Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8919

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 3 mei 2013

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken

De onmogelijkheid om de lonen van werknemers met een bedrijfswagen correct te berekenen

loonbelasting
voertuig

Chronologie

3/5/2013Verzending vraag
31/7/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3247

Vraag nr. 5-8919 d.d. 3 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De sociale secretariaten luidden de alarmbel, want ze zijn niet in staat om de lonen van zo'n 400.000 werknemers correct te berekenen. De oorzaak ligt bij de federale overheid, meer bepaald bij Financiën. Want de nieuwe coëfficiënt om het fiscaal voordeel van een bedrijfswagen te verrekenen is nog niet bekendgemaakt. Door het ontbreken van dit coëfficiënt is een exacte berekening van het nettoloon niet mogelijk, omdat op dit fiscaal voordeel, ook wel "voordeel alle aard" genoemd, ook bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden.

De gevolgen zijn legio. Zo zullen zeker alle lonen van januari en februari moeten worden herrekend. Dat veroorzaakt extra kosten, naar schatting 4 tot 8 miljoen euro. Wellicht zullen ook de betrokken personeelsleden er niet vrolijk van worden, want de Unie van erkende secretariaten (USS) vermoedt dat de nieuwe coëfficiënt niet meteen het nettoloon positief zal bepalen.

De USS klaagt deze toestand aan en pleit ervoor om het coëfficiënt vroeger, reeds in december van het voorafgaande jaar, te communiceren.

Bevestigt de minister dat de coëfficiënt voor de berekening van de fiscale consequenties van de bedrijfswagen begin maart nog niet bekend was?

Hoe evalueert de minister de kritiek van de sociale secretariaten dat het ontbreken van deze informatie een aantal belangrijke problemen veroorzaakt, onder andere een geraamde schade van 3 à 4 miljoen euro omdat de lonen van minstens januari en februari moeten worden herrekend en de nettolonen van ongeveer 400.000 werknemers wellicht a posteriori negatief zullen worden aangepast?

Hoe verklaart de minister dat dit coëfficiënt niet tijdig werd gecommuniceerd? Wie draagt hiervoor de aansprakelijkheid?

Kan de minister waarborgen dat de bekendmaking van dit coëfficiënt voor 2014 al in december van dit jaar zal geschieden?

Antwoord ontvangen op 31 juli 2013 :

Voor de vaststelling van de referentie-CO2-uitstoot, moet de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën een beroep doen op gegevens van de diensten van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Conform Artikel 8, van Europese Verordening 2009/443/Europese Unie, rapporteert de FOD Mobiliteit en Vervoer jaarlijks de CO2-emissies van nieuw ingeschreven personenauto’s aan de Europese Commissie. Deze berekening en rapportage gebeurt ieder jaar tegen 28 februari met betrekking tot de nieuw ingeschreven personenauto’s van het voorgaande kalenderjaar. Voor de in 2012 nieuw ingeschreven personenwagens werden de gegevens ons pas op 15 februari 2013 medegedeeld.  

Het ontwerp van koninklijk besluit kreeg een gunstig advies van de Inspectie van Financiën op 22 februari en de akkoordbevinding van de minister van Begroting op 15 maart 2013. Het besluit werd op 3 april 2013 door het Staatshoofd ondertekend en werd vervolgens op 8 april 2013 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. 

Het is nooit mijn bedoeling geweest om de aanpassing van het voordeel van alle aard retroactief toe te passen. Er zal dus helemaal geen herberekening van de lonen van 400 000 werknemers moeten gebeuren. De vrees van de unie van sociale secretariaten is compleet onterecht en zij zijn daarvan al door mijn kabinet op de hoogte gebracht. Voor dieselmotoren blijft de coëfficiënt ongewijzigd. Het voordeel van alle aard stijgt dus voor dieselwagens niet. Voor de voertuigen met een benzine, LPG of aardgasmotor stijgt de gemiddelde CO2-uitstoot met 1 gram, dat wil zeggen dat het voordeel van alle aard zelfs daalt. 

De aangepaste schaal is voor het eerst in de bedrijfsvoorheffing van toepassing op de voordelen van alle aard toegekend vanaf 1 april 2013. 

Ik kan niet waarborgen dat de bekendmaking van de bedoelde referentie- CO2-uitstoot voor 2014 eerder zou gebeuren, aangezien mijn administratie afhankelijk is van de gegevens van de FOD Mobiliteit en Vervoer.