Illegalen - Transitkampen - Incidenten op de spoorweg in Oostende - Kraakpanden van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
illegale migratie
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
15/1/2013 | Verzending vraag |
18/2/2013 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7727
De spectaculaire stijging van illegalen in Oostende is grotendeels te wijten aan de strengere aanpak van illegalen in Frankrijk. Transitkampen worden er systematisch afgebroken en er wordt een sterk ontradingsbeleid gevoerd. Sinds begin dit jaar werden meer dan 800 illegalen opgepakt in Oostende. Elkeen die eens in het Bosje komt, kan zelf vaststellen dat er sprake is van een toestroom van illegalen.
Ik heb weet van veel klachten van reizigers die regelmatig illegalen over de sporen zien lopen aan de haven van Oostende. De treinen lopen daardoor bijna dagelijks vertragingen op. Voor de illegalen is het oversteken van de sporen bijzonder gevaarlijk.
Smokkelaars brengen de illegalen zo dicht mogelijk bij de haven vanwaar ze op de vrachtwagens kunnen kruipen. Daarbij maken zij gebruik van zogenaamde "safe houses". Dat zijn dikwijls leegstaande panden waar de illegalen in afwachting van hun oversteek tijdelijk verblijven. Ik heb vernomen dat sommige illegalen gebruik maken van leegstaande of ongebruikte panden van de NMBS die dicht bij de haven van Oostende liggen. Het spreekt voor zich dat wat mij betreft deze panden in samenspraak met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) moeten worden ontruimd en afgesloten.
Consequent beleid kan de toestroom indammen.
Ik had dan ook graag volgende schriftelijke vragen voorgelegd aan de bevoegde minister:
1) Heeft u weet van incidenten waarbij illegalen over de sporen lopen en daarbij het leven van henzelf alsook de reizigers in gevaar brengen? Zo ja, kan u toelichten om hoeveel incidenten het gaat sinds januari 2011, alsook hoeveel het totaal aantal treinvertragingen bedraagt sinds januari 2011 (aantal uren, aantal treinen dat met oponthoud werd geconfronteerd)?
2) Kan u meedelen wat uw diensten concreet doen om het aantal incidenten te verminderen? Ik denk aan bijkomende afspanningen aan de sporen en de inzet van beveiligingsdiensten, al of niet privé, aan de sporen. Kan u dat zeer concreet toelichten op het vlak van aantal personeelsleden en concrete investeringen in afspanningen en andere middelen?
3) Bent u bereid hondenpatrouilles in te zetten om deze levensgevaarlijke incidenten terug te dringen?
4) Klopt de informatie dat illegalen regelmatig hun intrek nemen in panden en loodsen van de NMBS in Oostende? Zo ja, kan u dit concreet toelichten (aantallen, welke gebouwen, enzovoort) en aangeven welke inspanningen de NMBS gaat doen om die gebouwen indien nodig te ontruimen en ontoegankelijk te maken?
Ik verwijs u naar mijn antwoord, gepubliceerd op 26 oktober 2012, op de identieke vragen gesteld door de heer senator Bart Tommelein (vraag nr. 5-4996).