aantal gehandicapte werknemers dat in de openbare sector moet worden ingezet, wordt nochtans vastgelegd in besluiten.

In het kader van een echte integratie van gehandicapten kan aangepaste arbeid een belangrijke rol spelen. Hierin is dan ook een belangrijke rol weggelegd voor de overheid, die via fiscale voordelen de aanwerving van gehandicapten kan bevorderen.

1. Heeft u een inventaris van de arbeidsplaatsen die bezet kunnen worden door gehandicapte werknemers in de volgende openbare diensten :

— Belgisch Interventie- en Restitutiebureau;

— Hoge Raad voor de zelfstandigen en de kleine en Middelgrote ondernemingen;

— Rijksdienst voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen ?

Zo ja, dan had ik deze graag ontvangen.

Zo neen, dan had ik graag vernomen of hiervan werk gemaakt wordt en wanneer ik deze inventaris zal kunnen ontvangen.

2. Hoeveel van de arbeidsplaatsen in de voormelde diensten kunnen bezet worden door een gehandicapte werknemer, zijn er ook effectief ingevuld door een gehandicapte ?

Voldoet u hiermee aan het wettelijk vastgelegd aantal ? Zo niet, waarom niet ?

3. Welke criteria worden er gebruikt voor de verdeling van de jobs onder validen en gehandicapten ?

4. Wordt er aangedrongen bij de verschillende diensten op aanpassingen van arbeidsplaatsen aan de handicap van een gehandicapte werknemer ?

Antwoord : Ik heb de eer het geachte lid het volgende mee te delen, in volgorde van de nummering van de gestelde vragen.

Op het vlak van het sociaal statuut van de zelfstandigen, kunnen wij de volgende elementen geven.

1. Er bestaan in het RSVZ geen specifieke arbeidsplaatsen voorbehouden aan gehandicapte ambtenaren. Alle aanwervingen gebeuren in het Rijksinstituut overeenkomstig de van kracht zijde personeelsformatie (besluit van 3 december 2003, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 17 februari 2004). Alle wervingsbetrekkingen zijn in principe toegankelijk voor elke kandidaat-ambtenaar.

2. In toepassing van het koninklijk besluit van 5 januari 1976, waarbij de wet van 16 april 1963 betreffende de sociale reclassering van mindervaliden alsmede het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van mindervaliden in de rijksbesturen, op sommige instellingen van openbaar nut toepasselijk worden verklaard, dient het Rijksinstituut zes mindervaliden tewerk te stellen. Momenteel hebben wij kennis dat vijf personeelsleden in dienst zijn conform voormelde wettelijke bepalingen.

Immers, wanneer een wervingsprocedure wordt georganiseerd en voor zover de kandidaat-ambtenaren beantwoorden aan de functionele behoeften, wordt er geen rekening gehouden met een eventuele handicap van de kandidaten.

3. Alle wervingen dienen te gebeuren conform de bepalingen van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel. Meer bepaald dienen alle kandidaten geslaagd te zijn voor een door Selor georganiseerd wervingsexamen.

4. Alle renovatiewerken die werden uitgevoerd in de gebouwen van het RSVZ (zowel de centrale diensten als de gewestelijke kantoren) zijn er steeds op gericht geweest de toegankelijkheid (liften, bredere deuren en gangen, enz.) ervan te vergemakkelijken.

Dit geldt eveneens voor de werkomstandigheden op de arbeidsplaatsen. Zo kan bijvoorbeeld de hoogte van de bureaus worden aangepast in functie van de gebruiker en werd voor een gehandicapt personeelslid een speciaal toetsenbord en programma aangekocht waardoor hij zijn computer beter en gemakkelijker kan gebruiken.

Op het vlak van de Landbouw, kunnen wij de volgende elementen geven.

1. Neen. Gezien bij het BIRB hoofdzakelijk administratieve taken uitgevoerd worden, kan in principe een aantal jobs uitgevoerd worden door werknemers met een lichamelijke handicap.

2. In principe staat er niet echt een limiet op het aantal betrekkingen dat door gehandicapte werknemers kunnen ingevuld worden. Wettelijk dient het BIRB drie gehandicapte werknemers in dienst te hebben. Momenteel is er één erkende gehandicapte werknemer in dienst.

Reden :

— pensionering van twee personeelsleden met een handicap;

— de aangeschreven laureaten van de wervingsreserves hebben geen interesse voor de vacante betrekkingen bij het BIRB.

3. Er zijn niet echt criteria voor de verdeling van de jobs onder validen en gehandicapten. Bij aanwerving van een gehandicapte wordt bij de toekenning van een post rekening gehouden met de mogelijkheden van de betrokkene en met zijn specifieke noden.

4. Ja, de arbeidsplaats wordt, indien nodig, aangepast aan de specifieke noden van de gehandicapte werknemer.

Op het vlak van de Middenstand, kunnen wij de volgende elementen geven.

Het secretariaat van de Hoge Raad voor de zelfstandigen en de KMO heeft geen gehandicapte personeelsleden in dienst.

Op grond van artikel 21, § 1, van de wet van 16 april 1963 betreffende de sociale reclassering van de mindervaliden zijn instellingen die minstens 20 personeelsleden tellen verplicht mindervaliden tewerk te stellen. Aangezien het personeelskader van de Hoge Raad minder dan 20 eenheden telt, is deze verplichting niet op haar van toepassing.

Voor een eventuele aanwerving van gehandicapten zijn daarenboven geen begrotingskredieten voorzien in de begroting van de Hoge Raad.