Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-32

ZITTING 2004-2005

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Vice-eerste minister en minister van Begroting en Overheidsbedrijven (Overheidsbedrijven)

Vraag nr. 3-1520 van de heer Brotcorne d.d. 7 oktober 2004 (Fr.) :
NMBS. — Sluiting van sommige stations tijdens het weekeinde en op feestdagen. — Toegang voor rolstoelgebruikers. — Veiligheid van de stations.

Ik verneem dat de loketten in sommige stations binnenkort zullen gesloten zijn tijdens het weekeinde. Er wordt immers een herstructureringsplan doorgevoerd : sommige stations zouden gesloten blijven van vrijdagavond 22 uur — of zelfs vroeger — tot maandagochtend 5 uur.

De NMBS heeft meegedeeld dat Leuze één van die stations is.

Dat zou zeer vervelend zijn voor de personen met beperkte mobiliteit die voor hun verplaatsingen zijn aangewezen op de trein.

De procedure is nu reeds vrij zwaar :

1º de mindervaliden moeten een half uur vóór het vertrek aanwezig zijn om het stationspersoneel de gelegenheid te geven aan het andere station een spoorwijziging te vragen, want de mobiele laadbrug bevindt zich op het perron aan spoor 2;

2º de mindervaliden die zich naar het perron aan spoor 2 begeven, moeten worden begeleid om het spoor veilig te kunnen oversteken; zij kunnen immers geen gebruik maken van de trap naar de tunnel onder de sporen;

3º na aankomst van de trein moet de mobiele laadbrug worden bediend om de rolstoelreiziger in de trein te brengen;

4º de stationschef moet het station van bestemming verwittigen opdat daar dezelfde handelingen worden uitgevoerd.

Deze procedure heeft het voordeel dat zij bestaat en rolstoelgebruikers de kans geeft met de trein te reizen.

Als er echter tijdens het weekeinde en op feestdagen geen stationspersoneel meer aanwezig is, dan kunnen de mindervaliden niet meer op de trein geraken ! Voorstellen dat ze de trein nemen in een ander station, heeft geen zin, want deze mensen nemen de trein omdat zij geen andere keuze hebben en dus ook geen vervoermiddel om hen naar een ander vertrekstation te brengen.

Het spreekt dat niet alleen de mindervaliden van de fusiegemeente Leuze-en-Hainaut zouden worden getroffen door deze maatregel, maar ook alle rolstoelgebruikers die zich naar Leuze-en-Hainaut begeven (cf. 4º).

Het is al erg genoeg dat rolstoelgebruikers elke dag moeten vechten tegen hun ziekte. Men mag ze niet verplichten om ook nog eens te vechten om gebruik te kunnen maken van het openbaar vervoer.

Deze « strategie » van de NMBS roept nog andere vragen op.

De veiligheid van sommige stations laat nu al te wensen over. Als het personeel niet aanwezig is tijdens het weekeinde zal de veiligheid er niet op verbeteren. Te vrezen valt voor vandalisme tegen onbewaakte gebouwen.

Als men het treinkaartje moet kopen op de trein, neemt ook de onveiligheid voor de treinbegeleiders toe want ze zullen meer geld op zak hebben.

Volgens de kranten werd nog geen officiële beslissing genomen, ook al is er een studie aan de gang. Maar er wordt wel degelijk gewerkt aan een herstructurering, want de NMBS-directie heeft aan het college van burgemeester en schepenen laten weten dat de loketten van het station Trois-Ponts worden gesloten. Naar verluidt is het criterium voor de sluiting dat er minder dan 150 gebruikers zijn per dag.

Omdat dit een probleem van algemeen belang is, stel ik u de volgende vragen :

1. Hoever staat het met het project ? Welke aandacht heeft het voor de mindervaliden ? Welke stations zullen worden geherstructureerd in België ? In welke verhouding ?

2. Kunt u zich ertoe verbinden dat de faciliteiten die terecht aan rolstoelgebruikers worden geboden niet zullen worden afgeschaft ?

3. Als de herstructurering toch wordt doorgevoerd :

a) welke alternatieven kan u bieden om rolstoelgebruikers dezelfde mobiliteit te garanderen;

b) welke alternatieven stelt u voor om het gevaar dat de reizigers, de treinbegeleiders en de gebouwen bedreigt, af te wenden ?

Antwoord : In antwoord op de gestelde vragen heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen.

De NMBS is niet van plan de openingsuren van de loketten in Leuze te wijzigen.

Wat de vermindering betreft van de geregelde prestaties voor de bewaking van de installaties in het station Leuze, vormen de conclusies van de op netniveau gevoerde rationalisatiestudie van die activiteit, conclusies die ter goedkeuring aan het directiecomité werden voorgelegd, geen rechtvaardiging voor het organiseren van nacht- en weekendwerk voor het bewakingspersoneel.

De reizigersaantallen vallen immers duidelijk onder de vastgelegde minimumnorm om in de betreffende prestaties te voorzien. Bovendien kan de cliënteel behoorlijk onthaald worden met de stationsuitrusting op het vlak van de omroepinstallatie en de op de perrons aanwezige schuilhuisjes.

Aangaande het onthaal van personen met beperkte mobiliteit bestaat het huidige beleid van de NMBS erin, zich toe te spitsen op een beperkt aantal geografisch goed gelegen installaties ten opzichte van de globale vraag en waar de NMBS een kwaliteitsvolle dienstverlening kan waarborgen inzake het onthaal van personen met beperkte mobiliteit, zowel wat de aanwezigheid van personeel als de beschikbare middelen betreft (toegangs- platformen, signaletica, enz.).

Er zijn momenteel 93 installaties van die aard aangeduid en het station Leuze staat niet op die lijst.

Niettemin is in die installatie effectief een toegangsplatform ter beschikking gesteld om de personen met beperkte mobiliteit te kunnen bijstaan wanneer de omstandigheden zo zijn dat de veiligheid van die personen en van het NMBS-personeel verzekerd is, dat wil zeggen dat er op het bewuste ogenblik personeel aanwezig en in voldoende aantal beschikbaar is (in principe ten minste twee bedienden).

Bij afwezigheid van dat personeel kan de veiligheid van de instapverrichtingen niet gegarandeerd worden en moet het onthaal overgedragen worden aan het station Aat dat over die middelen beschikt, zoals vermeld in de brochure die met het oog hierop is uitgegeven voor de cliënteel.