Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7804

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld) d.d. 18 januari 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Drones - Specifieke regelgeving - Privacy - Incidenten

drone
vliegtuig
veiligheid van het luchtverkeer
luchtvervoer
nieuwe technologie

Chronologie

18/1/2013Verzending vraag
23/5/2013Rappel
11/6/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7804 d.d. 18 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Er is momenteel geen bijzondere regelgeving met betrekking tot drones. Nochtans worden de toestellen breed aangeboden via doe-het-zelfkits voor drones ("Vliegklaar") en bijbehorende accessoires ("gesoldeerd en getest"). Onder impuls van de smartphone-explosie worden allerlei elektronicaonderdelen, zoals batterijen en processoren, steeds kleiner, lichter en goedkoper. Met wat software en bouwplannen die gratis op het internet te vinden zijn is het mogelijk geworden om voor enkele honderden euro's zelf een drone in elkaar te knutselen. Een drone verschilt van een klassiek modelbouwvliegtuig of -helicopter door zijn autonomie. Uitgerust met camera's, gsm's, antennes en sensoren leggen de goedkope drones ongeziene nieuwe mogelijkheden in handen van filmmakers, politie, brandweer, hulpverleners, onderzoekers, milieuactivisten en journalisten. Drones kunnen echter ook worden ingezet voor minder nobele doeleinden, zoals smokkel en spionage.

Er gelden wel regels inzake privacy, maar verder is er heden niets bepaald. Doordat in bepaalde landen steeds meer drones worden ingezet (opvolgen verkeer, stratenplannen, politie, hobby, etc.) maakt Nederland volop werk van specifieke regelgeving. De regelgeving zal onder meer een vliegbrevet omvatten, medische keuring en een luchtvaardigheidscertificaat voor de drone. Die regelgeving zal bijdragen aan een betere veiligheid in de lucht en op de grond. Daarnaast zal ze ook een weerslag hebben op de wildgroei die er langzaamaan aan het ontstaan is, met alle risico's van dien.

Graag had ik de volgende vragen voorgelegd aan de staatssecretaris:

1) Hoe reageert hij op het Nederlandse voornemen om specifieke regelgeving op te stellen voor de brevetten, het luchtwaardigheidscertificaat en de medische keuring? Overweegt hij gelijkaardige stappen in ons land?

2) Kan de staatssecretaris overlopen welke regelgeving nu reeds in voege is buiten de privacywetgeving over drones? Wat mag en wat mag niet?

3) Hebben zijn diensten reeds klachten ontvangen of hebben zij weet van incidenten met drones?

4) Is de staatssecretaris zinnens een aanvragensysteem of een licentiesysteem in te voeren om een wildgroei in bewoonde wijken te voorkomen? Kan hij een gedetailleerd antwoord geven?

Antwoord ontvangen op 11 juni 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1.1 De staatssecretaris neemt daar akte van en zijn administratie volgt de evolutie op de voet.

1.2. Eind 2011 heeft de Staatssecretaris opdracht gegeven om specifieke regelgeving uit te werken in verband met het professioneel gebruik van onbemande luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim.

2.1. Momenteel is het civiele gebruik van onbemande luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim verboden (zie Wet van 1937 en Koninklijk Besluit van 1954) omdat deze luchtvaartuigen niet over een certificaat van luchtwaardigheid beschikken en daardoor geen toegang tot het Belgisch luchtruim kunnen krijgen. Om de ontwikkelingen niet in de weg te staan heeft het Directoraat generaal Luchtvaart (DGLV) uitzonderingen toegestaan na positieve veiligheidsevaluatie voor testvluchten, onderzoeksvluchten, trainingsvluchten en demonstratievluchten. De privacywetgeving valt buiten de bevoegdheid van de Staatssecretaris.

2.2. zie 2.1.

3.1. De diensten van de Staatssecretaris hebben geen klachten ontvangen. De twee incidenten die ons bekend zijn, waren met illegale, niet-vergunde onbemande luchtvaartuigen.

4.1 Het ontwerp van Koninklijk Besluit voorziet in alle aspecten : licenties, training, operaties, vliegverkeersregels; medische keuring, onderhoud, veiligheid, melden van incidenten, logbook, enzovoort...