Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9980

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 2 oktober 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Treinbegeleiders - Slachtoffer van fysiek en verbaal geweld - Reacties - Gevolgen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
bestuurder
lichamelijk geweld
reizigersvervoer

Chronologie

2/10/2013Verzending vraag
5/12/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9980 d.d. 2 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent werd de treinbegeleider van een trein die op weg was van Genk naar Brugge in de vooravond het slachtoffer van verbale en fysieke agressie. De treinbegeleider deed de trein daarop stoppen in het station Brussel-Noord, waar de agressieve reiziger kon worden opgepakt. De treinbegeleider werd niet gewond.

Het gevolg was dat alle andere treinreizigers moesten overstappen op een andere trein; de bewuste trein reed zonder passagiers naar Gent. Daar kon een andere treinbegeleider aan boord komen, zodat opnieuw passagiers kunnen opstappen.

Zonder de effecten van verbaal geweld te willen minimaliseren, wil ik de minister ondervragen over het toch wel ingrijpende gevolg van dit feit, namelijk het ontruimen van een trein, het verplichten van reizigers om hun reis - ongetwijfeld met veel vertragingen - op een andere wijze voort te zetten, een lege trein voor een lang traject leeg te laten rijden enzovoort.

Vindt de minister, die het dossier in detail kent en kan inschatten, de gevolgen van deze agressie - zonder fysieke letsels - voldoende zwaar om de genomen beslissingen (ontruimen enz.) te verantwoorden? Wie neemt hieromtrent de beslissingen? Op welke basis en volgens welke criteria wordt dit soort beslissingen genomen?

Antwoord ontvangen op 5 december 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee:

De NMBS laat mij weten dat zij niet op de hoogte is van dit incident maar dat een treinbegeleider die het slachtoffer is van verbale en fysieke agressie en die niet meer in staat is een trein verder te bedienen, moet worden vervangen.

Wanneer het om verbale agressie gaat, vraagt de NMBS dat de treinbegeleider, indien hij daartoe nog in staat is, zijn trein verder bedient tot waar een aflossing van personeel kan georganiseerd worden.

Normaal gezien is er een reserve treinbegeleider voorzien in de depots die kan inspringen in dit soort gevallen.

De beslissingen om een trein af te schaffen liggen bij de Reizigers Dispatching van de NMBS en Traffic Control van Infrabel.