Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9344

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 13 juni 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Teruglopende dienstverlening in de regio Aalst en Burst

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
spoorwegstation

Chronologie

13/6/2013Verzending vraag
10/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9344 d.d. 13 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent voerden heel wat reizigers actie tegen het beleid van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) die blijkbaar systematisch de dienstverlening in Burst, regio Aalst, afbouwt. Vooral de recente beslissing om het loket in het station te sluiten, wekte veel commotie. Dit betekent onder meer dat reizigers voor dienstverlening met betrekking tot een abonnement naar andere stations moeten gaan.

Tegelijkertijd - en paradoxaal - wordt het transport tussen deze regio en Brussel steeds meer intensief. Het gebruik van de wagen lijkt steeds meer een onmogelijke zaak. Redenen te meer om juist in een accuraat openbaar vervoer te investeren. De actievoerders verwijzen daarom naar een plan om tussen Geraardsbergen, Zottegem, Herzele, Burst en Aalst een voorstadslijn te ontwikkelen.

Hierover de volgende vragen.

1) Bevestigt de minister dat de NMBS-dienstverlening in de regio Burst-Aalst systematisch afneemt, onder andere door de sluiting van het loket in het station van Burst?

2) Beaamt hij dat de verbinding tussen Zottegem en Aalst quasi onmogelijk werd en dat zich in de ganse regio veel problemen voordoen qua verbindingen tussen de regionale woonkernen (Geraardsbergen, Zottegem, Herzele, Burst…)?

3) Hoe verklaart de minister deze evolutie, rekening houdend met de quasi onmogelijkheid om zich op spitsuren met de wagen te verplaatsen?

4) Bestaan er plannen om het treinverkeer in die regio terug performant en adequaat te maken, zowel qua verbindingen als qua dienstverlening in de stations?

Antwoord ontvangen op 10 oktober 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee :

1. De NMBS moet haar middelen op de beste manier beheren. Op basis van een analyse van de verkoopstransacties bleek dat in Burst gemiddeld 72 vervoerbewijzen per dag verkocht werden. Dit is ver onder de minimumnorm van 100 die gesteld werd voor een klein station.

2 en 3. De NMBS biedt nog steeds een ruim aanbod aan treinverbindingen in de aangehaalde regio:

4. De NMBS voorziet geen wijzigingen in de bediening van de betrokken stations voor de treindienst van december 2013.

Het transportplan december 2014 is nog ter studie.