Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8614

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 maart 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Winterbanden - Verplichting - Beleid

luchtband
verkeersveiligheid
automobieluitrusting
veiligheidsinrichting

Chronologie

27/3/2013Verzending vraag
14/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8614 d.d. 27 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recentelijk adviseerde de mobiliteits- en automobielorganisatie Vlaamse Automobilistenbond (VAB) om de mogelijke verplichting om wagens in de winter uit te rusten met winterbanden, niet door te voeren. Een analyse van de verkeersongevallen wijst twee zaken uit:

a) Bij een overgroot deel van de ongevallen speelt het soort banden geen rol van betekenis.

b) Chauffeurs met winterbanden overschatten juist daardoor de mogelijkheden van hun voertuig bij sneeuw en ijzel.

Daarenboven blijken winterbanden enkel doeltreffend bij een temperatuur van minder dan 7°. Eens warmer - en dat gebeurt zeer frequent in onze winters - zijn winterbanden eerder contraproductief.

Hierbij de volgende vragen.

1) Hoe evalueert de geachte staatssecretaris de analyses en aanbeveling inzake de winterbanden vanwege de VAB?

2) Voor welk beleid ter zake kiest hij, gebaseerd op welke gegevens en argumenten?

Antwoord ontvangen op 14 oktober 2013 :

1 en 2) Het was noodzakelijk om het debat over winterbanden te objectiveren om de beste oplossing te vinden.

Daarom heb ik aan het Belgische Instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV) een studie gevraagd, waarvan de resultaten mij in juni werden bezorgd.

Deze studie bevestigt mij dat winterbanden de mobiliteit van bepaalde voertuigen kunnen verbeteren en het aantal kleine ongevallen kunnen verminderen. Daarentegen heeft de studie aangetoond dat dit type band niet direct een afname van de ernst van ongevallen betekent en het zou het probleem van geblokkeerde of geschaarde vrachtwagens niet oplossen. Daarnaast bestaat het risico dat sommige bestuurders, denkend dat ze beschermd worden door dergelijke banden, hun rijgedrag aanpassen en meer risico’s nemen. De studie bevestigt dus de analyse van de VAB. 

Tot besluit wil ik de winterbanden in deze fase niet verplicht maken, maar ik wens, ook rekening houdend met de meteorologische context in België, initiatieven voor te stellen om de chauffeurs zonder winterbanden te sensibiliseren om winterbanden te gebruiken of om alternatieve vervoerswijzen te gebruiken bij winterse omstandigheden.

Men moet derhalve geen hervorming verwachten voor de komende winter.