De nieuwe financiering van de spoedgevallendiensten
eerste hulp
23/1/2013 | Verzending vraag |
5/3/2013 | Antwoord |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2519
Vanaf 1 juli 2013 wordt een nieuwe financiering van kracht voor de spoedgevallendiensten. In eerste instantie zal die nog gebaseerd zijn op een mix van verantwoorde bedden en activiteit. Vanaf 1 juli 2017 zal de financiering volledig op activiteit zijn gebaseerd.
Om meer duidelijkheid te krijgen over de berekeningswijze van de financiering op basis van de activiteit had ik graag het volgende geweten:
1) Wat wordt juist bedoeld met 'patiënten bij wie een registratie plaatsvindt van een MG-MZF Spoedgevallen'? Zijn dit alle patiënten die zich op de spoedgevallendienst aanbieden?
2) Wat wordt juist bedoeld met een 'patiënt die wordt opgenomen op een spoedgevallendienst' zoals vermeld in punt B., g., van de nieuwe bijlage 6?
3) Klopt het dat de patiënt bedoeld in voornoemd punt B., g. slechts voor 0,1 punt meetelt in de financiering op basis van activiteit?
4) Welke ziekenhuizen zouden op dit moment recht hebben op een gegarandeerde financiering van 30 punten op basis van de criteria bedoeld in bijlage 6?
Het koninklijk besluit van 19 november 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 april 2002 betreffende de vaststelling en de vereffening van het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen is in het Belgisch Staatsblad verschenen op 3 december 2012.
De maatregelen omvat in artikel 4, 5° van dit besluit wijzigen, vanaf 1 juli 2013, de modaliteiten van de berekening van de financiering voor verplegend en verzorgend personeel in de spoedgevallendiensten van algemene ziekenhuizen (« acute »). Het lijkt mij dientengevolge voorbarig om zich reeds uit te spreken over de gevolgen van de toepassing van deze nieuwe maatregelen.
Niettemin vindt u hieronder de antwoorden op de vragen over de inhoud van dat koninklijk besluit:
1) Het betreft alle patiënten die in de spoedgevallendiensten worden onderzocht en waarbij de minimale ziekenhuisgegevens (MZG) in de spoedgevallendienst worden geregistreerd.
2) De tekst is op dat punt duidelijk: het gaat om alle patiënten die via de spoedgevallendiensten worden geregistreerd die niet aan de eerste criteria (a-f) voldoen en die tussen 21 u en 6 u worden geregistreerd.
3) Het klopt niet dat die patiënten maar voor 0,1 UU tellen. Ze krijgen ambtshalve 1 punt en een extra 0,1. We krijgen zo voor die patiënten 1 + 0,1 = 1,1 UU.
4) Instellingen die op basis van de huidige toestand aan de voorwaarden voor de geografische afwijking voldoen:
004-Clinique Reine Astrid - Malmédy
015 Saint Nicolas - Eupen
249 Centre de Santé des Fagnes - Chimay
257 St Joseph –St Vith
717 Maas en Kempen - Maaseik