Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-745

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 21 oktober 2015

aan de vice-eersteminister en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met de Regie der gebouwen

Beveiliging van de Koning en andere hoogwaardigheidsbekleders - Verkeersveiligheid - Veiligheid van gewone weggebruikers - Gevaar

verkeersveiligheid
Koning en Koninklijke familie
beveiliging en bewaking
verkeersregels

Chronologie

21/10/2015Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 19/11/2015)
15/12/2015Antwoord

Vraag nr. 6-745 d.d. 21 oktober 2015 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds de zesde staatshervorming zijn belangrijke delen van de verkeersreglementering overgeheveld naar de Gewesten. Het zijn in grote mate de gewesten die nu verantwoordelijk zijn voor het verkeersveiligheidsbeleid en de wegcode.

Toch zijn er nog tal van federale reglementen en bepalingen die rechtstreeks ingrijpen in het mobiliteitsbeleid en de verkeersveiligheid.

Zo is er de maatregel aangaande de begeleiding van Koning en van andere hoogwaardigheidsbekleders, die uitgevoerd wordt door de federale politiediensten en die bij de uitoefening van hun opdracht de verkeersregels flagrant aan hun laars lappen en zelfs de verkeersveiligheid van de weggebruikers ernstig in gevaar brengen.

De begeleidende wagens gedragen zich als wilde cowboys, duwen andere voertuigen in de berm, maken een hels lawaai door hun sirenes luid aan te zetten, verplichten andere voertuigen verkeersovertredingen te begaan, wekken de agressie van vele voertuigbestuurders op en rijden te pas en te onpas door het rode licht.

1. Hoe kan de minister verantwoorden dat deze politiediensten zich gedragen als agressieve gangsters en verkeershooligans?

2. Is de bescherming van de Koning en van andere hoogwaardigheidsbekleders zoveel belangrijker dan de veiligheid op de weg en het leven van weggebruikers?

3. Waarom hebben deze konvooien voorrang op de verkeersreglementering? Dienen deze politiediensten zich niet optimaal te houden aan de verkeersreglementering? Waarom kunnen de Koning en andere hoogwaardigheidsbekleders zich niet gewoon, net zoals alle andere inwoners van dit land, aan de verkeersregels houden?

4. Werd hierover een afspraak gemaakt met de Gewesten die instaan voor de verkeersveiligheid?

5. Werd met de Gewesten afgesproken wie al dan niet gebruik mag maken van blauwe lichten en sirenes? Wie heeft hiervoor een vergunning gekregen? Werd dit overlegd met de Gewesten?

6. Geeft de opdracht van het begeleiden van de Koning of andere hoogwaardigheidsbekleders een vrijgeleide aan de politiediensten om brutaal en agressief door het drukke verkeer te razen?

7. Dient een voertuig in het verkeer zichzelf en andere weggebruikers in gevaar te brengen door de bevelen van de politiebeambten op te volgen?

8. Wanneer zal de minister, in afspraak met de bevoegde Gewesten, duidelijke richtlijnen geven aan deze veiligheidsdiensten, waaruit blijkt dat zij niet boven de wet verheven zijn?

Antwoord ontvangen op 15 december 2015 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen :

1) De dienst die de bescherming van de Koninklijke Familie verzekert, staat zeker niet bekend als zijnde agressieve gangsters en verkeershooligans. Tot op heden hebben wij geen kennis van klachten ten opzichte van deze dienst.

2) Elke opdracht die wordt uitgevoerd in het kader van een verplaatsing van een lid van de Koninklijke Familie werd voorafgaand geanalyseerd met betrekking tot eventuele dreigingen. Aan de hand van deze potentiële bedreigingen wordt de rijstijl van het dispositief aangepast. de technische en tactische rijstijl wordt bepaald in een operatieorder. Het is begrijpelijk dat dergelijke technieken « agressief » en « wild » kunnen overkomen naar de andere weggebruikers, maar de wegcode wordt steeds strikt nageleefd.

3) De Wegcode is er voor iedereen. Zo ook voor onze politiediensten. Doch wanneer de opdracht wordt gelinkt aan een bepaalde dreiging wordt deze opdracht als « dringend » beschouwd.

4) Wij hebben geen informatie over de afspraken die gemaakt zijn met de Gewesten.

5) Prioritaire voertuigen dienen zich bij een opdracht te houden aan de verkeerswetgeving. De politieambtenaren kennen deze wetgeving. Verkeersovertredingen worden behandeld zoals voorzien in de Col 16/2010.

6) De prioritaire voertuigen worden ingericht zoals bepaald in het koninklijk besluit van 15 maart 1968 (technische eisen), artikel 25, § 2.1.C.4.

7) In de dispositieven van de bescherming van de Koninklijke Familie worden de bevelen en interventies steeds gedaan in de taal van de burger (Frans of Nerderlands).

Een burger dient gevolg te geven aan een bevel van een politieambtenaar, dit met de nodige waakzaamheid voor zijn eigen veiligheid alsook voor de veiligheid van de andere weggebruikers.

8) De politieambtenaren kennen en respecteren de vigerende wetgeving ter zake.