Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8123

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 14 februari 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

E-ticket - NMBS - Sms en smartphone - Toepassingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
plaatsbewijs
mobiele telefoon
mobiele communicatie

Chronologie

14/2/2013Verzending vraag
7/6/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8123 d.d. 14 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Voor vluchten naar de meeste Europese bestemmingen hebben reizigers vanaf Schiphol sinds maart 2009 geen papieren instapkaart meer nodig. Luchtvaartmaatschappij KLM rolt een geslaagde proef met de instapkaart per sms, mms of smartphone verder uit.

Reizigers moeten voor de service via internet inchecken. Ze krijgen daarna een barcode naar hun telefoon gestuurd. Bij gewone telefoons komt de code per sms binnen. Telefoons met mms kunnen de code als plaatje ontvangen. Gebruikers van smartphones, zoals de iPhone van Apple en de BlackBerry, kunnen de barcode uit hun e-mail halen.

In 2008 startte de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) met een proefproject. Treinreizigers kunnen dan een treinticket online boeken. Ze krijgen van de NMBS een sms toegestuurd die geldt als vervoersbewijs. De conducteur controleert aan de hand van de ontvangen sms en knipt dus geen kaartjes meer. Op die manier hoopt de NMBS de lange wachttijden aan het loket te voorkomen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen van de geachte minister:

1. Hoever staat de NMBS met het invoeren van nieuwe toepassingen rond sms en de smartphone? Wat is reeds in voege en vooral, waaraan wordt gedacht?

2. Kan de geachte minister uitvoerig aangeven wat de stand van zaken is inzake het proefproject rond bestellen en ontvangen van treintickets per sms dat in 2008 uit de startblokken zou schieten?

3. Is het proefproject gelanceerd? Zo ja, waarom weet niemand dit? Zo neen, wat is de reden van de vertraging en wanneer mogen we dit project verwachten, alsook in welke stations?

4. Kan de minister aangeven welke de eerste resultaten zijn voor het geval het proefproject uit de startblokken mocht zijn geschoten?

5. Met welke operator(en) wordt samengewerkt wat betreft de treintickets per sms of smartphone? Kan dit worden toegelicht?

6. Kan de minister aangeven of hij voorstander is van een papierloos ticket en dit zowel vanuit het standpunt van vereenvoudiging van de dienstverlening, het milieu en de administratieve kost? Beschikt hij over cijfers rond het besparingspotentieel en zo ja, kan hij deze vrijgeven?

Antwoord ontvangen op 7 juni 2013 :

1. en 6. Sinds november 2011 kunnen bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) biljetten voor binnenlandse reizen besteld worden via de mobiele website m.nmbs.be die afgeleverd worden via sms. Momenteel wordt ook de piste van iPhone ticketing uitgewerkt waarbij de aankoop van het biljet via de iPhone app zal verlopen.

Voor internationale reizen lanceerde de NMBS in december 2012 haar eigen applicatie voor smartphones, de app werd toen gelanceerd voor iPhone en Androïd. Sinds 12 maart 2013 is er ook een versie van deze app voor Windows Phone beschikbaar.

Via deze app kunnen de gebruikers:

Voor gebruikers die met andere besturingssystemen werken is er in januari 2013 ook een mobiele website gelanceerd (m.nmbs-europe.com) die eveneens de belangrijkste functionaliteiten van de smartphone app aanbiedt.

Momenteel gaat het alleen om directe ritten, maar in de toekomst zal het ook mogelijk zijn om biljetten te kopen voor reizen met aansluitingen.

De ervaring is te recent om al een impact te kunnen hebben op de verdeel- en andere kosten. NMBS Europe heeft dit in eerste instantie opgevat als een nieuw aanbod aan haar klanten met het oog op efficiëntie en eenvoud. Met deze applicatie (reserveren, betalen en het ticket ontvangen op de smartphone) is NMBS Europe een voortrekker in Europa. Immers, andere belangrijke actoren op de Europese spoorwegmarkt bieden deze dienst nog niet aan.

2. en 3. Bij de NMBS is het proefproject rond het bestellen en ontvangen van treintickets in het binnenverkeer gelanceerd in november 2011 en ondertussen toegankelijk voor alle klanten. Dit ging gepaard met een communicatie via diverse kanalen: de website van NMBS, advertenties in kranten, artikels in het gratis dagblad Metro, radiospots, enzovoort.

4. De NMBS merkt dat er voor het binnenverkeer bij de consument toch nog een soort drempelvrees bestaat voor het aankopen van producten via een mobiel toestel. De NMBS verwacht dat dit aantal sterk zal verhogen na de lancering van de sms-tickets in de iPhone- (en andere) applicaties, die wijd verspreid zijn.

In de maanden december 2012 en januari 2013 werden in totaal 560 internationale biljetten via Mobile verkocht.

5. Alle Belgische GSM-operatoren kunnen sms-tickets voor het binnenverkeer afleveren voor Belgische GSM-nummers.