Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9788

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld) d.d. 26 augustus 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens - Afwijking van regelgeving in andere landen van de Europese Unie - Vervanging door plaatselijke maatregelen - Verbodsborden - Stand van zaken - Inbreuken

wegverkeer
bedrijfsvoertuig
overtreding van het verkeersreglement
officiële statistiek
geografische spreiding
wegvervoer

Chronologie

26/8/2013Verzending vraag
13/11/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9788 d.d. 26 augustus 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 1 januari 2008 trad het inhaalverbod in werking voor voertuigen en slepen met een MTM +3.5ton, met andere woorden voor vrachtwagens, die zaken vervoeren en dit buiten de bebouwde kom. Dit verbod is van toepassing op openbare wegen waarbij de rijbaan twee rijstroken of meer omvat in de gevolgde richting. In bepaalde gevallen kunnen er inhaaltoelatingen gegeven worden, onder andere met het F107-bord.

De koninklijke federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners Febetra liet destijds weten dat ze deze regel "typisch Belgisch" vonden aangezien in alle andere lidstaten van de Europese Unie de regel omgekeerd wordt toegepast, met andere woorden zoals bij ons vóór 1 januari 2008. Daardoor ontstaat er verwarring bij vrachtwagenchauffeurs, vooral bij de buitenlandse chauffeurs.

Eind 2008 onderzocht een werkgroep, op vraag van toenmalig staatssecretaris Etienne Schouppe, het nut van dit algemeen inhaalverbod. De eindconclusie luidde toen dat het verbod beter kon worden opgeheven en vervangen door plaatselijke maatregelen.

Volgend op deze conclusie kondigde de toenmalige staatssecretaris aan dat hij deze regel terug ging afschaffen en vervangen door de mogelijkheid om een inhaalverbod voor vrachtwagens in te stellen met een verbodsbord. Dit is nooit gebeurd waardoor het algemeen inhaalverbod nog steeds van kracht is.

Een vaststelling is echter dat, mogelijk door de verwarring, het vooral buitenlandse vrachtwagenbestuurders zijn die vandaag het inhaalverbod aan hun laars lappen.

Ik had dan ook graag de volgende vragen voorgelegd aan de geachte minister:

1) Wordt er in het buitenland nog melding en publiciteit gemaakt dat er een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens geldt in België?

2) Hoeveel inbreuken werden er op dit verbod vastgesteld sinds de invoering ervan in 2008? Kan hierbij een opdeling worden gemaakt per jaar en per regio?

Antwoord ontvangen op 13 november 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag:

1. Zoals Febetra en de andere transportorganisaties hun Belgische leden informeren over de specifieke verkeersregels voor vrachtwagens die gelden in het buitenland, doen buitenlandse belangenverenigingen dit voor hun leden met betrekking tot de Belgisch reglementering. We mogen aannemen dat het in België geldende inhaalverbod voor vrachtwagens op 2x2-wegen daarbij aan bod komt.

2. In de tabel hieronder vindt u, voor de periode 2008-2012, het aantal vastgestelde inbreuken op het inhaalverbod voor vrachtwagens.


2008

2009

2010

2011

2012

Brussels Hoofdstedelijke gewest

1

7

4

1

2

Vlaams Gewest

2535

2203

2362

2304

1664

Waals Gewest

999

1101

639

658

538

Totaal

3535

3311

3005

2963

2204

Bron: Centrex Wegverkeer