Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-888

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchthavens - Veiligheid - Zwarte lijst vliegtuigmaatschappijen

luchthaven
veiligheid van het luchtverkeer
luchtvervoer

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
24/2/2011Antwoord

Vraag nr. 5-888 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Belgische overheid maakt en beheert een lijst met vliegtuigmaatschappijen en vliegtuigen die omwille van hun bedenkelijk en dus negatieve imago niet (meer) worden toegelaten in ons luchtruim. De laatste weken veroorzaakten vliegtuigen van het type Tupolev-154 enkele ernstige ongevallen. Deze Russische toestellen, vaak veertig jaar oud, dragen al geruime tijd een weinig positieve reputatie, met een waslijst aan gecorreleerde incidenten. Blijkbaar evolueerde dit toestel van gewaardeerd en glorievol naar een gevaarlijke rammelmachine. Grote luchtvaartmaatschappijen zoals Aeroflot en ook de Chinese staatsmaatschappij, die vroeger veelvuldig met Tupolevs vlogen, zien hoe langer hoe meer af van het gebruik van dit toestel. Deze vliegtuigen verdwijnen dan ook uit hun vloten en worden overgenomen door meer bedenkelijke maatschappijen.

Naar aanleiding van deze recente voorvallen de volgende vragen:

1) Welke vliegtuigmaatschappijen staan op de zwarte lijst en mogen niet vliegen op Belgische luchthavens en / of mogen het Belgische luchtruim niet binnen? Wanneer is deze lijst voor het laatst aangepast en welke wijzigingen werden toen aangebracht?

2) Staat de Tupolev-154 op deze lijst, en dit voor alle maatschappijen die ermee vliegen?

3) Is het voor dit type vliegtuig niet verantwoord om een algemeen verbod binnen het Belgische luchtruim af te kondigen? Immers, kan de geachte minister na zoveel ongelukken het risico nemen dat er met dit toestel ooit een ongeluk gebeurt op Belgisch of Europees territorium? Plant hij hieromtrent concrete maatregelen? Zo ja, welke en op welke termijn? Zo neen, waarom niet?

4) Zal hij dit probleem eveneens bespreken met zijn collega's van de Europese Unie? Zo ja, op welke termijn? Zo neen, waarom niet?

Antwoord ontvangen op 24 februari 2011 :

De huidige versie van de Europese zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen (beschikbaar op de website van de Europese Commissie) is van kracht sinds 23 november 2010. Er staan vier maatschappijen op met een volledig vliegverbod in het Europese luchtruim en tien maatschappijen met een gedeeltelijk vliegverbod. Daarenboven staan er vijftien landen op de lijst waarvan alle maatschappijen een vliegverbod hebben voor het Europese luchtruim en vier landen waarvan enkele maatschappijen, slechts indien ze bepaalde beperkingen respecteren, toch mogen vliegen in Europa.

De Tupolev 154 bevindt zich niet specifiek op deze lijst: de bedoeling daarvan is om onveilige luchtvaartmaatschappijen uit het Europese luchtruim te weren. Geen enkel vliegtuigtype is in beginsel onveilig. Alvorens tot het luchtverkeer toegelaten te worden, moet het in het bezit zijn van een typecertificaat. Dat wordt door de bevoegde autoriteiten slechts toegekend nadat bij uitvoerige tests is gebleken dat het toestel aan alle voorwaarden van luchtwaardigheid voldoet. Het opstellen van een onderhoudsprogramma (dat het behoud van de luchtwaardigheid op langere termijn moet garanderen) is één van de voorwaarden om een typecertificaat te bekomen.

Het nauwgezet opvolgen van onder meer de verplichte onderhoudsprocedures door de luchtvaartmaatschappijen en van de luchtverkeersregels door de cockpit-bemanningen zijn de basisvoorwaarden voor een veilig luchtverkeer. Op het naleven van deze voorschriften wordt streng toegezien door de bevoegde autoriteiten (in België het directoraat-generaal Luchtvaart).