Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9470

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 3 juli 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer - Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen - Fyra - Vergoeding van gedupeerde reizigers

rechten van passagiers
snelvervoer
Nederland
grensoverschrijdend vervoer
reizigersvervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vergoeding

Chronologie

3/7/2013Verzending vraag
19/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9470 d.d. 3 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer ontving een aantal klachten van reizigers die het slachtoffer werden van een falende Fyra. De FOD vond deze klachten gerechtvaardigd en vraagt aan de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) om deze reizigers voor hun ongemak te vergoeden. Eerder stelde de NMBS dat de gedupeerden dan maar een andere, meer lokale lijn hadden moeten nemen. De FOD aanvaardt dit niet en stelt dat de NMBS minstens de lege plaatsen van de Thalys had moeten beschikbaar stellen.

Hierover de volgende vragen.

1) Volgt de geachte minister de FOD Mobiliteit en Vervoer in hun beoordeling van de klachten van reizigers die slachtoffer werden van de falende Fyra die ertoe leidt dat de FOD de NMBS voor de vergoeding van de schade aansprakelijk stelt?

2) Is hij akkoord dat het oorspronkelijke antwoord van de NMBS die de reizigers verwees naar een lokale trein, niet correct was en dat minstens de lege plaatsen van de Thalys hadden aangeboden moeten worden?

3) Zal hij bij de NMBS aandringen om alsnog de gedupeerde reizigers correct te vergoeden? Zo ja, hoe en wanneer? Zo niet, wat zijn de argumenten van de minister om de FOD Mobiliteit en Vervoer in deze niet te volgen?

Antwoord ontvangen op 19 september 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee :

1. De NMBS zegt dat ze het reglement 1371/2007 over de rechten van de passagiers nageleefd heeft door de reizigers een alternatief te bieden via bestaande klassieke treinen en extra ingelegde treinen alsook bussen. Zij heeft ook krachtens de wederzijdse assistentie-akkoorden tussen Thalys International en de NMBS de reizigers kosteloos omgeboekt of meevervoerd op de Thalys en vice versa in volgende drie gevallen :

De passagiers die omwille van de problemen met de Fyra een Thalysbiljet gekocht zouden hebben, kunnen zich steeds wenden tot de klantendienst van de NMBS, die de gegrondheid van hun vraag zal analyseren. De NMBS deelt me mee dat de bepalingen van het reglement 1371 over de rechten van de reizigers niet nauwkeurig het type alternatief beschrijft dat voorgesteld dient te worden, dit blijft dus het voorwerp van interpretatie.  

2. en 3. Ik neem akte van het standpunt van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer volgens hetwelk de NMBS niet voldoende vergelijkbare alternatieven heeft aangeboden aan gestrande Fyrareizigers. Ik laat de bevoegde overheden beslissen over, indien van toepassing, het interpretatieverschil.