Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-32

ZITTING 2004-2005

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Vice-eerste minister en minister van Begroting en Overheidsbedrijven (Overheidsbedrijven)

Vraag nr. 3-1758 van de heer Istasse d.d. 25 november 2004 (Fr.) :
NMBS. — Verbinding Verviers-Luik-Namen. — Rechtstreekse verbinding. — Aansluitingen.

Ik zou de aandacht van de geachte minister willen vestigen op de situatie van het station Verviers in het Belgische spoornet. Het station van de hoofdplaats van het arrondissement Verviers is niet langer een internationaal station : treinen uit Duitsland bijvoorbeeld stoppen er niet meer.

Bovendien is Verviers de enige belangrijke stad van het Waalse net die geen rechtstreekse treinverbinding heeft met Namen.

Veel reizigers kijken uit naar die rechtstreekse verbinding. Kan zij niet onmiddellijk tot stand worden gebracht ?

Moet anders niet worden gezorgd voor betere aansluitingen in Luik ten behoeve van de reizigers uit Verviers die zich naar Namen begeven ?

Antwoord : In antwoord op de gestelde vragen heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen.

Het spoorwegaanbod vanuit het station van Verviers is aangepast aan de verschillende vervoersstromen. Voor de langeafstandstrajecten wordt het station bediend door de treinen van de IC A-verbinding Eupen-Luik-Brussel-Oostende. Op regionaal niveau is Verviers het middelpunt van een netwerk van lokale treinen die Luik, Spa en Welkenraedt bedienen. Sinds 15 december 2002 en de afschaffing van het internationale lange-afstandsaanbod naar Keulen (6 treinen per dat en per richting), werd voorzien in een klokvast grensoverschrijdend aanbod tussen Luik en Aken (IR q-verbinding Luik-Aken).

Deze verbinding, die ook de stations van Angleur, Pepinster en Welkenraedt bedient, is beter aangepast aan de plaatselijke behoeften. Momenteel rijden er 11 treinen per dag en per richting over de grens. De IR q-treinen Luik-Aken bieden aansluitingen zowel met de Thalys naar Parijs (in Luik-Guillemins) als met de treinen van het Duitse binnenverkeer in Aken.

De NMBS ontvangt momenteel geen enkele subsidie voor dat grensoverschrijdend aanbod. Over dit punt zal moeten worden onderhandeld bij de voorbereiding van het toekomstige beheerscontract tussen de Staat en de NMBS.

Hoewel een rechtstreekse verbinding tussen Verviers en Namen in theorie niet onmogelijk is, zou daarvoor in het station van Luik-Guillemins kop moeten worden gemaakt, wat in commercieel en technisch opzicht nadelig uitvalt.

Gezien de werken die op het net in uitvoering zijn (zowel in Namen als in Luik-Guillemins) en de rittijdwinst van de IC A Eupen-Ostende ingevolge de heropening van de nieuwe lijn tussen Brussel en Leuven, dienden aan het vervoerplan aanzienlijke wijzigingen te worden aangebracht, zoals namelijk op het stuk van de aansluitingen voor het traject Verviers-Namen.

Bij het ontwerpen van het toekomstige vervoerplan van de NMBS (tegen december 2006) waarin de grote wijzigingen op infrastructuurgebied (station van Namen, van Luik-Guillemins, hogesnelheidslijn tussen Luik en Leuven, op 4 sporen brengen tussen Leuven en Brussel, ...) opgenomen zullen zijn, zal de NMBS erover waken de reizigers op het traject Verviers-Namen optimale aansluitingen te waarborgen.