Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7750

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 16 januari 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Het verdelingsplan van de Nationale Loterij

Nationale Loterij
sociale uitsluiting
armoede
economische sanctie

Chronologie

16/1/2013Verzending vraag
24/1/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2774

Vraag nr. 5-7750 d.d. 16 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In juli jl. keurde de ministerraad het voorstel goed dat de minister, als voogdijminister van de Nationale Loterij uitwerkte over de verdeling van financiële ondersteuning van de Loterij aan projecten voor armoedebestrijding. Voor de particuliere organisaties die binnen deze projectoproep een dossier indienden, vormt deze subsidie een uiterst belangrijke en ook gevoelige bron van inkomsten. In sommige gevallen betekenen deze inkomsten het al dan niet overleven van de organisatie of het al dan niet kunnen uitvoeren van geplande activiteiten en engagementen aan de doelgroep van mensen in armoede.

Ik hoef de minister daarvan niet te overtuigen. Als voormalig Vlaams minister van Welzijn kent hij de precaire situatie van deze verenigingen, die vooral overleven door enthousiasme en idealisme, gekoppeld aan werkkracht en een bijzondere creativiteit als het er op aan komt om fondsen te verzamelen. Hun werk op de frontlijn van welzijn en onwelzijn, behoeft geen krans, de relevantie en impact zijn enorm. Daarom zullen weinigen ontkennen dat hier een belangrijke meerwaarde ligt van de Nationale Loterij, misschien wel meer maatschappelijke relevantie dan de vele middelen die aan prestigieuze of sterk gecommercialiseerde initiatieven worden toebedeeld. Maar ook daar vermoed ik in de minister een medestander.

Tot daar klinkt dit verhaal erg positief. Maar er dreigt een probleem, want het blijft beangstigend stil over de concrete beslissingen en dus de uitvoering van dit goedgekeurde verdelingsplan. De POD Maatschappelijke Integratie, meestal een echte bondgenoot voor iedereen die vecht voor meer gelijkheid en solidariteit, kan - of mag? - blijkbaar geen informatie verstrekken. De verenigingen maken zich hierover ongerust, er doemen allerlei angstwekkende scenario's op, de nervositeit stijgt. De non-communicatie draagt hiertoe bij. Wat gebeurde er tot nu toe met al de dossiers die al sinds april jl. werden ingediend? Hoe verloopt de werking van de jury van experts? In welke mate draagt dit systeem, dat expliciet tegemoet komt aan de kritiek van onder andere de Inspectie van Financiën, die meer transparantie eiste, bij aan een vlottere werking?

Kortom: een situatie van onduidelijkheid die leidt naar ongerustheid en ongedurigheid. Meer dan voldoende reden om de minister hierover te bevragen.

Kan de minister verduidelijken hoe en wanneer de dossiers, ingediend als antwoord op de projectoproep voor subsidiëring door de Nationale Loterij van projecten voor armoedebestrijding en bestrijding van maatschappelijke uitsluiting, tot een concreet en publiek besluit zullen leiden? Wanneer, dus uiterlijk op welk moment, zullen de indieners hieromtrent duidelijkheid verkrijgen? Op welke datum zullen de subsidies worden betaald? Hoe is de jury van experts die deze projecten beoordeelt, samengesteld?

Hoe verklaart de minister de non-communicatie hieromtrent? Wat zorgt er voor dat de projectindieners zo lang in het ongewisse bleven en blijven?

Kan de minister waarborgen dat vanaf nu, dus voor dossiers ingediend in 2013, de procedure sneller, meer open en vooral geflankeerd door meer duidelijke communicatie zal verlopen? Welke maatregelen zal de minister hieromtrent treffen?

Antwoord ontvangen op 24 januari 2013 :

De ministerraad heeft in juli, op mijn voorstel, de beslissing genomen om in het kader van het verdelingsplan van de subsidies van de Nationale Loterij voor 2012 de budgetten onder rechtstreekse voogdij van ministers, zoals deze voorheen bestonden, te concentreren op twee projectoproepen: duurzame ontwikkeling en armoedebestrijding en sociale inclusie. De benoeming van een expertenjury voor de beoordeling van de ingediende projecten is vernieuwend en garandeert een kwalitatieve en transparante beoordeling van projecten en verdeling van de subsidies.

Het verdelingsplan waartoe de ministerraad besliste werd vastgelegd in het koninklijk besluit van 3 augustus 2012. In uitvoering hiervan lanceerde de Nationale Loterij op 14 december 2012 de projectoproep armoedebestrijding en sociale inclusie. Tijdens de voorbereiding en zolang de exacte modaliteiten van de projectoproep niet vastlagen werd de communicatie naar de rechtspersonen, die eerder in 2012 een project indienden, om evidente redenen beperkt tot het aankondigen van de projectoproep. In de dagen volgend op de lancering werden de betreffende rechtspersonen op de hoogte gesteld door de diensten van de Programmatorische Overheidsdienst (POD) maatschappelijke integratie, met vermelding van de website waarop alle nodige informatie te vinden is.

Voor wat betreft de projectoproep armoedebestrijding en sociale inclusie omvatte het voorbereidende werk onder meer het afspreken van de modaliteiten, het vastleggen van de taakverdeling omtrent de praktische uitvoering met de POD Maatschappelijke Integratie, de creatie van deelpagina’s op de website van de Nationale Loterij, de opmaak van een reglement, het ontwerp van een elektronisch formulier, vertalingswerk en het aanzoeken van een jury. De jury zal bestaan uit professoren en vertegenwoordigers van koepelorganen die actief zijn binnen het domein en vertegenwoordigers van de betrokken ministers en Staatssecretarissen.

De projectoproep werd opengesteld voor indiening van projecten op 14 december 2012. Tot en met vrijdag 1 februari 2013 kunnen VZW’s, Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW’s) en CVBA’s projecten indienen met oog op het verkrijgen van een subsidie.

De communicatie hieromtrent gebeurt hoofdzakelijk via de media, via de website www.nationale-loterij.be en via de speciale website www.nationaleloterij-kansarmoede.be. Ook de POD Maatschappelijke integratie staat mee in voor de verspreiding van de informatie. Verenigingen en organisaties die reeds een project indienden in 2012 werden individueel op de hoogte gebracht. De POD Maatschappelijke integratie zal elk ingediend dossier onderzoeken en administratief opvolgen. De jury zal daarna de projecten beoordelen en beslissen over de verdeling van de gelden. Van zodra de administratieve handelingen van de weerhouden projecten afgerond zijn zullen de ministeriële besluiten genomen worden. Na controle van de verantwoordingsstukken zullen de toelagen zo vlug als mogelijk worden uitbetaald.

De realisatie van deze projectoproep zal het mogelijk maken om in geval van herneming van deze enveloppe in 2013 enkele maanden eerder tot de lancering te kunnen overgaan.