Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-611

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 april 2015

aan de minister van Financiën, belast met de Bestrijding van de fiscale fraude

Inspecteurs van Financiën die voor de Gewesten en de Gemeenschappen werken - Statuut - Gezag en toezicht

belastingadministratie
financiële controle
ambtenaar
gewesten en gemeenschappen van België
mobiliteit van arbeidskrachten
taalgebruik
tweetaligheid
financieel toezicht
gedetacheerd werknemer

Chronologie

23/4/2015Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/5/2015)
24/4/2015Antwoord

Vraag nr. 6-611 d.d. 23 april 2015 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Binnen het korps van de Inspectie van Financiën, een federaal ambtenarenkorps onder de bevoegdheid van de federale minister van Financiën, werken heel wat inspecteurs, onder een vorm van detachering, eigenlijk voor de Gewesten en Gemeenschappen.

Ook al werken ze als federaal ambtenaar en hebben ze dus het federale ambtenarenstatuut, toch werken ze eveneens voor de Gewest- en Gemeenschapsregeringen.

1. Wat is juist het statuut van deze inspecteurs van Financiën? Onder wiens gezag en toezicht vallen ze?

2. Welke richtlijnen kan de minister aan deze ambtenaren geven?

3. Wordt de federale regering in kennis gesteld van de verslagen van de inspecteurs van Financiën in het kader van hun werkzaamheden bij de Gewesten en de Gemeenschappen?

4. Bestaat er een hiërarchie tussen de bevoegde federale minister van Financiën en zijn gewestelijke en gemeenschapscollega's op het vlak van gezag en toezicht op deze inspecteurs van Financiën?

5. Hoeveel leden telt het hele korps van inspecteurs van Financiën?

6. Hoeveel leden werden hiervan ter beschikking gesteld van de Gewesten en de Gemeenschappen? Graag vernam ik ook aan welk Gewesten en aan welke Gemeenschappen.

7. Wat is de kostprijs van deze terbeschikkingstellingen voor alle Gewesten en Gemeenschappen en voor de federale overheid?

8. Deze federale ambtenaren dienen zich te houden aan de taalwetgeving. Ik stel echter vast dat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de verslagen van de inspecteurs van Financiën niet steeds in de twee landstalen (Nederlands en Frans) opgemaakt worden. Hoe komt het dat deze inspecteurs van Financiën zich niet houden aan de taalwetgeving? Wat zal de minister doen om deze onwettigheid tegen te gaan en recht te zetten?

9. Hoeveel inspecteurs van Financiën behoren tot de Nederlandse taalrol en hoeveel tot de Franse taalrol? Graag ook een opsplitsing per Gewest, Gemeenschap en de federale overheid.

10. Zijn de inspecteurs van Financiën die ter beschikking werden gesteld van de Brussels hoofdstedelijke regering allen tweetalige ambtenaren? Is de volledige tweetaligheid van de inspecteurs van Financiën vereist? Moet elke inspecteur van Financiën binnen Brussel of binnen de federale structuur niet tweetalig zijn?

11. Worden alle verslagen en rapporten van de inspecteurs van Financiën die actief zijn binnen de federale overheid, in de twee landstalen (N en F) opgemaakt? Is dat geen vereiste van de taalwetgeving?

12. Hoeveel inspecteurs van Financiën zijn officieel Duitstalig? Hoeveel van deze Duitstalige inspecteurs van Financiën werken op het federale niveau en binnen de Duitstalige Gemeenschap?

Antwoord ontvangen op 24 april 2015 :

Ik informeer het geachte lid dat zijn vraag namens de regering behandeld zal worden door de minister van Begroting, de heer Hervé Jamar.