Politieambtenaren - Gewelddaden - Rechtsbescherming - Rechtsbijstand - Vergoeding van zaakschade - Overzicht
rechtsbijstand
politie
gemeentepolitie
gerechtskosten
officiële statistiek
5/9/2013 | Verzending vraag |
17/4/2014 | Antwoord |
Ik verwijs naar mijn ingediende vraag met nr. 5-7102 waar ik tot op heden nog geen antwoord op mocht ontvangen.
Op 31 december 2010 werd de wet van 29 december 2010 houdende diverse bepalingen in het Staatsblad gepubliceerd. Deze wet wijzigt onder meer de artikelen 52 en 53 van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt betreffende respectievelijk de toekenning van rechtshulp en de vergoeding van zaakschade.
De wijzigingen strekken ertoe de rechtsbescherming van de personeelsleden te verbeteren, gelet op het toenemende geweld waarmee ze geconfronteerd worden. De bepalingen betreffende de rechtshulp en de vergoeding van zaakschade werden gewijzigd om de personeelsleden beter te ondersteunen in hun reactie op deze gewelddaden.
Artikel 52 van de wet op het politieambt voorziet in rechtshulp van een advocaat ten laste van de werkgever, in casu de gemeente of de Staat. Die advocaat verdedigt de belangen van personeelsleden die tijdens de dienst het slachtoffer werden van een schadelijk feit. Bij de wet van 29 december 2010 werden de voorwaarden voor de toekenning van de hulp verruimd. Voorts bepaalt artikel 53 dat de personeelsleden die in hun functie zaakschade lijden, recht hebben op een vergoeding door de werkgever. In bepaalde gevallen - wanneer het personeelslid en zijn naasten ernstig bedreigd worden - worden er beschermingsmaatregelen genomen. Er wordt de politieagenten die in hun functie het slachtoffer van geweld worden, psychologische steun geboden en er wordt ook psychosociale begeleiding geboden door het stressteam van de federale politie.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel strafrechtelijke en burgerrechtelijke vorderingen werden er ingesteld tegen politieambtenaren in de periode van 2010 tot op heden?
2) Hoeveel aanvragen tot rechtshulp voor een schadelijk feit werden ingediend door politieambtenaren ? Graag cijfers voor de jaren 2010 tot heden.
3) Hoeveel keer werd rechtshulp toegekend aan politieambtenaren voor een schadelijk feit? Graag cijfers voor de jaren 2010 tot heden. Graag een opdeling naargelang het gaat om toegekende rechtshulp voor een schadelijk feit dat arbeidsongeschiktheid genereerde, of toegekende rechtshulp voor een schadelijk feit dat géén arbeidsongeschiktheid genereerde.
4) Hoeveel keer werd de rechtshulp geweigerd? Wat waren de redenen voor deze weigering? Graag cijfers voor de jaren 2010 tot heden.
5) Personeelsleden aan wie de rechtshulp geweigerd wordt, hebben de mogelijkheid om hun standpunt uiteen te zetten binnen de 10 dagen volgend op de weigeringsbeslissing. Hoeveel personeelsleden zijn hierop ingegaan en hebben hun standpunt uiteen gezet? Hoeveel van hen deden dit schriftelijk en hoeveel mondeling? Graag cijfers voor 2010 tot op heden.
6) Hoeveel van de weigeringsbeslissingen werden - na rekening gehouden te hebben met de tegenargumenten - bevestigd en hoeveel werden alsnog goedgekeurd? Graag cijfers voor 2010 tot op heden.
7) Hoeveel aanvragen tot vergoeding van zaakschade werden in totaal ingediend door politieambtenaren in de periode van 2010 tot op heden?
8) Hoeveel van de aanvragen tot vergoeding van zaakschade hadden betrekking op de schade aan goederen opgelopen tijdens de uitoefening van de functie van het personeelslid? Graag cijfers van 2010 tot op heden.
9) Hoeveel van de aanvragen tot vergoeding van zaakschade hadden betrekking op situaties waarin een personeelslid niet tijdens de uitoefening van zijn functie maar wel ingevolge de uitoefening van zijn functie schade lijdt? Graag cijfers van 2010 tot op heden.
10) Hoeveel van de aanvragen tot vergoeding van zaakschade werden goedgekeurd? Graag cijfers voor 2010 tot op heden.
11) Hoeveel van de aanvragen tot vergoeding van zaakschade werden geweigerd? Wat waren de redenen voor deze weigering? Graag cijfers voor 2010 tot op heden.
Voorafgaandelijk: in de vraag wordt geen onderscheid gemaakt tussen de federale en de lokale politie. Deze cijfers hebben enkel betrekking op de federale politie. De cijfers voor 2013 zijn niet definitief.
1) Het exacte cijfer van strafrechtelijke en burgerrechtelijke vorderingen tegen politieambtenaren van de federale politie is niet bekend. Hieronder worden de cijfergegevens vermeld zoals zij blijken uit de aanvragen voor kosteloze rechtshulp waarbij het personeelslid verweerder was bij een strafrechtelijke of burgerrechtelijke procedure. De cijfers werden bijgewerkt tot het jaar 2013.
Rechtshulp (strafrechtelijke of burgerrechtelijke procedure):
KRH als verweerder (strafrecht. of burgerrecht) |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOTAAL |
|
37 |
22 |
46 |
68 |
55 |
48 |
276 |
2013: 48 ( waarvan 24 in toepassing van de Salduz- Wet, categorie III )
2) De cijfers hieronder geven het aantal personeelsleden weer dat kosteloze rechtshulp heeft aangevraagd voor een schadelijk feit (ongeacht of dit schadelijk feit een arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt of niet).
KRH als eiser (zonder onderscheid) |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOTAAL |
|
46 |
36 |
56 |
61 |
42 |
25 |
266 |
3) Het onderscheid dat u maakt in de voorgaande
vraag is niet relevant voor de jaren 2008, 2009 en 2010, die
voorafgaan aan de wetswijziging aangebracht door de wet van 29
december 2010 aan de bepalingen in het hoofdstuk V van de wet op het
politieambt.
Er moeten dientengevolge twee periodes worden onderscheiden:
2008 – 2010 : kosteloze rechtshulp in verband met een schadelijk feit dat een arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt (tijdelijke arbeidsongeschiktheid);
2011- 2013 : kosteloze rechtshulp in verband met een schadelijk feit dat een arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt of dat geen arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt.
Toekenning KRH als eiser voor schadelijk feit |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOTAL |
|||||||
|
AO |
Geen AO |
AO |
Geen AO |
AO |
Geen AO |
AO |
Geen AO |
AO |
Geen AO |
AO |
Geen AO |
AO |
Geen AO |
|
20 |
|
27 |
|
45 |
|
27 |
8 |
24 |
3 |
10 |
5 |
153 |
16 |
4)
Weigeringen |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOTAL |
1. niet in de uitoefening van de functie: |
3 |
1 |
2 |
24 |
3 |
3 |
36 |
2. zware/opzettelijke fout |
|
|
12 |
5 |
3 |
1 |
21 |
3. onontvankelijkheid |
|
4 |
3 |
4 |
2 |
3 |
16 |
4. volledige vergoeding arbeidsongevallen |
18 |
5 |
8 |
5 |
1 |
|
37 |
5. geen arbeidsongeschiktheid |
5 |
|
3 |
|
|
|
8 |
6. woon- werkverkeer |
|
2 |
|
|
2 |
|
4 |
7. voorbarige aanvraag |
1 |
1 |
2 |
6 |
7 |
2 |
19 |
8. louter morele schadevergoeding |
|
|
|
10 |
3 |
4 |
17 |
|
27 |
13 |
30 |
54 |
21 |
13 |
158 |
Deze cijfers geven het aantal weigeringen weer van aanvragen voor rechtshulp, met vermelding van de verschillende weigeringsgronden.
Onder de gronden van onontvankelijkheid worden met name vermeld het feit dat de aanvraag voor rechtshulp werd ingediend buiten de wettelijke voorziene termijn bepaald bij koninklijk besluit van 10 april 1995 betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid van en de rechtshulp en zaakschadevergoeding voor politieambtenaren ( M.B. 20.05.1995 ) of dat er geen gevolg werd gegeven aan de aanvraag, gegeven het feit dat de eiser geen personeelslid is van de federale politie. Voor de jaren 2012 en 2013 zijn er nog 8 aanvragen in behandeling.
5) Het recht om het standpunt uiteen te zetten binnen de 10 dagen volgend op de weigeringsbeslissing, werd in artikel 52 van de wet op het politieambt ingeschreven met de wetswijziging van 29 december 2010 die in werking trad op 10 januari 2011. De cijfers hierna gaan dan ook niet verder terug dan de inwerkingtreding van deze wetswijziging. Voor de periode 2011-2013 hebben 5 politieambtenaren hun schriftelijke argumenten doen gelden via hun gekozen advocaat.
Verzoeken tot heroverweging (interne dossiers) |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOTAAL |
|
|
|
|
2 |
3 |
|
5 |
6) De twee weigeringen tot het toekennen van
rechtshulp (vraag 5) werden herzien naar de maatstaf van de
argumenten aangebracht door de raadsmannen van de politieambtenaren
en de rechtshulp werd hen toegekend.
Gewijzigde beslissingen |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOTAAL |
|
1 |
|
1 |
|
|
|
2 |
7)
Aanvragen zaakschade |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOTAAL |
|
64 |
67 |
61 |
51 |
46 |
37 |
326 |
Deze cijfers betreffen het totaal aantal aanvragen voor zaakschadevergoeding. De cijfers voor 2013 zijn nog niet definitief.
8)
Tijdens dienstuitoefening |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOTAAL |
|
46 |
52 |
47 |
47 |
42 |
31 |
265 |
Deze tabel bevat het aantal afgehandelde dossiers waarbij de zaakschade werd opgelopen tijdens de uitoefening van de functie. De cijfers van 2013 zijn nog niet volledig.
9) (hoeveel aanvragen van zaakschade betreffen schade opgelopen ingevolge de dienstuitoefening):
Ingevolge dienstuitoefening |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
TOTAAL |
|
1 |
3 |
2 |
2 |
\ |
8 |
Deze tabel bevat het aantal afgehandelde dossiers waarbij de zaakschade werd opgelopen ingevolge de uitoefening van de functie. De cijfers van 2013 zijn nog niet volledig.
10) (hoeveel aanvragen zaakschade werden goedgekeurd):
Resultaat |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOTAAL |
goedgekeurd |
38 |
48 |
41 |
38 |
28 |
23 |
216 |
afgekeurd |
20 |
13 |
10 |
12 |
16 |
10 |
81 |
zonder gevolg |
6 |
6 |
8 |
1 |
1 |
0 |
22 |
niet afgesloten |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
4 |
6 |
Deze cijfers geven weer hoeveel aanvragen voor zaakschadevergoeding werden goedgekeurd, afgekeurd en welke aanvragen zonder gevolg bleven (om diverse redenen). De cijfers van 2013 zijn nog niet volledig.
11)
Reden weigering |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
TOT |
1. geen operationele omstandigheden |
11 |
5 |
5 |
5 |
5 |
4 |
32 |
2. zware/opzettelijke fout |
2 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
4 |
3. geen band met hoedanigheid van PL |
3 |
1 |
3 |
1 |
3 |
1 |
12 |
4. goed niet onontbeerlijk tijdens dienstuitoefening |
1 |
2 |
0 |
1 |
1 |
0 |
5 |
5. andere vergoeding mogelijk (subsidiariteit) |
4 |
4 |
2 |
4 |
8 |
5 |
27 |
Het totaal van de weigeringen voor een bepaald jaar kan minder bedragen dan de optelsom van de verschillende weigeringsgronden voor datzelfde jaar omdat een weigering soms op meerdere gronden is gebaseerd. De cijfers van 2013 zijn nog niet volledig.