Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-53

ZITTING 2005-2006

Vragen waarop niet werd geantwoord binnen de tijd bepaald door het reglement (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Vice-eerste minister en minister van Begroting en Consumentenzaken

Vraag nr. 3-3466 van de heer Van Nieuwkerke d.d. 3 oktober 2005 (N.) :
Station Brugge. — Bewaakte fietsstallingen.

Sedert september 2005 baat de firma Bike-Safe NV uit Gent de bewaakte fietsstalling in het station Brugge uit. In tegenstelling met het station Gent, is er in Brugge geen sprake van fietskluizen, maar enkel van een afgesloten ruimte, waar de klant met een badge binnen kan. Die ruimte wordt afgesloten door een plastieken deur.

Een jaarabonnement kost 50 euro plus 10 euro voor de badge. Er zijn ook kortere huurperiodes mogelijk. Bike-Safe NV beperkt zijn dienstverlening in Brugge tot dit systeem. Het betalen van het abonnement gebeurt met een overschrijving; eventuele vragen of klachten kunnen mondeling via de betaalterminal geregeld worden. Kortom, alles gebeurt van op afstand. Klanten, die de fiets voor één dag in deze « bewaakte » zone kwijt willen, kunnen met proton betalen.

In bedoelde ruimte, is er nog steeds een loket, waar NMBS-personeel onder andere voor de fietsenverhuur instaat. De vraag is bijgevolg of een systeem als « Bike-Safe » een meerwaarde is in het station Brugge.

Vóór september 2005 zorgde het NMBS-personeel voor de bewaking; de fietsenverhuur, de klanten voor één dag, enz. De bewaking is vandaag vervangen door een plastieken deur, die zo weggetrapt kan worden. Verder tel ik vast dat de klanten voor één dag wegblijven, omdat het protonsysteem te omslachtig is. Kortom, de dienstverlening is er sterk op achteruit gegaan.

Verandering is niet noodzakelijk verbetering.

Bike-Safe NV belooft in zijn gebruiksaanwijzing de klant een fietskluis in ruil voor het abonnementsgeld. In Brugge zijn er evenwel geen kluizen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :

1. Bike-Safe NV verhuurt geen kluizen maar een ruimte afgesloten door een plastieken deur. Is dat geen contractbreuk met de klant ?

2. Welke is de meerwaarde voor de NMBS door in Brugge met Bike-Safe NV in zee te gaan ?

3. Welke oplossingen stelt de geachte minister voor in verband met de verminderde dienstverlening ?