Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9579

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 17 juli 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Centraal wapenregister - Registratie van het wapenbezit - Bevoegdheid - Statistieken

persoonlijk wapen
vuurwapen
gegevensbank
wapenhandel
zwarte handel
handvuurwapens

Chronologie

17/7/2013Verzending vraag
30/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9579 d.d. 17 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een van de problemen in de strijd tegen illegale wapenhandel is het gebrek aan degelijk statistisch materiaal over het wapenbezit. Een efficiënt en doeltreffend vuurwapenbeleid is in grote mate afhankelijk van het vermogen van de overheid om de feiten daaromtrent degelijk in kaart te brengen.

In een vraag over de registratie van wapenbezit en over het belang van degelijk statistisch materiaal antwoordde (5-4848) de minister mij zeer kort dat deze vragen tot de bevoegdheid horen van de minister van Justitie.

Ik heb de minister van Justitie hier ondertussen over ondervraagd (5-9004), maar zij stelt dat het centraal wapenregister volledig onder de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken valt. Volgens haar is het ook dit centraal wapenregister dat van belang is in de strijd tegen de illegale wapenhandel. Deze databank zou volgens de minister onlangs een grote update gekregen hebben.

Hierover de volgende vragen.

1) Welke aspecten van het centrale wapenregister en van de naleving van wapenwetgeving vallen onder de bevoegdheid van de geachte minister en welke onder die van de minister van Justitie? Is hier voldoende duidelijkheid over tussen de betrokken diensten en bestaat er hieromtrent een goede samenwerking? Is het Comité tot Coördinatie voor de strijd tegen vuurwapenzwendel reeds operationeel en hoe beoordeelt de geachte minister de werking ervan?

2) Beaamt de geachte minister dat er een structureel probleem bestaat met betrekking tot bruikbare, correcte en relevante statistieken over legaal en illegaal wapenbezit, -handel enz.? Wat heeft zij in dit kader reeds ondernomen sinds de opname van de illegale vuurwapenhandel in het nationale veiligheidsplan 2012-2015 en sedert het opstarten van het gezamenlijk actieplan tegen rond wapenhandel? Welke verbeteringen heeft zij inmiddels aangebracht aan het centraal wapenregister en op welke wijze is dit een verbetering in de strijd tegen de illegale wapenhandel? Plant zij nog verdere aanpassingen en verbeteringen van het centraal wapenregister?

Antwoord ontvangen op 30 oktober 2013 :

Vraag 1.

De problematiek van de vuurwapens bestaat uit 2 luiken: een administratief luik en een gerechtelijk luik. Dit impliceert dus ook de tussenkomst van heel wat belangrijke actoren, elk bevoegd voor het beheer van één of ander specifiek aspect betreffende de vuurwapens. 

Zonder exhaustief te zijn en algemeen gesteld, hangt het administratieve gedeelte hoofdzakelijk af van :

Het Centraal Wapenregister (CWR) valt onder de bevoegdheid van de directie CGO van de federale politie (directie van de politionele operationele informatie). Het CWR bevat onder meer alle gegevens betreffende de legale vuurwapenbezitters. Sinds 2010 is het ook mogelijk om alle in beslag genomen ‘illegale’ wapens in te brengen (i.e. wapens die nog niet in het CWR zijn geregistreerd) in deze gegevensbank. Deze dienst hangt af van de minister van Binnenlandse zaken. 

De samenwerking tussen de betrokken diensten situeert zich op zowel het operationele als het beleidsmatige vlak.  

De wapenwet van 8 juni 2008 voorziet dat de federale wapendienst, welke afhangt van de Minister van Justitie, wordt belast met, onder meer, het uitwerken van besluiten en te nemen maatregelen in uitvoering van de wet, het organiseren van proeven voor professionele bekwaamheid voor de wapenhandelaars, enz. (cfr. Artikel 36 van de wapenwet). 

Wat de operationele samenwerking betreft tussen de betrokken actoren, verzekert de centrale dienst DGJ/DJB/Wapens van de federale gerechtelijke politie de goede samenwerking tussen de politiediensten, via een intern netwerk. Daarenboven onderhoudt hij regelmatige en efficiënte contacten met de andere externe diensten, met name de Gewesten, de proefbank van Luik, de provincies, de ontmijningsdienst, enz. 

Het ministerieel actieplan, goedgekeurd in de Ministerraad van 1 maart 2012, voorziet in de opheffing van het koninklijk besluit tot oprichting van een interdepartementaal coördinatiecomité voor de strijd tegen de illegale wapenzwendel en de vervanging door een nieuw comité. Dit hoort tot de bevoegdheid van de minister van Buitenlandse zaken.  

Vraag 2.

De problemen met de statistieken inzake het illegale bezit, dragen en verhandelen van vuurwapens vloeit voornamelijk voort uit het feit dat deze inbreuken vaak verborgen blijven. Dergelijke feiten komen slechts aan het licht bij onderzoeken door politiediensten. Deze intrinsieke eigenschap van het fenomeen ‘wapenzwendel’ zorgt voor een belangrijk ‘dark number’.  

Om de gegevens in dit verband nog beter in te brengen, heeft DGJ/DJB/wapens al een voorstel uitgewerkt tot aanpassing van de tabellen van de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) in functie van de wetswijzigingen en, in samenwerking met andere diensten, specifieke en praktische opleidingen verstrekt voor het identificeren en traceren van vuurwapens. Dit moet op termijn leiden tot een beter gegevensverwerking en dus tot betere statistieken. 

Het Nationaal Veiligheidsplan (NVP) 2012-2015 voorziet in diverse acties in het raam van de strijd tegen vuurwapenzwendel. Een ervan bestaat uit het maximaal in beslag nemen van vuurwapens met het oog op de verbeurdverklaring en het blootleggen van de bevoorradingslijnen. 

Eén van de acties van het ministerieel plan werd overigens al gerealiseerd door het College van Procureurs-generaal, dat op 22 oktober 2012 een omzendbrief heeft uitgevaardigd met betrekking tot de gerechtelijke aanpak van de wapenzwendel, met als doel de kwaliteit van de inbeslagname van vuurwapens te verhogen. In deze context speelt de dienst DGJ/DJB/Wapens een voorname rol.  

Naast dit nieuwe project, zet de dienst DGJ/DJB/Wapens zijn regelmatige acties voort met het oog op het verbeteren van haar informatiepositie, het detecteren van wapentrafikanten en van hun bevoorradingsbronnen met als doel ze aan te houden, over te gaan tot inbeslagname met het oog op verbeurdverklaring van vuurwapens die voortkomen uit illegale activiteiten, enz. 

Bovendien werd de gegevensbank CWR al op verscheidene punten bijgewerkt (op het vlak van de status van een wapen, van documenten en van wapenbezitters, op het vlak van de inbeslagname van wapens,enz.) en ook nog nieuwe aanpassingen liggen in het verschiet (de kruising van het CWR met de ANG, het ontwikkelen van een datawarehouse ‘wapens’ om de statistische output te verbeteren, het verbeteren van de toegang “consultatie” tot het CWR ten behoeve van verschillende overheden, enz.).