Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9100

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 mei 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen - Zwartrijders - Innen van boetes - Deurwaarders - Kostprijs

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
geldboete
officiële statistiek
gerechtsdeurwaarder
plaatsbewijs

Chronologie

23/5/2013Verzending vraag
2/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9100 d.d. 23 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Helemaal terecht verklaarde de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen (NMBS) de oorlog aan zwartrijders. Deze oorlogsverklaring houdt onder andere in dat betrapte zwartrijders hun boete binnen zes weken moeten betalen. Indien niet tijdig betaald, engageert de NMBS meteen een gerechtsdeurwaarder. De praktijk wijst echter uit dat ook deze formule niet echt succesvol lijkt. Van de 100 miljoen te betalen boetes werd er nauwelijks 5,2 miljoen euro of 5,2 % gerecupereerd.

Hierover de volgende vragen.

1) Voor hoeveel euro werden er respectievelijk in 2011 en 2012 boetes uitgeschreven?

2) Hoeveel hiervan (absoluut en relatief) werd, in beide jaren, spontaan betaald?

3) Hoeveel hiervan werd , in beide jaren, gerecupereerd door tussenkomst van een deurwaarder?

4) Hoeveel bedroegen de kosten voor deze deurwaarders, voor beide jaren?

5) Welke evaluaties maakt de NMBS bij analyse van deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 2 september 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep de volgende elementen mee:

Voorafgaande opmerkingen:

De samenwerking tussen de NMBS en de gerechtsdeurwaarders ging van start in november 2011.

De som van 5,2 miljoen euro die het geachte lid aanhaalt, vertegenwoordigt de recuperaties die in 2012 werden ontvangen voor de dossiers van de onregelmatigheidsvaststellingen (C170) van 2007 tot 2012. Er is dus geen verband tussen de gerecupereerde bedragen van een welbepaald jaar en de dossiers die in een ander jaar werden opgesteld.

De som van 100 miljoen euro is een theoretische recuperatiesom wetende dat dit bedrag bestaat uit de prijs van de reizen, die in de meeste gevallen wordt verhoogd met een vast bedrag van 200 euro.

De dossiers worden naar de gerechtsdeurwaarders gestuurd wanneer de Klantendienst van de NMBS geen resultaten heeft behaald of wanneer er essentiële gegevens ontbreken zoals de personalia van de overtreders.

1. en 2. Onderstaande cijfers vertegenwoordigen het aantal C170 dat werd opgesteld door het begeleidingspersoneel. Meer dan 50 % van de gevallen worden afgesloten door de Klantendienst als gevolg van de betaling door de overtreder of als gevolg van een commercieel gebaar van de Klantendienst (abonnement vergeten).

2011: 486 185 C170 voor een bedrag van 13 405 706 euro

2012: 517 467 C170 voor een bedrag van 14 158 048 euro

Wanneer niet wordt betaald, wordt een herinnering gestuurd naar de overtreder die dan 30 dagen de tijd krijgt om zijn schuld te vereffenen. Na die termijn wordt het dossierbedrag verhoogd met een vaste som van 200 euro en doorgestuurd naar de gerechtsdeurwaarders.

Het aantal opgelegde boetes in 2012, opgesplitst naar gelang het feit of deze onmiddellijk, binnen de 14 dagen, na een verwittiging of na een tussenkomst werden geregeld is als volgt:

 

 Onmiddellijk

Binnen de 14 dagen(*)

 Na verwittiging

 Na deurwaarder

Aantal

 23.780

 116.483

 57.326

 10.950

(*) gratis regelingen voor vergeten treinkaarten inbegrepen.

In 2012 werden er geen dagvaardingen betekend. In 2012 werd eerst een uitgebreide minnelijke fase doorlopen.

3. Er werden voor de periode 2005 tot 2009 518 326 C170 (Vaststellingen van onregelmatigheid reizigers) doorgestuurd naar de gerechtsdeurwaarder voor een openstaand bedrag van 106 788 028,83 euro. Hiervan werd er reeds 3 045 314,34 euro ontvangen of werd er een afbetalingsplan voor opgemaakt.

4. De recuperatie is een werk van lange duur. De door de NMBS doorgestuurde dossiers moeten geanalyseerd en aangevuld worden vooraleer maningen naar de overtreders worden gestuurd. Eind 2012 hadden de gerechtsdeurwaarders meer dan een miljoen C170 ontvangen.

Zo werden er tussen eind 2011 en eind 2012 119 000 maningen verstuurd voor ongeveer 500 000 dossiers C170. Omdat de verjaring vijf jaar is, werden de maningen verstuurd voor de dossiers van 2007 tot 2012. De kosten voor een maning zijn vastgelegd in een koninklijk besluit van 1976 (gerechtskosten) en bedragen 8,0518 euro.

5. De stijging van het aantal C170 in de laatste jaren is te wijten aan een toename van de controles en het aantal reizigers.

De controle van de vervoerbewijzen leidt jammer genoeg soms tot verbale en fysieke agressie. Daarom neemt de NMBS deze vaststelling bijzonder ernstig en stelt ze alles in het werk om ze grondig aan te pakken.

De stijging van de effectieven in de bijzondere controlebrigades maar ook bij de politiediensten (Federale politie en Securail) zijn punten die opgenomen zijn in het huidige beheerscontract.

De actie van de gerechtsdeurwaarders past bijgevolg uiteraard in de strijd tegen agressie maar dient ook als duidelijk signaal naar het personeel toe over het nut van hun werk.

De impact van de gerechtsdeurwaarders laat zich ook voelen door de snellere reactie van de overtreders die ofwel vlugger betalen ofwel sneller de NMBS contacteren.