Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9429

van Cindy Franssen (CD&V) d.d. 26 juni 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Het gebruik van een alcoholslot

alcoholisme
verkeersveiligheid
officiële statistiek
veiligheidsinrichting

Chronologie

26/6/2013Verzending vraag
11/9/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3663

Vraag nr. 5-9429 d.d. 26 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een alcoholslot is een toestel in een voertuig dat het starten van de motor zal verhinderen als de hoeveelheid alcohol in de adem van de bestuurder groter is dan of gelijk aan 0,09 mg/l uitgeademde alveolaire lucht of UAL (=concentratie van alcohol in de adem). Kortom in een dergelijke situatie zal de wagen dus niet starten.

Naast het toestel zelf is er ook het omkaderingsprogramma dat een belangrijk deel uitmaakt van de straf.

Met het omkaderingsprogramma wordt gepoogd het gedrag aan te passen, zodat een scheiding kan worden gemaakt tussen het gebruik van alcohol en het besturen van een motorvoertuig. De plaatsing van een alcoholslot alleen is investeren op korte termijn. De positieve resultaten van het gebruik van het alcoholslot verdampen eens het toestel verwijderd is uit de auto. Het effect van een alcoholslot is alleen blijvend als men ook een omkaderingsprogramma volgt. De combinatie van het alcoholslot en het omkaderingsprogramma werkt zowel direct als indirect op het gedrag en de gewoontes van een bestuurder. Om de veroordeelde bij te staan, werden omkaderingsinstellingen erkend waar hij terecht kan. Om de gegevens uit te loggen werden anderzijds ook dienstencentra erkend die de verzamelde gegevens van de afgelopen periode uitloggen.

Het alcoholslot lijkt dus een zeer effectief middel in de strijd tegen alcohol in het verkeer. Vorige maand kondigde het BIVV echter aan dat er weliswaar reeds 8 veroordelingen tot het gebruik van een alcoholslot werden uitgesproken, maar nog geen enkel alcoholslot effectief werd geïnstalleerd. Nochtans dateert de wetgeving van juli 2009 en de inwerkingtreding van oktober 2010.

Graag had ik van de minister het volgende vernomen:

1) Bevestigt u het aantal veroordelingen tot installatie van het alcoholslot en bijhorende omkadering sedert het ontstaan van dit instrument?

2) Wat zijn de cijfers per gerechtelijk arrondissement?

3) Zijn er verschillen per regio? Zo ja, wat zijn deze verschillen?

4) Wat zijn de oorzaken van de opgelopen vertraging van bijna 3 jaar in de toepassing van de maatregel?

5) Zijn er maatregelen gepland om deze vertraging in te lopen? Zo ja, welke ?

Antwoord ontvangen op 11 september 2013 :

1) tot 3) Mijn administratie heeft officieel nog geen kennis gekregen van een veroordeling, vermits zij nog geen kopie van een kennisgeving van het parket heeft ontvangen, hetgeen voorzien is bij koninklijk besluit van 26 november 2010. 

Desalniettemin heb ik via Justitie vernomen dat er een dertiental veroordelingen geweest zijn, waarvan de tenuitvoerlegging op stapel staat. Ik ken echter geen precieze details van deze veroordelingen.  

4) Via de publicatie van de wetgeving waren de producenten van alcoholsloten op de hoogte van de definitieve technische eisen die aan het alcoholslot op de Belgische markt werden gesteld. Hierna waren zij in staat om hun toestel aan te passen, conform voornoemde eisen. Het alcoholslot type Dräger Interlock XT heeft een modelgoedkeuring verkregen in oktober 2011. In november 2011 werd vervolgens het Belgische Instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV) als omkaderingsinstelling erkend. Het duurde nog tot september 2012 vooraleer het eerste dienstencentrum, Krautli, kon worden erkend. Ondertussen zijn er dus reeds veroordelingen uitgesproken, maar heeft het openbaar ministerie deze nog niet ten uitvoer kunnen leggen. De administratie van Justitie heeft mij verzekerd dat hier binnen Justitie hard aan wordt gewerkt, tezamen met experten van de politieparketten en het College van procureurs-generaal.   

5) Het alcoholslot zal mijn inziens meer en meer worden opgelegd eens de tenuitvoerlegging ervan op punt staat en het eindelijk succesvol in praktijk kan worden toegepast.  

Het European Transport Safety Council (ETSC) plant op 5 september 2013 in het federale parlement een “Safe and Sober Seminar”, waarbij het de bedoeling is om het alcoholslot onder de positieve aandacht van alle belanghebbenden te brengen.