Kinderbijslag - Kinderen van wie het woonland niet België is - Overzicht - Fraude - Bilaterale akkoorden
gezinsuitkering
fraude
migrantenkind
officiële statistiek
bilaterale overeenkomst
19/6/2013 | Verzending vraag |
18/9/2013 | Rappel |
12/11/2013 | Rappel |
13/12/2013 | Herkwalificatie |
20/1/2014 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9371
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4573
Europese reglementering waarborgt aan de sociaal verzekerde de uitbetaling van de gezinsbijslag voor zijn of haar kinderen. Die reglementering geldt voor sociaal verzekerden die verblijven in de landen die behoren tot de Europese Economische Ruimte (EER) en die er een beroepsactiviteit uitoefenen, er een rente genieten, of het statuut van inwonende hebben. Daarnaast heeft België bilaterale akkoorden aangaande de kinderbijslag met een aantal landen buiten de EER gesloten. De kinderbijslag ligt in die gevallen lager dan het Belgische barema en het aantal rechthebbende kinderen is beperkt tot vier.
Het komt er dus op neer dat een vader die in België komt werken en derhalve RSZ betaalt (of betaald heeft) rechten qua kinderbijslag opbouwt voor zijn kinderen die niet in België wonen, België misschien zelfs nooit gezien hebben en die niet de Belgische of dubbele nationaliteit dragen. Het lijkt mij dan ook niet ondenkbaar dat dit de deur kan openzetten voor een vorm van fraude. Hoe kan men immers het bestaan van die kinderen bewijzen? Voor zover ik weet hebben wij geen instantie die bevoegd is om ter plaatse te controleren of die kinderen daadwerkelijk bestaan.
Ik heb dan ook volgende vragen voor de geachte staatssecretarissen:
1) Hoeveel kinderen die niet in België wonen, genieten van deze maatregel?
2) Graag had ik de cijfers ontvangen voor 2009, 2010, 2011 en 2012, opgedeeld per land, binnen en buiten de EER.
3) Welke bedragen betalen wij jaarlijks uit aan kinderbijslag voor kinderen die niet in België wonen? Graag had ik de cijfers ontvangen voor 2009, 2010, 2011 en 2012, opgesplitst voor de landen binnen en buiten de EER.
4) Is er reeds fraude vastgesteld? Welke soorten misbruik? Welke stappen worden ondernomen wanneer men vermoedt dat kinderen niet bestaan?
5) In Nederland ligt een wetsvoorstel klaar om de bilaterale akkoorden aangaande kinderbijslag te schrappen en voor de landen binnen de EER de barema's aan te passen aan de levensduurte van het land. Is er bij ons reeds nagedacht over een dergelijke wetswijziging? Wat is uw persoonlijk standpunt daaromtrent?
In antwoord op uw vraag kan ik u het volgende meedelen.
1 & 2 & 3. Hieronder vindt u, als antwoord op de eerste drie vragen, de evolutie van het aantal buiten het Rijk opgevoede kinderen in tabel 1 en de daaraan gekoppelde uitgaven in tabel 2 over de periode van 2009 – 2012. Het gaat hier om de aantallen kinderen van rechthebbenden van vreemde nationaliteit die in het stelsel voor werknemers een recht uitoefenen en die in het buitenland opgevoed worden. De kinderen zijn niet noodzakelijk van een vreemde nationaliteit.
Samen vormen Frankrijk, Nederland en Polen 88,92 % van het totaal aantal kinderen opgevoed buiten het rijk in 2012. In het geval van Frankrijk en Nederland zijn dit voornamelijk grensarbeiders.
Het aantal voor Marokko (1 253 gevallen, 2,76 % van het totaal aantal kinderen) kan voornamelijk toegewezen worden aan de historische immigratie gerelateerd aan de tewerkstelling in de steenkoolmijnen en de daaruit volgende bilaterale overeenkomsten. Het aantal kinderen in de landen met een bilaterale overeenkomst heeft een sterke daling gekend en telt nog maar 3,67 % van de kinderen en maar 1,13 % van de uitgaven. Het lage aandeel in de uitgaven kan verklaard worden door de lagere barema’s die gelden voor de bilaterale overeenkomsten.
Er is recent een belangrijke stijging van het aantal Poolse werknemers in bijvoorbeeld de bouwsector waardoor een stijging van het aantal kinderen opgevoed in Polen geconstateerd wordt.
Verder moet duidelijk gesteld worden dat de uitgaven in deze context op een globaal niveau gecompenseerd worden voor gezinnen in België die het recht op kinderbijslag op een gelijkaardige manier openen in een ander land. In 2011 (de cijfers voor 2012 zijn nog niet beschikbaar) kregen gezinnen in België 99,8 miljoen euro uit de drie buitenlandse regelingen waarvoor gegevens beschikbaar zijn (Frankrijk, Luxemburg en Nederland) tegenover 69,4 miljoen euro uitgaven van het Belgische stelsel voor werknemers aan gezinnen in het buitenland (het werknemersstelsel vertegenwoordigt 75 % van het totaal aantal kinderen in de Belgische regelingen).
Tabel 1: Evolutie van het aantal buiten het Rijk opgevoede kinderen (per land), 2009-2012 (antwoord op vragen 1 en 2)
Land van verblijf vanhet kind |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
EEE/EER |
37.839 |
39.539 |
42.135 |
43.594 |
Allemagne Duitsland |
304 |
327 |
386 |
412 |
France Frankrijk |
28.710 |
29.387 |
30.485 |
30.847 |
Italie Italië |
465 |
486 |
523 |
532 |
Luxembourg Luxemburg |
76 |
83 |
109 |
96 |
Pays-Bas Nederland |
5.390 |
5.536 |
5.788 |
5.944 |
Danemark Denemarken |
9 |
16 |
6 |
15 |
Ireland Ierland |
12 |
13 |
12 |
24 |
Royaume-Uni Verenigd Koninkrijk |
161 |
183 |
190 |
160 |
Grèce Griekenland |
69 |
77 |
90 |
72 |
Espagne Spanje |
459 |
524 |
603 |
592 |
Portugal |
345 |
392 |
396 |
469 |
Autriche Oostenrijk |
28 |
24 |
31 |
24 |
Finlande Finland |
4 |
8 |
5 |
11 |
Suède Zweden |
33 |
37 |
47 |
43 |
Chypre Cyprus |
- |
- |
- |
1 |
Norvège Noorwegen |
- |
- |
9 |
9 |
Estonie Estland |
3 |
3 |
3 |
5 |
Hongrie Hongarije |
41 |
52 |
72 |
51 |
Lettonie Letland |
3 |
6 |
12 |
25 |
Lituanie Litouwen |
1 |
3 |
2 |
10 |
Malte Malta |
34 |
- |
- |
- |
Pologne Polen |
1.479 |
2.119 |
2.869 |
3.555 |
République tchèque Tsjechië |
34 |
21 |
52 |
57 |
Slovaquie Slowakije |
37 |
55 |
78 |
94 |
Slovenie Slovenië |
5 |
4 |
11 |
8 |
Roumanie Roemenië |
101 |
139 |
292 |
446 |
Bulgarie Bulgarije |
36 |
44 |
64 |
92 |
HORS EEE EUROPE BUITEN EER EUROPA |
304 |
379 |
446 |
445 |
Suisse Zwitserland |
59 |
86 |
108 |
112 |
Croatie Kroatië |
58 |
84 |
90 |
86 |
Macedoine Macedonië |
- |
3 |
5 |
18 |
Turquie Turkije |
184 |
200 |
232 |
223 |
Serbie Servië |
1 |
1 |
1 |
1 |
Montenegro |
1 |
- |
- |
0 |
Kosovo |
- |
2 |
9 |
4 |
Bosnie-Herzegovine Bosnië-Herzegovina |
1 |
3 |
1 |
1 |
HORS EEE AFRIQUE BUITEN EER AFRIKA |
1.699 |
1.592 |
1.502 |
1.332 |
Algérie Algerije |
9 |
8 |
7 |
4 |
Maroc Marokko |
1.645 |
1.542 |
1.444 |
1.253 |
Tunisie Tunesië |
45 |
42 |
51 |
75 |
TOTAAL BUITEN EER |
2.003 |
1.971 |
1.948 |
1.777 |
ALGEMEEN TOTAAL |
39.842 |
41.510 |
44.083 |
45.371 |
Tabel 2: Evolutie van de bedragen uitgekeerd aan buiten het Rijk opgevoede kinderen (per land), 2009-2012 (antwoord op vraag 3)
Land van verblijf vanhet kind |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
EEE/EER |
57.861.665 € |
62.780.213 € |
68.065.569 € |
74.908.416 € |
Allemagne Duitsland |
549.493 € |
628.386 € |
633.348 € |
676.624 € |
France Frankrijk |
42.034.766 € |
44.533.445 € |
47.606.671 € |
50.460.123 € |
Italie Italië |
1.168.477 € |
1.206.657 € |
1.280.445 € |
1.405.916 € |
Luxembourg Luxemburg |
125.083 € |
107.248 € |
148.889 € |
159.046 € |
Pays-Bas Nederland |
7.481.161 € |
8.515.946 € |
8.431.287 € |
9.167.507 € |
Danemark Denemarken |
3.994 € |
8.006 € |
1.923 € |
13.615 € |
Ireland Ierland |
20.994 € |
15.587 € |
43.179 € |
58.402 € |
Royaume-Uni Verenigd Koninkrijk |
257.681 € |
256.458 € |
282.962 € |
292.302 € |
Grèce Griekenland |
174.765 € |
173.772 € |
218.542 € |
170.924 € |
Espagne Spanje |
1.156.192 € |
1.291.911 € |
1.474.594 € |
1.592.888 € |
Portugal |
788.321 € |
889.075 € |
941.899 € |
1.057.098 € |
Autriche Oostenrijk |
47.768 € |
37.569 € |
39.007 € |
37.696 € |
Finlande Finland |
6.476 € |
8.705 € |
14.365 € |
16.082 € |
Suède Zweden |
36.647 € |
47.949 € |
53.801 € |
58.205 € |
Chypre Cyprus |
- € |
- € |
- € |
2.023 € |
Norvège Noorwegen |
|
|
|
15.347 € |
Estonie Estland |
2.071 € |
1.057 € |
5.635 € |
3.802 € |
Hongrie Hongarije |
76.753 € |
117.155 € |
170.480 € |
138.030 € |
Lettonie Letland |
1.648 € |
1.499 € |
16.077 € |
46.506 € |
Lituanie Litouwen |
3.720 € |
234 € |
4.693 € |
20.080 € |
Malte Malta |
- € |
- € |
- € |
2.206 € |
Pologne Polen |
3.392.850 € |
4.396.603 € |
5.833.304 € |
7.945.570 € |
République tchèque Tsjechië |
85.581 € |
37.130 € |
126.884 € |
134.665 € |
Slovaquie Slowakije |
89.838 € |
65.916 € |
109.055 € |
226.987 € |
Slovenie Slovenië |
6.877 € |
4.788 € |
13.480 € |
16.570 € |
Roumanie Roemenië |
259.283 € |
326.292 € |
499.584 € |
994.423 € |
Bulgarie Bulgarije |
91.227 € |
108.826 € |
115.464 € |
195.780 € |
HORS EEE EUROPE BUITEN EER EUROPA |
312.556 € |
530.930 € |
509.896 € |
542.682 € |
Suisse Zwitserland |
111.924 € |
142.441 € |
201.899 € |
236.398 € |
Croatie Kroatië |
60.296 € |
240.179 € |
163.461 € |
156.453 € |
Macedoine Macedonië |
1.100 € |
6.042 € |
22.463 € |
40.210 € |
Turquie Turkije |
138.638 € |
136.620 € |
120.697 € |
108.285 € |
Serbie Servië |
197 € |
1.251 € |
- € |
175 € |
Montenegro |
99 € |
- € |
- € |
- € |
Kosovo |
- € |
2.434 € |
1.065 € |
843 € |
Bosnie-Herzegovine Bosnië-Herzegovina |
302 € |
1.963 € |
311 € |
319 € |
HORS EEE AFRIQUE BUITEN EER AFRIKA |
648.351 € |
651.191 € |
599.906 € |
551.567 € |
Algérie Algerije |
- € |
- € |
- € |
- € |
Maroc Marokko |
627.367 € |
627.001 € |
579.286 € |
518.875 € |
Tunisie Tunesië |
20.984 € |
24.190 € |
20.620 € |
32.692 € |
TOTAAL BUITEN EER |
960.907 € |
1.182.121 € |
1.109.801 € |
1.094.249 € |
ALGEMEEN TOTAAL |
58.822.573 € |
63.962.334 € |
69.175.370 € |
76.002.666 € |
4. In antwoord op uw vierde vraag deel ik u
mee dat in het kader van de Europese verordeningen het formulier E401
over de gezinssamenstelling voor het recht op gezinsbijslag gebruikt
wordt om het bestaan van kinderen te bevestigen en om te bevestigen
dat ze zich in een andere lidstaat dan België bevinden. Dat
document wordt uitgereikt door de dienst bevolking of door de
autoriteit/overheidsdienst die bevoegd is voor de burgerlijke stand
van de woonplaats van de gezinsleden. Er werd echter geen enkel geval
gemeld aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers
(RKW) waarbij Belgische kinderbijslag betaald werd
voor onbestaande kinderen in een andere Europese unie (EUà-lidstaat.
Gelijktijdig bijslag ontvangen in twee staten, enerzijds op basis van
de woonplaats van de rechtgevende kinderen en anderzijds op basis van
een beroepsactiviteit of een daaraan gelijkgestelde situatie in
België is niet onmogelijk. Dat soort fraude wordt ontdekt
dankzij de rechtstreekse gegevensuitwisselingen tussen de
betaalinstellingen van de twee staten of tussen hun respectievelijke
verbindingsorganen.
In het kader van de bilaterale overeenkomsten wordt de gezinssituatie in het land van herkomst een eerste keer gecontroleerd bij het onderzoek naar het recht en vervolgens jaarlijks via een specifiek formulier dat door de autoriteit/overheidsdienst die bevoegd is voor de burgerlijke stand van die staat wordt ingevuld. De bevoegde autoriteit van de woonstaat zorgt ervoor dat de gegevens over de gezinssamenstelling correct zijn maar aangezien die papieren documenten via de sociaal verzekerde worden doorgestuurd kan niet gegarandeerd worden dat de gegevens ervan waarheidsgetrouw zijn. Als vermoed wordt dat fraude gepleegd wordt, vraagt de RKW als verbindingsorgaan de medewerking van het verbindingsorgaan van de betrokken staat om duidelijkheid te verkrijgen.
Er kunnen inderdaad geen huisbezoeken uitgevoerd worden in andere lidstaten dan België.
5. In verband met uw vijfde vraag over voorstellen besproken in Nederland vestig ik uw aandacht op het feit dat de federale regering het niet aangewezen acht de bilaterale akkoorden ter discussie te stellen omdat de kinderbijslag vanaf 1 juli 2014 wordt overgedragen aan de deelstaten. In verband met de situatie voor kinderen die verblijven op het grondgebied van een Lidstaat waar de Europese Verordeningen van toepassing zijn, vestig ik uw aandacht op het feit dat die Verordeningen iedere vorm van discriminatie verbieden op basis van het feit dat het kind niet in België verblijft. Het Europees Hof van Justitie besloot overigens dat de regeling van het Groothertogdom Luxemburg voor sommige kinderen van 18 jaar en ouder die niet in Luxemburg verbleven discriminerend was.
Ik herinner eraan dat de programmawet van 28 juni 2013 (Belgisch Staatsblad van 1 juli 2013) verschillende belangrijke bepalingen bevat tot bestrijding van sociale fraude in de kinderbijslagregeling en tot terugvordering van bedragen die in dit verband ten onrechte betaald werden.